نسخه Pdf

فضولی تاریخی

فضولی تاریخی

نزدیک به 400سال است که کلمه‌ استعمار در غرب جهان پررنگ‌تر شده و بسیاری کشورها به سبب درگیری با این موضوع و مستعمره‌ ابرقدرت‌های جهان شدن، از مسیر پیشرفت خود بازماندند و این اتفاق اصلا به نفع‌شان نبوده، بلکه ضرر زیادی برایشان به ارمغان آورده است. اینجا قرار است ما به شما پویشی را معرفی کنیم که هم فال است، هم تماشا. دو سر سود است و در رابطه با همین موضوع، استعمار اطلاعات زیادی را در اختیار ما می‌گذارد.

اصلا هیس‌طوری چیه؟
از اوایل آذر ماه امسال پویش هیس‌طوری فعالیت خود را آغاز کرده است. این پویش از سوی آموزش و پرورش با مشارکت حوزه‌ هنری، سازمان دانش‌آموزی و تشکل‌های فعال در حوزه دانش‌آموزی کشور در حال برگزاری‌ است و همان‌طور که پیداست دقیقا برای شما نوجوانان 11تا 18ساله ساخته شده است؛ خود خود خودتان. شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که چرا نام پویش هیس‌طوری انتخاب شده؟ باید بگوییم این اسم همان یک تیر و دو نشان خودمان است. دبیران برگزاری این پویش با این نام قصد داشتند به مسائل سرکوب‌شده‌ توسط استعمار با همین واژه‌«هیس» بپردازند. دلیل دوم هم که خودتان بهتر از من می‌دانید. کلمه‌ هیستوری در زبان فرنگی‌ها به معنای تاریخچه است و از آنجا که این پویش، از 400سال پیش را مورد بررسی خودش و شما قرار می‌دهد، سعی کرده است با استفاده از این نام برخوشمزگی پویش بیفزاید.

 برای شرکت باید چه‌کار کنیم و روندش چه‌طوریه؟
شما نوجوانان کنشگر که سوالات زیادی در این زمینه ذهن‌تان را مشغول کرده است می‌توانید به‌راحتی کسب امتیاز کنید.کافی ا‌ست فقط مجموعه کتاب 15جلدی در زمینه‌ استعمار را مطالعه کرده و به سوالاتی که توسط میزبانان پویش تدوین شده، پاسخ دهید. این مجموعه کتاب توسط مهدی میرکیایی نوشته شده است و با همکاری انتشارات سوره مهر و نشر مهرک در اختیار شما مخاطبان نوجوان قرار می‌گیرد که به بحث تاریخ استعمار، سرگذشت کشورهای استعمارگر طی 400سال اخیر و اتفاقاتی که در جهان رقم زده‌اند، می‌پردازد. مجموعه 15جلدی شامل کتاب‌هایی با عنوان سفر به آن سوی دریاها، گرگ‌ها با چشم باز می‌خوابند، شکار انسان، صلیب خونین، راهپیمایی اشک‌ها، فاخته‌ها لانه ندارند، سفر الماس، به دنبال کادی، افطار در کلیسا، گنج‌های کلات، جوانه‌های آتش، بازی بزرگ، ماجرا هنوز تمام نشده، فارغ‌التحصیلان زندان و ملکه تهیدست است. برای شرکت در این پویش و تهیه کتاب‌ها می‌توانید به سامانه Hisstori.irمراجعه و کتاب‌ها را به صورت پی‌دی‌اف در فضای مجازی تهیه کنید. بعد از مطالعه‌ کتاب‌ها در ‌آزمون شرکت می‌کنید و می‌توانید این آزمون را تا سه بار تکرار کنید و هر بار که نمره‌ بهتری دریافت کردید، آن را در کارنامه‌ هیس‌طوری خود لحاظ کنید. چی از این بهتر؟ اما شرکت‌کنندگان محترم! شما اینجا کتاب‌ها را با قیمت 600 الی 700 هزارتومانی نه، بلکه با قیمت 79هزارتومان می‌خرید. یعنی چیزی حدود 90درصد تخفیف. این هم یک سود دیگر. مرحله‌ بعدی مربوط به کنشگری و تحقیقات شما محققان جوان است. در این پویش باید در چهار قالب ساخت پادکست یا عکسنوشت، نقاشی کمیک، تصویرسازی یا ارائه نظر، کارشناسی کنید. همچنین با شکل‌گیری فضای گفت‌وگو، از نظرات، تولیدات و کنش‌های دیگر شرکت‌کنندگان اطلاع می‌یابید، مانند یک برنامه‌ رسانه‌ای با یکدیگر ارتباط دارید و می‌توانید (به اصطلاح خودمان) لایک و دیس‌لایک کنید. اینجا هم مانند دیگر شبکه‌های مجازی شما باید تلاش کنید تا بیشتر دیده شوید. دیده شدن شما و اثر کنشگری شما مانند پاسخ‌های‌تان به سوالات در حوزه‌ کتابخوانی، رابطه‌ مستقیمی با کسب امتیاز بیشتر دارد و شانس برنده شدن‌تان را افزایش می‌دهد. 

