نسخه Pdf

مردم امروز صدای خودشان را بیش از گذشته در رسانه ملی می‌شنوند

متن و حواشی برنامه «جریان» در گفت‌وگو با پژمان کریمی

مردم امروز صدای خودشان را بیش از گذشته در رسانه ملی می‌شنوند

 برنامه‌های گفت‌وگومحور در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، علمی و فرهنگی همواره جزو برنامه‌های جدی و چالشی در صداوسیما محسوب می‌شوند. به همین دلیل هم مخاطبانی جدی و اهل فکر و نظر هم دارند. «جریان» یکی از این برنامه‌هاست که این شب‌ها به طور زنده و مستقیم با حضور کارشناسانی در زمینه‌های مختلف روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود. برنامه‌ای که منظومه‌ای از مباحث تخصصی در حوزه‌های مختلف را با حضور نخبگان هر عرصه، ارائه می‌کند. با پژمان کریمی، مجری این برنامه در ارتباط با متن و حواشی برنامه جریان گفت‌وگو کردیم. وی پیش از این روزنامه‌نگار، مدیر گروه سیاسی شبکه رادیویی گفت‌وگو، مدیر اطلاع‌رسانی و امور رسانه‌ای روابط‌عمومی سازمان صداوسیما، مجری برنامه‌هایی چون سینما یک، راز آرماگدون و... بوده و این روزها در کنار  جریان اجرای برنامه گزارش هفتگی را هم به عهده دارد.

 چه شد که برنامه «جریان» دیده شد؟ 
برنامه جریان به دو دلیل اساسی دیده شد؛ یکی انتخاب و طراحی موضوعاتی که به روز و به هنگام و دغدغه طیف وسیعی از مردم هستند و هم موضوعاتی که جنبه راهبردی دارند. مثل اقتصاد دریا پایه، ایجاد پالایشگاه‌های فراسرزمینی، بررسی پیشرفت‌ها و دستاوردهای فضایی جمهوری اسلامی ایران، دستاوردهای دانشمندان جوان کشورمان در حیطه تهیه داروی ضد سرطان و درمان سرطان‌های مغز و سرطان خون. دلیل دوم هم انتخاب و دعوت از کارشناسان متخصصی است که بسیار تاثیرگذار، صاحب‌نظر و نامدار هستند. 

 آغاز پخش برنامه جریان با شروع ناآرامی‌های امسال همزمان بود. آیا میان تولید و پخش این برنامه و این آشوب‌ها ارتباطی است؟
به طور طبیعی هر برنامه‌ای که در صداوسیما تولید و پخش می‌شود، یک دلیل اساسی‌اش پاسخ به نیازهای مخاطب است. در آن روزها که در کشور ما بلوا و اغتشاشات رخ داد، نیاز بود از زوایای مختلف آنچه وقوع یافته‌بود تجزیه و تحلیل شود و در واقع سناریوهای رسانه‌ای دشمن را افشا کند. ما در برنامه جریان، از زوایای مختلفی بلوای امسال را واکاوی کردیم. ما ریشه‌های معرفت‌شناسی فتنه را با حضور یکی از فیلسوفان مشهور کشورمان مورد بررسی قرار دادیم. ما از زاویه دید کارشناسان فضای مجازی به موضوع اغتشاشات پرداختیم و ترفندهای دشمن در فضای مجازی را افشا و تحلیل کردیم. بنابر این یکی از اهداف طراحی و تولید برنامه جریان به نوعی همان ضرورت روشنگری صحنه اغتشاشات بود. 

 با فروکش کردن اغتشاشات، برنامه جریان به چه سمت رفت؟
هدف ما بعد از روشنگری درباره بلوا، پرداختن به مسائل راهبردی است و سعی داریم به موضوعاتی که کمتر راجع به آنها کار شده‌است، بپردازیم. به طور مثال راجع به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی شاید در گذشته کار نمی‌شد اما ما به این موضوع پرداختیم. در ارتباط با پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان بنا به ضرورت ما ورود و درباره‌اش برنامه‌سازی کردیم و از کارشناسان جوان و فعال در حوزه‌های مربوط دعوت به عمل آوردیم. این یعنی برنامه نه تنها متوقف نشد بلکه ما پلی زدیم به موضوعات راهبردی و کلان جامعه‌مان. 

