نسخه Pdf

ایران‌صدا و  آغاز حرکت تحولی

آرشیو شبکه‌های استانی تا دهه فجر عملیاتی می‌شود

ایران‌صدا و آغاز حرکت تحولی

ایران‌صدا بیش از 15سال است که در معاونت صدا تشکیل شده و در هفت سال اخیر با رویکرد جدید در ارائه سرویس و خدمت به مردم در شش پایگاه موضوعی از جمله کتاب گویا، سخنرانی، مداحی و نغمه‌های آیینی، کودک، موسیقی و قرآن در حال فعالیت است.

میانگین سنی مخاطبان ایران‌صدا پایین‌تر از سایر مخاطبان رادیوست و به‌دلیل نو بودن این فضا بیشتر از نوجوانان و جوانان تشکیل شده است به همین دلیل تولید محتوا را برای این گونه سنی در اولویت قرار داده‌ایم از این رو با بهترین نویسنده‌های این حوزه همکاری می‌کنیم. با مهدی شاملو، مدیر شبکه رادیویی ایران‌صدا گفت‌وگویی کردیم که در ادامه می‌خوانید.

به نظرشما تحول ایران‌صدا چقدر کمک کرده توجه کسانی که شاید از رادیو دور شده بودند به دنیای صداها، ‌پادکست و خود ‌رادیو جلب شود؟
همان‌طور که در سؤال مطرح شده، ایران‌صدا یک حرکت تحولی در رادیو رسانه‌ملی است و به‌عنوان یک ابزار جدید گیرنده رادیو در بسترهای فناوری‌های نوین ظهور داشته و یک رسانه مستقل هم در قالب‌های محتوایی صدا پایه و مستقل از شبکه‌های خطی رادیویی محتوا تأمین، تولید و منتشر کرد.  این دو بال یعنی امتداد حضور آنتن‌های سنتی رسانه‌ملی در بستر رسانه‌های نوین و از آن طرف هم تعریف رسانه‌های جدید در این بستر متناسب با سازوکار فناوری‌های نوین و رسانه‌های نوین باعث شده مخاطبان جدیدی به رادیو اضافه شود که تا قبل از این به سبب دسترسی نداشتن به ابزار دریافت کننده رادیو،آن را نمی‌شنیدند.
 
شاید مدل دریافت محتوای صوتی در قالب یک کانال یعنی محتوای خطی صوتی در سبک مصرف رسانه‌ای آنها خیلی جایی نداشته و محتوای درخواستی و AODبه‌اصطلاح برای محتوای صوتی می‌پسندیدند و نیاز داشتند. این دو دسته مخاطب جدید به مخاطبان رادیو اضافه شده و دلیلش ایران‌صداست.
با نوع رسانه جدیدی که تعریف شده بود از طرف دیگر تنوع محتوا در ایران‌صدا در شش پایگاهی که در آنها تولید و پخش محتوا می‌کند، حضور چهره‌های شاخص هنری و هنرمندان بنام کشور در تولید این محتواها حضور داشتند. آثار بسیار متنوع و گسترده‌ای که در پایگاه‌های ایران‌صدا قرار داده شده، باعث جذب مخاطب جدید و پاسخگویی به نیاز مخاطبان گذشته بوده که آنها را بیش از پیش به استفاده از محتوای ایران‌صدا ترغیب کرده و به دایره مخاطبان رادیو افزوده است.
 