پس جایزه‌هامون چی؟
همان‌طور که همه‌مان می‌دانیم بهترین و جذاب‌ترین بخش هر مسابقه و پویشی، قسمت جوایز است. حالا وقتش رسیده در این مرحله امتیازها، سکه‌ها و مدال‌های‌تان را که روی هم جمع شده، محاسبه و دریافت کنید. روند جوایز نقدی در این پویش بدون قرعه‌کشی‌ است و براساس امتیازات دریافتی خودتان است. نفر اول تا پنجاهم 40 تا 5 میلیون تومان جایزه دریافت می‌کنند. غیر از این، جوایز غیرنقدی دیگری اعم از لپ‌تاپ، تبلت، گوشی تلفن‌همراه و ... برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده که اینجا شرمنده‌ روی گل‌تان هستیم و باید با قرعه‌کشی توزیع کنیم.

از استعمار غرب تا اسلام شرق
برای تکمیل گزار‌ ها سراغ دبیر اجرایی پویش، آقای مهدی شریفی رفتیم. پیشنهاد می‌کنم گفت‌وگوی دوستانه‌ ما و دبیر اجرایی پویش را بخوانید.

هدف از شکل‌گیری پویش هیس‌طوری چه بود و چگونه ایده‌پردازی شد؟
مبنای اولیه‌ شکل‌گیری این پویش، کتابخوانی در راستای تغذیه فکری، فرهنگی و اجتماعی نوجوانان در مقابله با فرهنگ غرب و چهره پنهان استعمار بود. استفاده از زبان هنر و کتاب برای آگاهی‌بخشی و تغذیه فرهنگی قشر نوجوان از تاریخ استعمار است. اکنون فضای مجازی و تبلیغات رسانه‌های غرب منجر به گرایش نسل دهه 80 به فرهنگ غرب شده است که این نوع پویش‌ها به شناساندن چهره جهان کمک می‌کند.
 
چرا کتاب‌ها به صورت رایگان در اختیار مخاطب قرار داده نشده است؟
به این دلیل که حمایت از نویسنده و ناشر صورت بگیرد. رایگان کتاب خواندن رفتار درست و جوانمردانه‌ای نیست و از آنجا که کسی قصد ندارد حق دیگری ضایع شود، این هزینه برای شرکت‌کنندگان لحاظ شده است و به قیمتی خیلی ارزان منتشر می‌شود.

 تا الان چه تعداد نوجوان به پویش هیس‌طوری پیوسته‌اند؟
طی این مدت 70 هزار عضو در شبکه‌های اجتماعی و 35 هزار ثبت‌نام در سایت پویش داشته‌ایم و نزدیک به 8000 جلد کتاب به فروش رسیده‌است.
 
مهلت شرکت در پویش کتابخوانی تا کی ادامه دارد؟
پویش هیس‌طوری از هشتم آذرماه شروع شده و تا پایان فروردین ماه ادامه خواهد داشت. در صورت استقبال مخاطبان، فصل دوم این پویش برای تابستان و امتحانات خرداد برگزار می‌شود.

 این پویش چقدر به نوجوانان کمک می‌کند تا تمدن اسلامی را بهتر بشناسند و تفکرات و نگاه‌شان نسبت به غرب جهان چگونه شکل می‌گیرد؟
برای آشنایی نوجوانان با اسلام، تمدن اسلامی و استعمار نیاز داریم در فضای مجازی تبلیغات فرهنگی قوی داشته باشیم. قبل از این‌که غرب فرهنگ خود را به نسل جوان تحمیل کند باید از دستاوردها و فواید انقلاب صحبت کنیم، زیرا اگر ذهن مخاطب از دستاوردها و جنبه‌های تبلیغی که از رسانه‌های غربی برآمده است، پر شود، دیگر نمی‌توانیم برایش دلیل وجود اسلام را اثبات کنیم. این پویش بدون هیچ گارد و ارزش‌گذاری تاریخی همین غرب را به صورت قصه و با زبان نسل نوجوان برای مخاطب تعریف می‌کند که علت ثروتمند شدن بعضی از کشورها به چه دلیل یا این‌که سفرهای استعمارگران به کشورهای دیگر با چه نقشه‌ برده‌کشی همراه بوده است. به طور قطع این آشنایی و کنشگری برای دهه هشتادی‌ها در دنیای امروز ضروری است و به ارتقای سطح فرهنگ آنها کمک خواهد کرد.

طهورا روستا