نسخه Pdf

آنچه از دیگر کشورها نشنیده بودیم

نگاهی به برنامه «سندباد»

آنچه از دیگر کشورها نشنیده بودیم

برنامه «سندباد» بار دیگر ظرفیت برنامه‌سازی با استفاده از چهره‌های بین‌المللی در صداوسما را یادآور شد. سهیل اسعد یا همان ادگاردو یکی از این افراد است.

وی سال‌ها قبل برای تحصیلات دینی در حوزه علمیه از آرژانتین به ایران آمد و مدتی نیز به عنوان مبلغ دینی در آمریکای لاتین فعالیت داشت. وی اولین بار به عنوان راوی فصل دوم مجموعه مستند «جهانشهری‌ها» که راجع به مسلمانان و شیعیان آمریکای لاتین بود، در رسانه شناخته شد.
سهیل اسعد قبل از شروع تحصیلات دینی، مدتی نیز در زمینه هنرهای نمایشی کار می‌کرد و آشنایی نسبی با هنر و اجرا دارد. او امتحان خودش را در اجرای برنامه «محیا» نیز پس داد. همه این عوامل باعث می‌شود سهیل اسعد را بهترین گزینه ممکن برای اجرای برنامه «سندباد» ارزیابی کنیم. چون هم یک غیرایرانی است که بناست دیگر کشورها و ازجمله ایران را در برنامه‌اش روایت کند، هم به اجرا مسلط است و تجربه کار رسانه‌ای و جلوی دوربین را هم دارد.
برنامه سندباد در قالب نوین و مخاطب‌پسند ساخته شده‌است. یعنی برنامه‌ای سیال با ضرباهنگی سریع و بخش‌ها و آیتم‌های متنوع و رنگ‌آمیزی شده که مخاطب را گرفتار یکنواختی و سکون نمی‌کند. آیتم اول برنامه، برای چند جوان که کنار هم نشسته‌اند، گزاره‌هایی مطرح و از آنها پرسیده می‌شود که این گزاره مربوط به چه کشوری است. در نهایت مشخص می‌شود همه گزاره‌ها درباره یک کشور است.
در ادامه و آیتم بعدی، یک زن یا مرد ایرانی که همسری از آن کشور دارد و در ایران زندگی می‌کنند، به استودیو می‌آیند و به سهیل اسعد و دیگر کارشناس برنامه می‌پیوندند. در این قسمت با تجربه آنها از زندگی در کشوری دیگر و همچنین زیست در ایران همراه می‌شویم. یکی دیگر از بخش‌های جالب این برنامه، مصاحبه با گردشگران خارجی، هم درباره ایران و هم کشور خودشان هست.
راهبردی هوشمندانه در برنامه سندباد که ما کشورها را از زبان مسافران یا مهاجرانی از خود آن کشورها می‌شناسیم. این‌که یک فرد خارجی برای سفر به ایران آمده یا مهاجری که در کشور ما اقامت گزیده و از سرزمین مادری‌اش سخن می‌گوید، نسبت به این‌که یک ایرانی درباره آن کشور اظهار نظر کند، حتما تأثیرگذارتر است. چون طبیعتا مخاطب وقتی نکاتی را درباره یک سرزمین از زبان مردم خود آنجا بشنود، امکان پذیرش آن بالاتر می‌رود. خارجی‌ها در برنامه سندباد هم به نکات مثبت و هم منفی کشورهای‌شان می‌پردازند.
برخی از این نکات، شگفت‌انگیز هستند. مثلا یک زوج جهانگرد سوئیسی که به ایران سفر کرده بودند در این برنامه جزئیات تازه و کمتر شنیده‌شده‌ای از سوئیس را بازگو کردند. مثلا به استرس شدید کاری و ترسی که مردم سوئیس  به آن دچار هستند یا این‌که آنجا هم خدمت سربازی برای مردان اجباری است یا گرانی مسکن و اذعان به این‌که خودشان هم به دلیل هزینه بالای مسکن، نتوانسته‌اند خانه بخرند و ... به طور کلی بیننده سیما در سندباد، اطلاعات دست اولی از کشوری که هر قسمت موضوع برنامه است به دست می‌آورد.

مهدی امیدی - روزنامه‌نگار