نسخه Pdf

شب‌جاودانگی

آرژانتین در پایان یک فینال جنون‌آمیز قهرمان جام‌جهانی شد

شب‌جاودانگی

سال‌ها منتظر ماندند. سال‌ها با شکست معاشرت کردند. بارها ناامید شدند اما ارزشش را داشت. تماشای لحظه‌ای که لیونل مسی جام‌جهانی را بالای سر می‌برد، درست مانند 36سال پیش که دیه‌گو آرماندو مارادونا جام را بالای سر برد. این انتظار ارزشش را داشت.

کلکسیون لیونل مسی بالاخره کامل شد. نابغه، آخرین قطعه پازل فوتبالش را هم پیدا کرد. او در آخرین بازی خود در جام‌جهانی، همه تردیدها را از بین برد. به همه انتظارها پایان داد. او در همه این سال‌ها به درهای بسته زیادی کوبید تا بالاخره آخرین مانع را هم از پیش رو برداشت. مسی حالا دیگر یک اسطوره برای فوتبال آرژانتین نیست. او فقط یک اسطوره برای دنیای فوتبال نیست. او سمبل امیدواری است. کسی که در آخرین بازی خود در جام‌جهانی بالاخره به منظره دلخواه خودش رسید. به منظره دلخواه یک ملت. کسی که سنگینی رویاهای یک کشور را تا رسیدن به جام قهرمانی، روی شانه‌هایش حمل کرد. کسی که از سخت‌ترین مسیر ممکن گذشت برای رسیدن به جاودانگی. مردم آرژانتین سال‌ها دنبال نسخه تازه‌ای از مارادونا بودند، منتظر دیه‌گوی دوم  و سرانجام لیونل مسی به‌عنوان بهترین بازیکن قرن، خودش را ثابت کرد. لئوی اول؛ محافظ آرزو‌های بزرگ آرژانتینی‌ها. 
و حالا قهرمان جهان. آبی و سفید رنگ جام جهانی در 2022 است؛ یک آشتی شیرین پس از 36 سال انتظار. فوتبال دیشب به ریشه‌های محکم خود برگشت. آرژانتینی‌ها دیگر منتظر فردا نیستند. برای آنها دیروز بهترین روز دنیا بود. فراموش‌نشدنی‌ترین روز. روز قهرمانی. شبی برای بیدارماندن تا صبح. شبی که از زمین فوتبال تا غرور جاری در رنگ‌های آرژانتینی‌ها هیچ فاصله‌ای وجود نداشت. آلبی‌سلسته برنده جذاب‌ترین فینال تمام تاریخ شد؛ برنده بیست‌ودومین جام‌جهانی. جامی برای جاودانگی مسی.

05
دیشب تعداد پنالتی‌های آلبی سلسته در این جام به عدد 5 رسید. این بیشترین تعداد پنالتی است که برای یک تیم در یک دوره جام‌جهانی گرفته شده است. 

01
فرانسه در نیمه اول بازی دیشب هیچ شوتی در چارچوب آرژانتین نزد و این برای اولین‌بار در تاریخ فینال جام‌های جهانی از سال 1966 تا دیشب بود. 

97
کیلیان امباپه دو گل اول خودش و فرانسه را در عرض 97 ثانیه به ثمر رساند. این کوتاه‌ترین زمان گلزنی در فینال جام‌های جهانی است.

20
لیونل مسی با احتساب بازی دیشب روی 20 گل در بازی‌های جام‌جهانی تاثیر مستقیم داشته (‌12گل و 8پاس گل‌) و از این حیث تنها بازیکن تاریخ به‌حساب می‌آید.

26
مسی با گل‌های دیشب خود تعداد گل‌هایش برای آرژانتین در تورنمنت‌های مهم را به عدد26 رساند. هیچ بازیکنی در تاریخ آمریکای‌جنوبی به چنین رکوردی نرسیده است. 

10
لیونل مسی و امباپه با تاثیرگذاری مستقیم روی 10گل در این دوره، به تنها بازیکنانی تبدیل شدند که در یک دوره توانسته‌اند چنین آماری از خودشان به‌جا بگذارند.

رضا پورعالی - گروه ورزش
ضمیمه قفسه کتاب
تیتر خبرها