یک مقداری درباره ایران‌صدا توضیح دهید که چه اتفاقات جدیدی در راه است و در راستای تحول صداوسیما، شما چه گام‌هایی برداشته‌اید؟
ایران‌صدا به‌عنوان یک حرکت تحولی در رادیو شروع به کار کرده و در دوره جدید هم به‌دلیل ذات تحولی آن بیش از پیش توسعه پیدا خواهد کرد. در موضوع امتداد پیام، گسترده شدن ابزارها و خدماتی که شنوندگان رادیو در ایران‌صدا و شنوندگان شبکه‌های رادیویی در ایران صدا نیاز دارند در دستور کار است. اولین اقدام، راه‌اندازی آرشیو شبکه‌های استانی است که تا دهه فجر عملیاتی خواهد شد. در حال حاضر فقط شبکه‌های سراسری به‌صورت آرشیو 24ساعته موجود است اما آرشیو شبکه‌های استانی هم اضافه‌ خواهد شد. در خصوص ابزارهای تعاملی و پل ارتباطی مخاطبان و مردمی که خودشان مؤلف‌ و تولیدکننده محتوا هستند، ابزارهای جدیدی درنظر گرفته شده که در دسترس مردم قرار خواهد گرفت. نسخه جدید اپلیکیشن ایران‌صدا که این امکانات را دارد همزمان با بخش‌های جدید در دسترس مخاطبان خواهد بود.
 
استقبال دوبلورها و هنرمندان خوش‌صدای صداوسیما از ایران‌صدا و آثارش چگونه است؟ دستمزدها چطور است؟
با لطف هنرمندان بزرگ کشور، چهره‌ها و صداپیشه‌های بنام گویندگی و بازیگری در ایران‌صدا به‌خصوص پایگاه کتاب ایران‌صدا، حضور جدی و مؤثر داشتند و این حضور همچنان ادامه دارد و در حال تولید آثار جدید شاخص هستند. در واقع ایران‌صدا به‌عنوان رسانه‌ای که برای قشر گسترده‌ای از مردم که بهترین و عالی‌ترین محتواهای فرهنگی کشور را به‌صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهد، یک رسانه فعال و در دسترس است. این خود انگیزه کمک و همکاری ماست که در واقع این خدمات فرهنگی را به همه مردم برسانیم.

 برای انتخاب کتاب‌هایی که صوتی می‌شوند، چگونه بازخورد می‌گیرید که سراغ‌شان می‌روید؟
کتاب‌های گویایی که ایران‌صدا تولید و پخش می‌کند از طریق ابزار اپلیکیشن و وبسایت در قسمت تعاملات، نظرات مردم را دریافت می‌کند. نظراتی که مردم در خصوص کتاب دارند، ثبت می‌شود و به دست مسئولان و دست‌اندرکاران تولید و انتشار آنها می‌رسد. این بازخورد بهترین شاخص برای انتخاب کتاب‌های بعدی چه از نظر محتوا و چه از نظر اجراست که چه چیزهایی بیشتر کار و چه اشخاص و چه فرم‌هایی در سبک‌های تولید رعایت شود و این خود باعث جذابیت بیشتر تولید خواهد شد.

 آیا قرار است بخش‌هایی از ایران‌صدا تصویری و تلویزیونی هم شوند؟
ایران‌صدا به‌عنوان رسانه چند رسانه‌ای رادیو، محل عرضه و انتشار تصاویر برنامه‌های رادیویی و پخش‌های تصویری آنها، پشت صحنه و محتواهای مکمل آنهاست. هر شبکه‌ای که برنامه شاخص دارد معمولا در زمان پخش از ایران‌صدا به‌صورت رادیو تصویری امکان مشاهده داخل استودیو را برای مخاطبان برنامه فراهم می‌کند و مخاطب با مراجعه به ایران‌صدا می‌تواند به‌صورت تصویری برنامه را دنبال کند و مجری مهمان و... را ببیند و به خیلی از اتفاقاتی که به‌صورت صوتی تعقیب می‌کرده به این روش به‌شکل تصویری ببیند که برای مخاطب جذابیت زیادی دارد.

 با توجه به استقبال زیاد مخاطبان از برنامه‌های تصویری، برنامه‌های بیشتری در ایران‌صدا در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.
 برای مخاطبانی که ایران‌صدا را نمی‌شناسند، این نکته را مطرح می‌کنم که نشانی وبسایتiranseda.ir  و نرم‌افزار تلفن همراه با نام دقیق ایران صدا در بازار‌های نرم‌افزاری تلفن همراه به‌صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار دارد و می‌توانند از محتواهای اختصاصی ایران‌صدا یا پخش زنده و آرشیو شبکه‌های رادیویی استفاده کنند. 

مجتبی برزگر - روزنامه‌نگار