نسخه Pdf

ایستاده، تمام‌قد، برای سرداردل‌ها

ایستاده، تمام‌قد، برای سرداردل‌ها

در روزهای آخر اسفند سال‌هایی به نسبت دور، در روستایی کوهستانی واقع در شهرستان رابر از توابع کرمان فرزندی به دنیا می‌آید که او را قاسم نامیدند؛ او که روزهای سختی را در دوران کودکی در قنات ملک پشت سر گذاشته‌بود، نوجوانی و جوانی‌اش را با کار کردن در شهر کرمان سپری می‌کند تا بتواند کمک خرجی پدر باشد؛ دورانی که به پیروزی انقلاب گره می‌خورد و قاسم جوان با پیوستن به این نهضت بزرگ و آرمان‌هایش، برای خدمت بیشتر راهی سپاه پاسداران می‌شود و کشور که درگیر جنگ می‌شود، به دلیل رشادت، شجاعت و هوشی که در اختیار داشته، به عنوان فرمانده نیروهای سپاه کرمان انتخاب و در عملیات‌های مختلفی حضور پیدا می‌کند و زخم‌های زیادی را به مثال یادگاری به جان می‌خرد.

او که بعد از جنگ نیز به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه، همه فکر و ذهنش حفاظت از این آب و خاک بوده در مقابله با دشمنی به نام داعش، با بسیج کردن نیروهای عراقی و سوری و رهبری نظامی منطقه، شر این دشمن خارجی را از مرزهای کشور عزیزمان دور می‌کند و آرامشی را به منطقه حکمفرما می‌کند. اما دشمنان قسم‌خورده انقلاب، تحمل دیدن این اتحاد و قدرت فرزندان ایران زمین را نداشتند و نقشه‌های بسیاری چیدند تا این زنجیر را پاره کنند که درنهایت در سحرگاه سیزدهمین روز از دی ماه 1398 درحالی که سردار سلیمانی عازم بغداد بود تا در جلسه‌ای رسمی شرکت کند، هدف شلیک مستقیم راکت‌های آمریکایی در فرودگاه بغداد قرار می‌گیرد و به شهادت می‌رسد. حالا سه‌سالی است که از رفتنش می‌گذرد و راه و آرمانش به عنوانی مکتبی انقلابی به دست نوجوانان و جوانان ایران‌زمین پاسداری می‌شود. صداوسیما نیز هر سال پرشور و فعال‌تر از سال قبل، با تدارک برنامه‌های زنده و تولیدی سعی در زنده نگه داشتن این مکتب دارد و امسال نیز در سومین سالگرد عروج این سردار، سنگ‌تمام گذاشته و تمام قد سر تعظیم به آستان این مکتب می‌ساید. 

 از صدا تا سیما برای سردار دل‌ها
میثم مرادی بیناباج، دبیر ستاد رسانه‌ای مکتب حاج‌قاسم سلیمانی در رسانه‌ملی با اعلام برنامه‌های سازمان صداوسیما در ایام سومین سالگرد شهادت سرلشکر سلیمانی گفت: شبکه‌های سیما در مجموع با 100عنوان برنامه در بیش از 14هزار دقیقه، شبکه‌های صدا و رادیو 24ساعته مقاومت با 138 عنوان برنامه در 90هزار دقیقه، شبکه‌های استانی با 760عنوان برنامه در بیش از 51هزار دقیقه، شبکه‌های برون مرزی با 113عنوان برنامه به زبان‌های مختلف و معاونت مجازی با اقدامات گسترده رسانه‌ای در سامانه‌های تلوبیون و پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی، در کنار مردم، سومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها را گرامی خواهندداشت.

پویش خانوادگی به نیت حاج قاسم
وی با اشاره به انعکاس فعالیت‌های موکب‌های مستقر در مسیر گلزار شهدای کرمان، گفت: پویش محوری امسال، پویش خانوادگی #به_نیت_حاج_قاسم است و با رویکرد بازنمایی ابراز محبت و ارادت خانواده‌‌های عزیز ایرانی به روح بلند سردار آسمانی شهید حاج‌قاسم سلیمانی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت در این پویش می‌توانند، از فعالیت‌های خود که به نیت حاج قاسم انجام می‌دهند، دلنوشته، عکس، صدا و تصویر ویدیوئی تهیه و به نشانیiribhajghasem@ یا به شماره 09108994235 در پیام رسان‌های داخلی ارسال کنند تا به نام آنها از رسانه‌ملی پخش شود.

