نسخه Pdf

محبوبیت مجموعه‌های ایرانی در دیگر کشورها

محبوبیت مجموعه‌های ایرانی در دیگر کشورها

«آی‌فیلم 2» از زیرمجموعه‌های شبکه آی‌فیلم و مخاطبان آن فارسی‌زبانان منطقه است. به نوعی آی‌فیلم2 برای ساکنان ایران فرهنگی فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران، برنامه پخش می‌کند. یکی از کارکردهای این شبکه را می‌توان تقویت ریشه‌های مشترک فرهنگی در میان فارسی‌زبانان دانست. امیر بیرامی، سرپرست شبکه آی‌فیلم2 در گفت‌وگو با قاب کوچک؛ به فعالیت‌ها و دستاوردهای این شبکه در همگرایی فرهنگی با مردم کشورهای همسایه پرداخته است.

شبکه آی‌فیلم 2 از چه سالی فعالیت خود را آغاز کرده است؟
آی‌فیلم 2 از سال 1396 و با رویکرد ارتباط با مردم دری‌زبان و بیشتر کشورهای افغانستان و تاجیکستان شروع به فعالیت کرده است.

کدام یک از این کشورها بیشتر شبکه آی‌فیلم 2 را تماشا می‌کنند؟
بیشترین بازخوردهایی که از برنامه‌های شبکه آی‌فیلم 2 داریم مربوط به مردم افغانستان است و مخاطبان اصلی این شبکه به شمار می‌روند.

شبکه آی‌فیلم از جمله شبکه‌هایی است که با بازپخش سریال‌های تلویزیونی در داخل ایران شناخته می‌شود، آیا مخاطبان آی‌فیلم 2 هم چنین نگاهی به این شبکه دارند؟
بله یکی از پربیننده‌ترین بخش‌های آی‌فیلم 2، سریال‌های ایرانی است که به زبان فارسی برای مخاطبان پخش می‌شود. معمولا هم پربیننده‌ترین آثار سیما در این شبکه برای مخاطبان برون مرزی انتخاب و پخش می‌شود. 

مخاطبان این شبکه کدام طیف از سریال‌های ایرانی را بیشتر می‌پسندند؟
به طور کل سریال‌های خانوادگی، درام، تاریخی و کمدی‌ از آثاری است که مخاطبان آی‌فیلم2 آنها را بیشتر دوست دارند.

بعضی از مجموعه‌های تلویزیونی که با رویکرد تاریخی و دینی در ایران تولید شده، در کشورهای همسایه مخاطبان خوبی داشته است، مثلا سریال یوسف پیامبر که سال‌هاست در کشورهای مسلمان بازپخش می‌شود. آیا بینندگان آی‌فیلم 2 هم این سریال را دیده‌اند؟
یکی از محبوب‌ترین سریال‌هایی که پخش کردیم مجموعه یوسف پیامبر(ع) بود. این سریال حداقل دو بار از این شبکه بازپخش شده و درخواست‌های زیادی برای بازپخش آن داریم. 

چه سریال‌های دیگری از این طیف با استقبال مردم افغانستان و تاجیکستان روبه‌رو شده است؟
سریال مردان آنجلس (اصحاب کهف) از دیگر مجموعه‌هایی است که درخواست‌های زیادی برای بازپخش آن داشته‌ایم. 

سریال مختارنامه چطور؟
مختارنامه از طریق شبکه آی‌فیلم3 یا همان آی‌فیلم عربی بازپخش شده و بنا به ملاحظاتی گمان نمی‌کنم این سریال از این شبکه پخش شود. 

هم‌اکنون چه مجموعه‌هایی از آی‌فیلم2 در حال پخش است؟
سریال‌های در جستجوی خوشبختی، شاید برای شما هم اتفاق بیفتد،ساختمان 85، قصه‌های تبیان و امروز و فردا را در جدول پخش داریم.

در کنار مقوله سرگرمی، پخش آثار ایرانی برای مخاطبان همزبان در آن سوی مرزها چه دستاوردهایی دارد؟
یکی از مهمترین دستاوردهای این کار نزدیک‌شدن بیشتر فارسی‌زبانان به یکدیگر است. کشورهای افغانستان و تاجیکستان از نقطه نظر تولید فیلم و سریال چندان قدرتمند نیستند و پخش آثار ایرانی در کنار سرگرم‌کردن آنها به پیوند و دوستی بین کشورهای همسایه کمک می‌کند.

آیا برنامه‌ای برای تولید مجموعه‌های مشترک مثلا با کشور تاجیکستان دارید؟
شبکه آی‌فیلم2 ماموریت تولید مجموعه‌های نمایشی ندارد. در معاونت برون‌مرزی اداره کل فیلم و سریال به صورت متمرکز بحث ساخت فیلم و سریال در این معاونت را پیگیری می‌کند و اگر قرار به انجام چنین کاری باشد، آن اداره کل است که تصمیم‌گیری خواهد کرد. 

در کنار پخش سریال، آی‌فیلم2 چه برنامه‌های شاخص دیگری دارد؟
یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما «نواهنگ» است که یک برنامه استعدادیابی در زمینه موسیقی است. از این برنامه استقبال بسیار خوبی شده و به عنوان برنامه برند شبکه آی‌فیلم2 شناخته می‌شود. در این برنامه استعدادهای موسیقی از کشورهای افغانستان و تاجیکستان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. تاکنون دو فصل از «نواهنگ» تولید شده و فصل سوم آن هم روی آنتن رفته است.

به‌جز «نواهنگ» چه برنامه پرمخاطبی دارید؟
برنامه «پنجره» پل ارتباطی میان مخاطبان شبکه است. این برنامه کاملا تعاملی است و یکی از راه‌های دریافت بازخورد‌های برنامه‌ها و سریال‌های شبکه است که مخاطبان نظرات خود را درباره آی‌فیلم2 با ما در میان می‌گذارند.