نسخه Pdf

شرلوک هلمز در ایران

راز گشایی از قتل های مرموز

شرلوک هلمز در ایران

سریال شرلوک هلمز را یادتان هست؟ همان کارآگاه باهوش با صورت استخوانی و کشیده و موهایی که با دقت هرچه تمام‌تر به عقب شانه شده و دستیارش دکتر واتسون هم در تمام ماموریت‌ها همراهش بود. مردی که در تمام پرونده‌های جنایتی که به ارجاع می‌شد، مو را از ماست بیرون می‌کشید و مچ قاتل را باز می‌کرد؟

یک نمونه وطنی هم داریم که با همان دقت و کمی شباهت چهره‌ای به شخصیت اصلی این سریال خارجی، پرونده‌های جنایت را حل و فصل می‌کرد. او سرهنگ بازنشسته کارآگاه هادی مصطفایی است که در پرونده قتل‌های سریالی متعددی حضور داشت و به دستگیری قاتل منجر شد. اولین پرونده‌ای‌که به آن رسیدگی کرد، برمی‌گردد به سال 1370 که در آن یک نفر در استان مرکزی به قتل رسیده بود و همسر و فرزندان وی مجروح شده بودند؛ «ابتدا ادعا می‌شد قتل با انگیزه سرقت رخ داده که با تحقیقات و کشف سرنخ‌ها متوجه شدیم انگیزه خانوادگی است و پرونده حل شد.»
 مهم‌ترین فعالیت او اما برمی‌گردد به کشف پرونده قاتلان سریالی. یکی از پرونده‌هایی که مصطفایی در آن حضور داشت، پرونده غلامرضا خوشرو، معروف به خفاش شب است که در جنایت‌های خود که عمدتا در دهه70 در شمال غرب تهران انجام می‌داد، 9 زن را به قتل رساند و پس از دستگیری و محاکمه، در سال76 اعدام شد.  او در پرونده سعید حنایی، قاتل مشهدی، بیجه، مهین قدیری و قاتل دوچرخه‌سوار آبادانی و قتل‌های سریالی پس از آن نیز حضور داشت.