سنگ‌تمام تلویزیون برای سردار
شبکه‌های مختلف تلویزیون با تولید برنامه‌هایی مانند گفت‌وگو، مسابقه، مستند، سریال و گعده‌هایی با حضور همرزمان و خانواده‌های شهدا سعی در نشان دادن ابعاد مختلف زندگی سردارسلیمانی و رهاورد این مکتب در بین خانواده‌ها و جامعه دارد که برخی از این برنامه‌ها از ابتدای دی ماه به آنتن رسیده‌اند و بعضی دیگر ویژه سالروز شهادت سردار سلیمانی در جدول پخش قرار خواهندگرفت که به مهم‌ترین و شاخص‌ترین این برنامه‌ها در ادامه اشاره خواهدشد.

 شبکه یک سیما
برنامه‌ای تحت عنوان «به نیت حاج قاسم» در ساعات 10و30دقیقه، 15 و 19 با هدف نشان دادن و بازنمایی عشق و علاقه مردم به حاج‌قاسم و اقدامات خیرخواهانه‌ای که به نیت ایشان انجام می‌شود، روی آنتن این شبکه خواهدرفت. همچنین به بهانه این ایام مسابقه‌ای با عنوان «سرباز حاج قاسم» با هدف نشان دادن آمادگی رزمی شرکت‌کنندگان هر روز ساعت18 از این شبکه در جدول پخش جای خواهدگرفت. شبکه2 سیما  مجموعه مستند داستانی «بچه زرنگ» با محوریت شهدای مدافع حرم مشهد به مناسبت سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی در شبکه دوی سیما تولید شده که راهی آنتن شده‌است. محوریت داستان این سریال درباره هشت نفر از مدافعان حرم شهر مشهد است که با روشی متفاوت به مناطق عملیاتی سوریه و عراق اعزام و در نهایت به شهادت رسیدند. این مجموعه‌مستند درام به تهیه‌کنندگی ابوالفضل حاجتمند و نویسندگی عباس هادیان و کارگردانی محمد مهدی خالقی، داود مرادیان، جواد علیزاده و حسین امانی تولید و از شبکه دوی سیما راهی آنتن شده‌است.برنامه «مردم نگار» نیز با اجرای فاطمه افشاریان به بازخوانی روایت‌های مردمی درباره حاج‌قاسم می‌پردازد که از دهم دی ماه و در پنج قسمت در جدول پخش شبکه قرار خواهد گرفت.

شبکه 3 سیما
یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های این شبکه «روایت حبیب» است که با اجرای رسالت بوذری و گفت‌وگو با همرزمان حاج قاسم حوالی ساعت 17و30دقیقه راهی آنتن این شبکه خواهدشد. همچنین مستند «حواریون موصل» نیز در این ایام برای پخش در جدول پخش شبکه سه سیما قرار گرفته‌است. 

 شبکه 5 سیما
ویژه‌برنامه «قرار» در سه روز منتهی به سالگرد شهادت حاج‌قاسم به صورت زنده از مزار این سردار در کرمان و با اجرای راحله امینیان روی آنتن این شبکه می‌رود. برنامه قرار با رویکرد محافل زنانه، همسران و دختران شهدا و روایت شخصیت‌هایی که با حاج‌قاسم در ارتباط بوده‌اند و حالا قصه‌شان برای مخاطب شنیدنی شده‌است، پخش خواهدشد.

 شبکه افق
«مرد میدان» عنوان ویژه‌برنامه‌ای است که از این شبکه در شب شهادت سردارسلیمانی به آنتن افق خواهد رسید. همچنین به مدت یک هفته بهترین مستندهایی که در این باره تولید شده‌اند، با عنوان «قهرمان ملت» هر شب ساعت 20 از شبکه افق سیما پخش می‌شود. 

مصطفی پورکیانی - روزنامه‌نگار