نسخه Pdf

جلسه طرح و برنامه

جلسه طرح و برنامه

بیایید فرض کنیم ایده خوبی در ذهن دارید. این ایده را در یک بارش فکری یافته‌اید یا حتی مانند ایکیوسان ساعت‌ها و ماه‌ها تفکر کرده‌اید تا ایده و راه‌حلی بیابید. در همه حالات همه افراد گام سخت انتخاب و قطعی‌کردن ایده برای اجرا را پیش‌رو دارند. صرفا به این دلیل که فردی ایده‌ای در ذهن داشته باشد، به این معنی نیست که بهترین شخص برای ساخت و پردازش آن ایده هم هست و می‌تواند آن ایده را به‌صورت کامل اجرا کند. پس شما به‌عنوان مدیر و ایده‌پرداز وظیفه دارید تا فرد یا افراد متخصصی با‌نقاط‌قوت، تجربه و مهارت مناسب را برای اجرای ایده‌تان پیدا کنید. در این گام، شما همچنین می‌خواهید اطمینان حاصل کنید شخصی که برای ساخت و اجرای این ایده انتخاب شده است، به نوعی از منابع و پیش‌نیازهای موجود برای شروع ساخت و تکمیل آن برخوردار خواهد بود. پس اگر نمی‌توانید پیش‌نیازها و منابع اولیه را در این گام تأمین کنید، قطعا به مشکل بر خواهید خورد. در گام اول، ایده فقط به‌عنوان یک فرضیه شناخته می‌شود و ممکن است بعدها به‌صورت کلی یا جزئی تغییر یابد.

مکتوب‌کردن طرح
شما برای این‌که بتوانید طرح خود را برای دیگران ارائه بدهید یا حتی برای تیم اجرایی خودتان یک مسیر مشخصی را بسازید نیازمند آن هستید که طرح خود را مکتوب کنید اما به گونه‌ای که اگر کسی که کاملا نسبت به طرح ناآگاه است و این مکتوب شما را می‌خواند کاملا با صفر تا صد تئوری پروژه آشنا شود. شما باید طرح خود را در چند بخش بنویسید:

برای طرح خود نام انتخاب کنید طوری که اسم طرح تا حدودی معرف طرح باشد.
مشخصات کلی طرح یا به‌اصطلاح ارائه یک‌خطی طرح
مشخصات ایده‌پرداز، مجری طرح و دیگر اعضای تیم اجرایی با مسئولیت و مشخصات و سوابق اجرایی
خلاصه طرح از ایده تا اجرا و بازخورد 
مشخص‌کردن جامعه مخاطب و بستر اجرای طرح
گام‌به‌گام اجرای طرح
سخت‌افزارها و نرم‌افزار‌های مورد نیاز
برآورد مالی
توقعات شما از جایی که طرح را به آن ارائه می‌دهید.
اگر نمونه یا سابقه‌ای داشته است آن را نیز ارائه دهید.

از رویا نبودن طرح خود مطمئن شوید
شابد این را باید در گام قبلی یا حتی قبل از همه گام‌ها یا اصلا در صفحه قبل یا حتی روی جلد می‌گفتیم. به این موضوع که طرح شما پتانسیل اجرایی‌شدن با توجه به منابع و امکانات موجود و ظرفیت‌های تیم‌تان و دیگر فاکتور‌های حقیقی را دارد بسیار دقت کنید. رفتن به سمت ایده‌هایی که فقط روی کاغذ اجرایی است و در واقعیت چیزی جز شکست تیم و ایده و به‌هدررفتن هزینه ندارد باعث می‌شود تا خود شما نیز سرد شده و دست از ایده‌پردازی بردارید یا آن‌قدر محتاط یا کمال‌گرا شوید که همیشه در مرحله طرح و طراحی گیر بیفتید. 

