نسخه Pdf

از «بزنگاه» تا «چشم‌بندی»

نگاهی به همکاری مشترک گلچین و لولایی

از «بزنگاه» تا «چشم‌بندی»

مرجانه گلچین و حمد لولایی، دو عنصر اصلی و مهم تاریخ مجموعه‌های تلویزیونی طنز در ایران هستند. دو بازیگر قدیمی و با سابقه طولانی که همکاری‌های مشترک متعددی با هم داشته‌اند. اتفاقا اغلب آثاری هم که این دو در آنها همکاری داشته‌اند، جزو برنامه‌های موفق محسوب می‌شود. یکی از دلایل این موفقیت، همخوانی و همراهی سبک بازیگری این دو بازیگر است. هم گلچین و هم لولایی، هنرمندانی با توان بالای بیان هستند که از این طریق و حالات گفتاری‌شان، می‌توانند در یک برنامه یا فیلم و سریال، فضای طنز را گرم و پررونق سازند.

اولین همکاری مشترک مرجانه گلچین و حمید لولایی، سریال «بزنگاه» بود. این سریال ماه مبارک رمضان 1387 پخش شد و استقبال خوبی را در پی داشت. گلچین و لولایی در آن سریال، نقش خواهر و برادر را ایفا می‌کردند.لولایی، ایفاگر نقش صابر پرور، برادر نادر (رضا عطاران) بود و گلچین هم در نقش بهجت پرور، خواهر آنها بود. خانواده‌ای که بر سر ارث و میراث پدری دچار اختلاف می‌شوند و برادر کوچک‌تر (نادر) دچار اعتیاد است و... سریال بزنگاه را می‌توان یکی از بهترین تجربیات بازیگری حمید لولایی و مرجانه گلچین دانست که در یادها مانده است. 
«دزد و پلیس» دیگر همکاری مشترک در زمینه تولید سریال طنز در کارنامه مرجانه گلچین و حمید لولایی است. این سریال، سال 1391 به کارگردانی سعید آقاخانی از سیما پخش شد. سریالی که موضوع و داستانی متفاوت داشت. خلافکاری معروف و سابقه‌دار براثر یک ضربه ناشی از وقوع تصادف، حافظه خود را از دست می‌دهد و شخصیت دیگری پیدا کرده و وقتی که می‌بیند همه از او می‌ترسند، سعی می‌کند اشتباهاتش را جبران کند اما کم‌کم دوستش به او توضیح می‌دهد آنها برای یک باند قاچاق مواد مخدر که رئیس آن، مهندس (حمید لولایی) فردی بسیار بی‌رحم است کار می‌کردند و.... گلچین هم در این سریال در نقش ستاره فرازمند ظاهر شده بود. اما در این میان باید «نقطه سر خط» را یکی از برترین همکاری‌های مشترک لولایی و گلچین دانست. سریالی پر از لحظات شیرین و یک طنز خوش ریتم و مخاطب پسند که حضور این دو بازیگر هم در آن محوری و پررنگ است. داستان این سریال درباره کارمند اجاره‌نشینی با بازی حمید لولایی است که در گیر و دار ازدواج و تهیه جهیزیه دخترش بعد از مدت‌ها تقاضای وام او مورد موافقت قرار می‌گیرد اما همزمان حکم بازنشستگی‌اش صادر می‌شود و در این میان خانمی (با بازی گلچین) وارد زندگی او شده و به وی کمک می‌کند تا ماجراهایی را برای شخصیت‌های داستان به وجود ‌آورد. در سریال «نقطه‌سرخط» علاوه بر این‌که مرجانه گلچین و حمید لولایی به‌خوبی مکمل هم شده‌اند، تعامل و اتفاقاتی هم که در داستان بین آنها شکل می‌گیرد، نشانگر هماهنگی آنها در درک درست درام و فضای طنز در آن سریال است.
«شب عید» از دیگر کارهایی است که نام مرجانه گلچین و حمید لولایی بین بازیگرانش دیده می‌شود که برای اولین‌بار به‌عنوان همسر یکدیگر در مقابل هم قرار گرفتند. این سریال محصول سال 1397 به کارگردانی سعید آقاخانی است. لذا این سریال را می‌توان دومین همکاری مشترک مثلث لولایی، آقاخانی و گلچین دانست. «شب‌عید» داستان خانواده‌هایی را روایت می‌کند که برای تفریح در ایام نوروز به شهر مشهد سفر می‌کنند اما در این میان ماجراهای جالبی برای آنها رخ می‌دهد و به‌گونه‌ای داستان این خانواده‌ها در قسمتی از فیلم به یکدیگر مرتبط می‌شود. 
«بوتیمار» یکی از اولین سریال‌های سیما محسوب می‌شود که در واکنش به شیوع ویروس کرونا تولید شد. این سریال همچنین همکار دیگری در پرونده کاری دو بازیگر محبوب طنز تلویزیون یعنی مرجانه گلچین و حمید لولایی است. آنها همچنین برای دومین بار نقش همسر یکدیگر را ایفا کردند. داستان این سریال هم درباره خانواده‌ای به اسم خانواده گلابی بود که قبل از شیوع ویروس کرونا چهار خودرو از شرکت لیزینگ خریداری کرده‌اند تا آنها را بفروشند و خانه بزرگی برای مادر خانواده بخرند اما خودروها تحویل داده نمی‌شود تا این‌که پدر خانواده یعنی پرویز گلابی (با بازی حمید لولایی) متوجه می‌شود این شرکت کلاهبر‌داری بوده و برای پیدا کردن طلاهای خانم خود یعنی مریم (با بازی مرجانه گلچین) که به یکی از کارمندان لیزینگ داده بود، عازم شمال می‌شود… .
اما «چشم‌بندی» جدیدترین هنرنمایی مشترک این دو کمدین است. سریالی با نشانه‌های آثار قبلی این دو که این شب‌ها از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود. در این سریال هم بخش عمده کار به‌عهده لولایی و گلچین است و کارگردان سعی کرده برای ایجاد موقعیت و فضای کمدی از قابلیت‌های ان دو بازیگر بهره ببرد. سریال «چشم‌بندی»، داستان کارخانه‌ای است که دچار حریق شده و افرادی درگیر این داستان شده‌اند. شاکله اصلی داستان «چشم‌بندی» را موضوعات خانوادگی در بر گرفته است.

ایلیا راد - روزنامه‌نگار