نسخه Pdf

یلدای نوجوانه‌ای

یلدای نوجوانه‌ای

نشست نوجوانان و جشنواره برگواره نوجوانه جام‌جم با ایمان شمسایی، مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت  ارشاد در فرهنگسرای  رازی برگزار  شد.

چهارشنبه‌ ۳۰ آذر هرکدام از ایرانی‌های جهان در هر ثانیه از زندگی خود با یکدیگر وجه اشتراک‌هایی داشته‌اند، چراکه همه منتظر غروب خورشید و برپایی مراسم  شب یلدا در کنار اعضای خانواده خود بوده‌اند.خانواده نوجوانه جام‌جم که همیشه به‌دنبال بهانه‌ای برای برپایی نشست‌های آموزشی و جمع‌های صمیمی هستند نیز از این قاعده مستثنا نبودند. شب یلدا بهانه‌ای شد تا بعد از مدت‌ها جلسات و جمع‌های صمیمانه خانواده نوجوانه در فرهنگسرا و بوستان رازی ایجاد شود تا تمام اعضای تحریریه به‌علاوه اعضای قلمرو در این دورهمی حضور پیدا کنند. چیزی که این دورهمی را به نسبت دیگر مراسم دوستانه و خبرنگاری متمایز می‌کند،حضور افراد علاقه‌مند به نوشتن و آغاز فعالیت خود در نوجوانه جام‌جم است که به وسیله حضور بتوانند مراحل ورود به قلمرو نوجوانه را کسب کنند.
در ابتدا تمام افراد اعم از اعضای تحریریه نوجوانه، دبیر و سردبیر و بعضی از اعضای قلمرو نوجوانه و علاقه‌مندان حضور در این ضمیمه در کنار یکدیگر در بوستان رازی همراه هم قدم زدند و با عکاسی از مناظر زیبای پاییزی،خاطره‌ها را ضبط و ثبت کردند تا در آلبوم زندگی خود این زمان را به خوشی سپری کنند. بعد از ثبت این لحظات تمام افراد حاضر عکس دسته‌جمعی مبنی بر پایان قسمت اول دور همی برگواره یلدایی به ثبت برسانند‌.
بعد از دقایقی افراد حاضر در این دورهمی، خود را به سالن جلسات فرهنگسر‌ای رازی رساندند تا بدون اطلاع قبلی در یک جلسه شگفت انگیز به همراه دبیر، سردبیر و یک مهمان ویژه شرکت کنند.
ایمان شمسایی مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی مهمان ویژه این جلسه بود تا تمام افراد حاضر در جلسه، اشتیاق خود را جهت حضور این مهمان محترم نشان بدهند. بعد از صحبت‌های حسین شکیب راد، سردبیر و مدیر فرهنگسرای رازی،ایمان شمسایی صحبت‌های خود را این گونه آغاز کرد: ما از چند جهت با یکدیگر آشنا و مرتبط هستیم. همچنین در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد از حضور در این جلسات نوجوانانه خرسند هستم به این دلیل که شما، تازه‌وارد‌های رسانه اکنون هستید. وی افزود: نمی‌دانم کدام یک از شما شغل روزنامه‌نگاری را به عنوان کار اول خود انتخاب کرده اما به یاد دارم همان زمان‌های شروع کارم به همه اعلام می‌کردم که شغل اول من، روزنامه نگاری است.بنابراین می‌خواهم بگویم اگر آن را به‌عنوان شغل اصلی خود انتخاب کرده‌اید، باید در همه جهت برای آن گام بردارید و به‌صورت جدی در مسیر آن حرکت کنید. روزنامه‌نگاری و خبرنگاری از آن دسته مشاغل‌ است که هم می‌تواند آسان و هم می‌تواند بسیار سخت باشد از این جهت که شما مسئولیت پیدا می‌کنید و نوشتن در مطبوعات ملی، چیز کمی نیست. شمسایی ادامه داد: شما می‌توانید به‌وسیله این کار نجات بخش یا دردسر ساز یک عده‌ای شوید، بنابراین باید خوب به همه چیز دقت کنید.
وی اشاره کرد: من زمانی در همین روزنامه و مطبوعات جام جم دست به قلم بودم و در سرویس رسانه قلم می‌زدم. پس به همین جهت با یکدیگر نزدیک و به قولی آشنا هستیم. از سوی دیگر، زمانی سردبیر نشریه محله‌ای منطقه11 به مدت چهار سال بوده‌ام و از این راه هم می‌توان به این قضیه نگاه کرد که مجدد ما وجه اشتراکاتی با یکدیگر داریم. او تصریح کرد: بعد از فعالیت‌های این‌چنینی مدتی سردبیر خبرگزاری مهر بوده‌ام و بعد از زمانی افتخار داشتم سردبیر روزنامه قدس در مشهد مقدس باشم. همچنین مفتخربودم مدتی در شهر مشهد مقدس نشریه نوجوان هشت را به چاپ برسانم و اکنون هم به‌عنوان مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در خدمت شما هستم و همان‌طور که گفتم از چند جهت با یکدیگر در ارتباطیم که این موضوع را بسیار بهتر جلوه می‌دهد. ایمان شمسایی عنوان کرد: شاید تعداد تیراژ روزنامه‌ها کاهش پیدا کرده و سبد رسانه‌ای مردم تغییر کرده باشد اما به این معنا نیست که اکنون روزنامه‌ها هیچ طرفداری ندارند. هنوز هم مردم به دنبال اخبار در روزنامه‌ها و تحلیل‌ها هستند و این موضوع مشخص است که از مردم عادی تا مسئولان،همگی روزنامه را پیگیری می‌کنند.پس توجه کنید حتی اگر یکی از نشریه‌های کوچک یک شهر از یک مقام مسئول انتقاد درست کند، قطعا به گوش آن شخص خواهد رسید. در حرفه و شغل روزنامه‌نگاری همیشه می‌توانیم از عنصر جذابیت استفاده کنیم اما اگر خدای ناکرده از آبروی مردم استفاده کنیم،این کار درست و حرفه‌ای واسلامی نیست.
در آخر این مراسم که تقریبا یک ساعت به طول انجامید،حسین شکیب راد به همراه ایمان شمسایی از پوستر دوره‌های آموزشی نویسندگی قلمرو در نوجوانه جام‌جم رونمایی کردند تا افراد علاقه‌مند به حضور در نوجوانه و به‌ویژه بعضی از افراد قلمرو نوجوانه، با حضور در این کلاس‌ها قلم‌ خود را بهبود ببخشند.حسین شکیب‌راد نوید داد قرار است برای اولین بار نام فرهنگسرای رازی به نوجوان تغییر یابد و به‌زودی پاتوق نوجوان‌ها یا همان خانه نوجوان افتتاح شود تا آنها بتوانند سهمی در ساخت اکنون و آینده خود داشته باشند.در انتهای این مراسم نیز تمام اعضای در جلسه،هدایایی را از طرف فرهنگسرای رازی به جهت شب یلدا دریافت کردند تا ۳۰ آذر ۱۴۰۱ برای بروبچه‌های  نوجوانه  تا ابد پر از لذت بماند.

امیرحسین علی‌نیافرد