بازخورد
نظرات افراد آگاه، رقبا، مدل‌های گوناگون و تجربیات فعالیت‌های مشابه را جمع‌آوری کنید و از افراد موفق مشاوره تخصصی بگیرید. تخصص عملی آنها در پیش‌بینی احتمال موفقیت ایده کمک خواهد کرد. هرچند، آزمایش واقعی زمانی است که طرح اجرا و عرضه می‌شود اما این تحقیقات اولیه نکته‌های مهم را نشان می‌دهد. یک یا دو نظر کافی نیست. طیف گسترده‌ای از نظرات را ایجاد کنید (تا آنجا که می‌توانید).

نسخه صفر
در مراحل تولید ایده و اجرای آن، به‌جای این‌که هدف خود را بیش از حد بلندپروازانه و در راستای ساخت سریع یک طرح بی‌نقص و با جزئیات زیاد تعیین کنید، ابتدا روی ساده‌سازی طرح و دریافت حمایت اولیه بر نمونه اولیه طرح تمرکز کنید. مهم این است که فرآیند توسعه طرح را برای تغییرات آینده و براساس بازخوردهایی که دریافت می‌کنید اجرایی کنید. در صورت اصرار بر عدم راه‌اندازی طرح تا زمانی که کاملا پرفکت و کامل باشد، به شما اطمینان می‌دهیم که کمترین بازخورد و نظرات ممکن را به دست خواهید آورد و به احتمال زیاد از مسیر اجرایی خارج می‌شوید.

اصلاحات و بهبودها
این گام احتمالا مهم‌ترین گام از گام‌های معرفی‌شده برای تولید ایده و اجرای آن است. نحوه پاسخ‌دادن به بازخوردهای دریافت‌شده، تعیین می‌کند که طرح شما تا چه اندازه با جامعه مخاطب خود وفق خواهد داشت. به یاد داشته باشید شما به انتقاد و سؤال‌پیچ‌شدن نیاز دارید! اگر فقط بازخوردهای مثبت دریافت کنید، احتمالا شاهکار کرده‌اید و ایده و طرح بی‌نقصی را خلق کرده‌اید که عالی است اما بعید به نظر می‌رسد یا این‌که مخاطبان شما، مخاطبان درستی نیستند. درحقیقت، شما می‌خواهید طرح‌های خود را به‌طور مداوم بهبود دهید، و راهی بهتر از شنیدن آنچه مخاطبان‌تان با آن مشکل داشته‌اند، وجود ندارد.

زمان‌بندی دقیق و شروع عملیات
در مراحل تولید ایده و اجرای آن ممکن است این گام پایانی باشد اما پایان سفر شما نیست. همیشه گسترش طرح و ارتقا و گام بعدی آن باید با انجام اصلاحات و پیشرفت‌ها همراه شود و مجددا گسترش یابد. این یک چرخه مداوم از پیشرفت‌های مداوم و مستقل است که آن را نوآوری مستمر می‌نامیم. با یک استراتژی اثبات‌شده، یک برنامه توسعه بلندپروازانه، سرمایه گذاری توسط سرمایه‌گذاران، یک جامعه مخاطب آماده و طرحی که رشد و پیشرفت خود را به‌طور مستمر ادامه خواهد داد، ایده ساده و اولیه شما قرار است بسیار محبوب و مشهور شود.

واکنش به بازخورد
با توجه به بازخوردهای دریافت‌شده، تغییرات لازم را در طرح، استراتژی و برنامه خود ایجاد کنید. برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده، سرمایه موردنیاز را برای اجرای استراتژی‌ها و دستیابی به اهداف پیش‌بینی کنید. یک برنامه اجرایی با اهداف اصلی در کوتاه‌مدت طراحی و افراد مسئول اجرای هر هدف را تعیین کنید. در این گام درک و انتخاب استراتژی پذیرش و سازش یا استراتژی انعطاف‌پذیری از اهمیت بسیاری برخوردار است. درحالی‌که اتخاذ نگرش حرکت سریع به سمت هدف کاملا تحسین‌برانگیز است، ولی ماهیت ایده شما در این گام نباید آن‌قدر تغییر کند که تقریبا تبدیل به طرح دیگری شود.

محمد طائب