نسخه Pdf

مراقب امواج مایکروفر باشید

مراقب امواج مایکروفر باشید

شبهات درباره خطرات احتمالی استفاده از مایکروویو برای سلامت انسان، حتما به گوش شما هم خورده‌ است.

مایکروویو یا مایکروفرها برای گرم کردن و پختن موادغذایی از امواج رادیویی به‌خصوصی استفاده می‌کند که برخورد این امواج با بدن می‌تواند مضراتی داشته‌باشد. هر چند هنوز هم بحث‌ها و نگرانی‌های زیادی درباره این امواج وجود دارد اما بهتر است برای دور ماندن از خطرات آن به نکات ایمنی مایکروفر‌ها دقت کنید.
برای رعایت نکات ایمنی مایکروویو هرگز زمانی که در آن باز است، از آن استفاده نکنید. در صورت خراب بودن قفل در آن، حتما برای تعمیر آن اقدام کنید.
نشتی اشعه‌های ساطع شده از مایکروفرها هم میزان استانداردی دارد. این استانداردها برای حفظ سلامت افراد تنظیم شده‌است. از این رو هر وقت احساس کردید اشعه زیادی از وسیله‌تان ساطع می‌شود، بهتر است برای تست اشعه، آن را به تعمیرکار مایکروفر بسپارید.   یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی، مربوط به رعایت فاصله ایمنی هنگام کار با مایکروفر روشن است.
همچنین باید بدانید از هر ظرفی برای پخت و پز یا گرم کردن غذا در مایکروفر نمی‌توان استفاده کرد. برای پخت غذا حتما از ظروف مناسب استفاده کنید. استفاده از ظروف پلاستیک برای گرم کردن و پخت غذا در این وسیله را کنار بگذارید.
از ظروف دربسته برای پخت غذا در مایکروفر استفاده نکنید.
برای پخت غذا در ظروف با در‌های مخصوص استفاده کنید که هم بخار را از خود عبور دهند و هم مانع پاشیدن غذا در داخل محفظه شوند. هر جنس ظرفی که حرارت برای آن خطرناک باشد، مناسب استفاده در مایکروفر نیست. کنسروها و قوطی‌ها را در همان ظرف اصلی درون آن قرار ندهید. 
برای جابه‌جایی ظروف غذای پخته شده در مایکروفر حتما از دستکش‌های مخصوص استفاده کنید.
استفاده از ظروف فلزی، آلومینیومی و مسی برای پخت غذا در مایکروفر می‌تواند به جرقه‌زدن و آتش‌سوزی در آن منجر شود.

محمد علوی - چاردیواری