نسخه Pdf

اسیر قاب‌بندی خاص نشدم

اسیر قاب‌بندی خاص نشدم

قبل از نگارش این کتاب دو اثر با عنوان «قصه‌ شهرزاد» و «سرسپرده» داشتم و علاقه‌مند بودم که در حوزه شهدای مدافع حرم کار کنم. آقای کلاته به‌عنوان مشاور تالیف، پرونده شهید فلاح‌پیشه را در اختیارم گذاشت و گفت که این شخصیت هم در جنگ تحمیلی حضور داشت، هم جانباز جنگی بود و بعد بازنشستگی از سپاه پاسداران، زمانی که موضوع سوریه مطرح شد اعلام علاقه‌مندی کرد که به آنجا اعزام شود.

در این کتاب سوژه‌ای داشتیم که هم در دوران دفاع‌مقدس حضور پیدا کرده بود و با وجود سن کم او (متولد سال 1345) در سال 63 وارد جنگ شد؛ هم زندگی پربار و پر‌فراز و نشیبی را طی کرد و پرونده‌ای از این شخصیت در اختیارم قرار گرفت.
در این کتاب مصاحبه‌هایی را با فرزندان، خانواده و هم‌رزمان شهید و نیز سردار بهشتی، فرمانده شهید داشتم و با دوستانی از شهید که در سوریه همراهش بودند. وقتی شروع به خواندن پرونده اولیه زندگی وی کردم چهار الی پنج ماه طول کشید و واقعا زمان برد.
بعد از پیشنهاد نگارش کتاب، ایده‌ای بابت سبک نگارش کتاب به ذهنم رسید. به‌واسطه تخصصی که در حوزه رسانه دارم و نیز آشنایی‌ام با مجموعه شهدا به روایت همسران‌شان که روایت فتح منتشر کرده است، خواستم در نگارش‌ این کتاب از تکنیک قاب‌بندی واقعیت استفاده کنم.در کتاب‌های مربوط به روایت همسر شهید فقط یک قاب از شهید می‌بندند، این ویژگی‌ را در بسیاری از آثار مربوط به شهدا نیز می‌بینیم. حتی اگر کتاب دیگری به روایت اشخاص دیگر نوشته شود، ملاحظه می‌شود که از شهید گاهی دو شخصیت متفاوت و حتی متضاد دیده می‌شود!در صحبت با آقای کلاته به این موضوع اشاره کردم و گفتند این موضوعی است که درباره خیلی از کتاب‌ها وجود دارد. برای همین سعی کردم در نگارش این کتاب اسیر قاب‌بندی خاصی نشوم و بتوانم از چند جهت به زندگی شهید نگاه کنم.
شهید و همسرش در یک محله زندگی می‌کردند و هنوز هم پیکر وی از سوریه بازنگشته است. با این که روایت همسر شهید فلاح‌پیشه به تنهایی ارزش کتاب شدن را داشت اما احساس کردم اگر این‌طور بنویسم، کار کاستی‌هایی خواهد داشت.کتاب دارای 23 فصل است که فصل‌های فرد آن مربوط به روایت همسر شهید است و فصل‌های زوج به صورت دانای کل نوشته شده و مربوط به همه موارد زندگی شهید است که غیر‌خانوادگی تلقی می‌شود؛ شامل دفاع مقدس، عملیات‌ها، سیم‌بانی و تجربه‌های خوبی که در عملیات‌ها داشته است. همچنین مسئولیت‌هایی که در لشکر 27 به ایشان سپرده می‌شود و از دید هم‌رزمانش پرداخته شده‌اند.بعد از جنگ و پذیرش قطعنامه خیلی‌ها به زندگی و روال عادی بازگشتند اما شهید فلاح‌پیشه زندگی جهادی را دنبال کرد. نقطه شروع کتاب مربوط به خاطره مشترک همسر شهید و دختر شهید می‌شود که هر دو موقع ازدواج، پدرشان را تازه از دست داده بودند و موقع عقد خاطرات پدرشان را مرور می‌کردند. در پایان کتاب هم به دلتنگی‌های همسر شهید سر مزار نمادین پرداخته شده است.

سمیرا خطیب‌زاده - نویسنده