نسخه Pdf

قیمت کتاب با «کاغذ حمایتی» چقدر است؟

قیمت کتاب با «کاغذ حمایتی» چقدر است؟

حالا دیگر وقتی پشت جلد کتاب‌ها را نگاه می‌کنیم، دو منظور داریم؛ یکی خواندن خلاصه اثر (اگر ناشر و نویسنده همت کرده و چیزکی نوشته‌باشند) و دیگری، دیدن قیمت کتاب. شکی نیست قیمت کتاب نسبت به بسیاری از کالاهای دیگر، رشدی آهسته‌تر داشته و اغلب اهالی نشر، تلاش می‌کنند قیمت آثارشان را به نحوی با جیب مخاطبان‌شان هماهنگ کنند. اما به خوبی پیداست که اندک اندک، خرید کتاب به کاری لوکس و تشریفاتی تبدیل می‌شود. مگر می‌شود در سبد هزینه خانوار، قبل از کرایه‌خانه و نان و مرغ و لبنیات، به فکر رمان و مجموعه‌داستان و روایت و شعر و... بود؟!

حالا که این چند سطر بدیهیات را خواندید، برویم سر اصل مطلب که اتفاقا به بی‌انصافی برخی ناشران در قیمت‌گذاری کتاب‌های‌شان برمی‌گردد. گاهی صفحه شناسنامه کتاب‌های تازه خریده‌شده‌تان را که نگاهی بیندازید، جمله «این کتاب با کاغذ حمایتی منتشر شده‌است» به چشم‌تان می‌خورد. بر اساس ابلاغیه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درج عبارت: این کتاب با کاغذ حمایتی منتشر شده است، در شناسنامه کتابی که با کاغذ دولتی به چاپ رسیده الزامی است. اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هم در اطلاعیه‌ای خطاب به ناشران هشدار داده:‌ در صورت درج نکردن عبارت مذکور در شناسنامه کتاب، نسبت به شمارش و تسویه کتاب اقدامی به عمل نخواهدآمد.
وقتی وزارت ارشاد نوشتن چنین جمله‌ای را برای ناشران الزامی می‌کند، به نحوی می‌خواهد به مخاطبان گوشزد کند حواس‌تان به قیمت‌گذاری این کتاب باشد و آن را گران نخرید. اما متأسفانه همین وزارت ارشاد، نسبت به دادن این مشورت به مخاطبان کوتاهی می‌کند که: کتاب تولیدشده با کاغذ حمایتی (چند برابر ارزان‌تر از کاغذ بازار آزاد) باید صفحه‌ای چند تومان باشد؟ علی‌الحساب از ما نشنیده بگیرید که یکی از ناشران خصوصی معتقد بود کتاب با کاغذ حمایتی را نباید بیشتر از صفحه‌ای 250 تومان قیمت گذاشت! یعنی کتاب رقعی 128صفحه‌ای از قرار 32هزارتومان. همین ناشر البته می‌گفت جدیدترین کتاب خود را با کاغذ حمایتی202تومان قیمت گذاشته؛ یعنی همان کتاب 128صفحه‌ای؛ 26000 تومان. این بحث مهم را ان‌شاءا... در آینده نیز پی‌می‌گیریم. 

میثم رشیدی‌مهرآبادی - سردبیر قفسه کتاب