نسخه Pdf

ما به دی ماه پُرحادثه عادت داریم

ما به دی ماه پُرحادثه عادت داریم

تقویم دی ماه پر از حوادث است؛ حوادثی تلخ که همیشه قربانی گرفته و خانواده‌های زیادی را داغدار کرده است. بررسی حوادث این ماه نشان می‌دهد، سوانح هوایی رکورددار است و انگار مثلث برمودا در این ماه در کشور فعال شده و حوادثی تلخ را رقم می‌زند. سیل، زلزله و آتش‌سوزی‌های مهیب مرگبار از دیگر حوادثی است که در این ماه شاهد تکرار آن هستیم. در کنار این حوادث، آمار پزشکی قانونی نیز از افزایش مرگ و میر قاتل خاموش در این ماه حکایت دارد.

4 دی 1398
هواپیمای میگ ۲۹ ارتش پس از پرواز از تبریز در کوه‌های سبلان اردبیل سقوط کرد. در این سانحه خلبان میگ به شهادت رسید و پیکرش چند روز بعد در ارتفاعات این منطقه کشف شد.

۵ دی ۱۳۸۲
در این روز یکی از مرگبارترین زلزله‌های ایران رقم خورد. زمین‌لرزه‌ای با قدرت 6.6 ریشتر بم در استان کرمان را لرزاند. بر اثر این زمین‌لرزه حدود ۵۰هزار نفر جان باختند.

13 دی 1398
سردار قاسم سیلمانی، فرمانده سپاه قدس و همراهانش هنگام ترک فرودگاه بغداد با حمله موشکی آمریکا به شهادت رسیدند. این اقدام آمریکا با حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد پاسخ داده شد.

14 دی 1373
هواپیمای جت‌استار، حامل فرماندهان نیروی هوایی ارتش در ۶۴کیلومتری فرودگاه اصفهان سقوط کرد و سرلشکر ستاری و جمعی از معاونانش در این سانحه به شهادت رسیدند.

۱۴ دی ۱۴۰۰
در این روز، جاری شدن سیل در دو استان هرمزگان و فارس، اهالی را غافلگیر کرد و پنج‌نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و صدها   خانه نیز تخریب شد.

۱۶ دی ۱۳۹۶
نفتکش غول‌پیکر سانچی در آب‌های چین پس از برخورد با کشتی چینی دچار آتش‌سوزی شد و در این حادثه ۳۰خدمه ایرانی و سه تبعه بنگلادشی میان آتش و با غرق شدن کشتی ناپدید شدند.

۱۸ دی ۱۳۹۸
هواپیمای اوکراینی حامل ۱۷۶ مسافر و خدمه به علت اصابت اشتباهی دو موشک پدافند در حوالی شاهد شهر استان تهران ساقط و تمامی سرنشینان و خدمه آن، جان خود را از دست دادند.

۱۹ دی ۱۳۸۴
هواپیمای فالکن وقتی برای فرود در فرودگاه ارومیه آماده می‌شد، در حوالی روستای آیداملو سقوط کرد. در این حادثه حاج‌احمد کاظمی و تعدادی از فرماندهان سپاه به شهادت رسیدند.

19 دی 1389
پنج سال بعد از سقوط فالکن سپاه، هواپیمای بوئینگ ایران ایر در ۱۵کیلومتری ارومیه به علت نقص فنی و وضعیت بد جوی سقوط کرد و ۸۰ مسافر و خدمه آن جان خود را از دست دادند.

۲۰ دی ۱۴۰۰
تصادف ۵۹ خودرو در جاده بهبهان - تشان منجر به مرگ پنج هموطن و مجروح شدن ۴۹ نفر شد. این تصادف وحشتناک به دلیل مه صبحگاهی رخ داده بود و کیسه هوای بیشتر  خودروها عمل نکرد.

۲۱ دی ۱۳۹۰
دکتر مصطفی احمدی‌روشن، دانشمند هسته‌ای بر اثر چسباندن بمب مغناطیسی به خودرویش از سوی رژیم‌ صهیونیستی در خیابان گل‌نبی تهران ترور و به شهادت رسید.

22 دی 1388
دکتر مصطفی احمدی‌روشن، دانشمند هسته‌ای بر اثر چسباندن بمب مغناطیسی به خودرویش از سوی رژیم‌ صهیونیستی در خیابان گل‌نبی تهران ترور و به شهادت رسید.

۲۴ دی ۱۳۹۷
هواپیمای باری بوئینگ ۷۰۷ ارتش که گوشت حمل می‌کرد، هنگام فرود در باند فرودگاه پیام در حوالی فردیس از انتهای باند خارج شد و ۱۵نفر از سرنشینان و خدمه آن به شهادت رسیدند.

۳۰ دی ۱۳۹۵
ساختمان تجاری پلاسکو در تهران پس از چند ساعت آتش‌سوزی به صورت کامل فروریخت و ۱۶ آتش‌نشان که مشغول اطفای حریق بودند، به شهادت رسیدند .

مجید غمخوار - تپش