نسخه Pdf

استمرار در پرداخت مستمری

شرایط دریافت مستمری پس از مرگ بیمه‌شدگان

استمرار در پرداخت مستمری

همه ما نگران تامین آینده عزیزان‌مان هستیم؛ این‌که بعد از مرگ ما چه اتفاقی برای آنها می‌افتد و چه کسی هزینه‌های زندگی آنها را تقبل می‌کند.

به همین دلیل هرکس به فراخور حال خودش، تدابیری می‌اندیشد. اما قانون هم در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی دارد و شاغلان دولتی و افرادی که تحت پوشش بیمه تامین‌اجتماعی قرار دارند، پس از مرگ‌شان مستمری و حقوق آنها با شرط و شروطی برقرار است و افراد خانواده‌شان می‌توانند از مستمری استفاده کنند.افراد شاغلی که تحت پوشش خدمات بیمه ای هستند، در یک تقسیم‌بندی کلی به کارگران و کارمندان دولت تقسیم می‌شوند. شرایط زن برای دریافت حقوق شوهر پس از مرگ، در قانون تامین‌اجتماعی و قانون استخدام کشوری از نظر میزان مستمری که به وی تعلق می‌گیرد، تفاوت دارد. 

شرایط زن برای دریافت حقوق شوهر پس‌از مرگ وی در قانون تامین‌اجتماعی
مطابق قانون تامین‌اجتماعی، شرایط زن برای دریافت حقوق شوهر پس از مرگ عبارت است از این‌که زن، زوجه دائم فرد فوت شده باشد.نحوه تقسیم حقوق شوهر پس از مرگ وی و سهم زوجه، مطابق ماده 83 قانون تامین‌اجتماعی مشخص شده است. به موجب این ماده، سهم زن از حقوق شوهر پس از مرگ وی، معادل 50‌درصد مستمری وی است.
   
شرایط زن برای دریافت حقوق شوهر پس از مرگ وی در قانون استخدام کشوری
شرایط زن برای دریافت حقوق شوهر پس از مرگ وی در بند (ت) ماده 86 قانون استخدام کشوری بیان شد که مشابه ماده 81 قانون تامین اجتماعی است.  نحوه تقسیم حقوق شوهر پس از مرگ وی و سهم زوجه، مطابق ماده 87 قانون استخدام کشوری مشخص شده‌است. به موجب این ماده : «حقوق وظیفه به طور مساوی بین وراث قانونی قسمت می‌شود» بنابراین سهم زوجه از حقوق شوهر پس از مرگ وی در قانون استخدام کشوری، مساوی با سهم بقیه وراث است. در صورتی که زن هم شاغل بوده یا بازنشسته شده باشد، دریافت حقوق بازنشستگی یا مستمری متعلق به خود زوجه متوفی، از استثنائات زن برای دریافت حقوق شوهر پس از مرگ وی نیست و مانع دریافت حقوق شوهر پس از مرگ وی نمی‌شود. بنابراین هر دو حقوق به زوجه تعلق می‌گیرد. اگر متوفی چند زوجه دائم داشته‌باشد حقوق وظیفه یا مستمری به تساوی بین آنان تقسیم می‌شود.

مونا محمدی - چاردیواری