 شما قبلا بیشتر برنامه‌های سینمایی و فرهنگی را اجرا می‌کردید، از تجربه اجرا یک برنامه با گرایش سیاسی بفرمایید.
من چه برنامه‌هایی که در حوزه فرهنگی اجرا کردم و چه برنامه‌هایی را که در حوزه سیاسی اجرا کردم، خیلی جدای از هم نمی‌بینم. معتقدم ما نباید این حوزه‌ها را از همدیگر جدا ارزیابی کنیم. فرهنگ و سیاست ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. می‌بینیم رسانه‌های غربی نه فقط در مواجهه با موضوع ایران، بلکه اساسا رفتاری را بروز می‌دهند که آن رفتار آمیزشی از فرهنگ و سیاست است. به همین دلیل من چه زمانی که برنامه‌هایی مثل راز آرماگدون و سینما یک را اجرا می‌کردم و چه الان که گزارش هفتگی و  جریان را اجرا می‌کنم، یک هدف را پیش می‌برم. در همان برنامه‌های سینمایی هم موضوعات راهبردی را هدف اشاره قرار می‌دادیم. در اجرای هر دو حوزه سعی دارم یک نگاه تخصصی، علمی و واقع‌نگرانه و از سر دغدغه صورت بگیرد و به همین دلیل می‌توانم بگویم هر برنامه‌ای که اجرا کردم از سر دغدغه‌مندی و دلمشغولی بوده‌است. به عبارتی صرف پیشنهاد نبوده که اجرای یک برنامه را پذیرفته‌ام بلکه بنا بر احساس وظیفه و تکلیف، اجرای یک برنامه را می‌پذیرم. 

 با توجه به این‌که برنامه جریان به صورت زنده و در ساعت پربیننده شبکه یک سیما پخش می‌شود، چه تدابیری را در نظر می‌گیرید تا برنامه دچار حاشیه نشود؟ 
من همیشه سعی کرده‌ام مطابق با سیاست‌های کلان کشور حرکت کنم و به عنوان یک شهروند خودم را ملزم می‌دانم در این مسیر حرکت کنم و خدای ناکرده من از تریبون رسانه‌ملی برای تفکرات و سلایق شخصی خودم بهره نبرم. گرچه همان تفکرات و سلایق من کاملا منطبق با سیاست‌های کلان کشور من است ولی اگر حرفی هم می‌زنم که احساس می‌کنم ممکن است موجب کژتابی شود، تاکید می‌کنم این نظر شخصی من است تا پای رسانه نوشته نشود. این را هم می‌دانم اگر من از سر سهل‌انگاری حرفی بزنم چون رسانه مرجع مردم هست، ممکن است حرف من یک موضع رسمی قلمداد شود. بنابراین همیشه تلاش می‌کنم مراقب باشم بدون تامل مسائل و سلایق شخصی‌ام را مطرح نکنم. 

 خاطره جالبی از برنامه جریان دارید؟
بهترین خاطره من از جریان  پیامک‌های مردم است. وقتی استقبال مردم را از این برنامه دیدم، خدا را خیلی شکر کردم که ما توانسته‌ایم به خوبی انجام وظیفه کرده و نظر بینندگان‌مان را جلب کنیم. انتقاداتی که از برنامه از جمله اجرای من و نیز طرح موضوعات می‌شود هم سازنده‌ است و رعایت آنها اشکالات برنامه را خیلی کم کرده‌است.

در پایان اگر نکته دیگری برای طرح و بیان هست بگویید.
فقط این را بگویم که احتمال دارد برنامه جریان تا دی‌ماه به صورت شبانه پخش شود و از اول دی ممکن است این برنامه به صورت هفتگی پخش شود تا حلقه ارتباط با مخاطب حفظ شود.

جایگاه برنامه‌های گفت‌وگو محور را در دوره تحولی صداوسیما چگونه ارزیابی می‌کنید و به نظر شما  برنامه‌های گفت‌وگو محور هم چگونه باید متحول شوند و ارتقا یابند؟ 
با شروع دوره تحولی صداوسیما، بحث و نظر جایگاهی ویژه‌تر پیدا کرده‌است. البته این به معنای آن نیست ‌که در گذشته نبوده‌باشد. من خودم در دوره‌ای که به عنوان مدیر گروه سیاسی رادیو گفت‌وگو فعالیت می‌کردم، از نزدیک می‌دیدم واقعا فضا برای طرح مباحث و گفت‌وگو خیلی وسیع بود و همکاران ما سعی می‌کردند برنامه‌ها بازتابی از سلایق و نظرات گوناگون باشد. اما در دوره تحول، این عرصه وسیع‌تر شده‌است و ما می‌بینیم که خیلی به هنگام‌تر و به‌روزتر سراغ موضوعات می‌رویم. به طور مثال، در گذشته شما شاهد گزارش فعالیت سیاسی در روستاها نبودید؛ ولی الآن می‌بینیم مردم روستاها هم فعالیت سیاسی دارند و مثلا در روز ۱۳ آبان راهپیمایی برگزار می‌کنند که این اتفاق تبدیل به گزارش و از صداوسیما پخش می‌شود. این روزها مردم بیش از گذشته خودشان را در صداوسیما می‌بینند و حرف‌های‌شان را بیشتر می‌شنوند و این جای شکر دارد. 

مهدی امیدی - روزنامه‌نگار