نسخه Pdf

این کتاب را با احتیاط بخوانید!

این کتاب را با احتیاط بخوانید!

در ایام سومین سالگرد حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، انتشارات روایت فتح اولین نشست سایه روشن خود را با موضوع تبیین و آغاز پویش سراسری کتاب«تور تورنتو» برگزار کرد.

جایزه 5میلیون تومانی
در ابتدای مراسم مهدی محمدخانی، مدیر انتشارات روایت فتح ضمن قدردانی از حضور مهمانان، پدرانه و روایت اول بودن، روش صحیح عزاداری بزرگوارانه و بازخوانی شخصیت ایثارگر پدر را از ویژگی‌های این کتاب برشمرد و دلیل اصلی نشست را علاوه بر تبیین کتاب، اعلام آغاز یک پویش سراسری از سالگرد شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی تا سالروز پیروزی انقلاب اسلامی دانست.
او در ادامه توضیح داد که شرکت در این پویش تنها با ارسال پاسخ چند سؤال محدود و چهارگزینه‌ای قرار داده شده در کتاب از طریق پیامک به انتشارات روایت فتح خواهدبود و برای این پویش یک جایزه پنج‌میلیون تومانی و ۳۰جایزه ۵۰۰هزار تومانی در نظر گرفته شده که به قید قرعه به برندگان اعطا خواهدشد.
وی اظهار امیدواری کرد از طریق این پویش پیام درونی کتاب به مخاطبان بیشتری انتقال داده‌شود.

روایت از زبان پدر، باورپذیرتر بود
در ادامه مراسم محمدعلی جعفری، نویسنده کتاب در پاسخ به سؤال رشیدی مهرآبادی، کارشناس کتاب و مجری برنامه مبنی بر دلیل نوشتن این کتاب با وجود احتمال حواشی زیاد گفت: روزهای اول اتفاق حواشی زیاد بود. بعد از اعلام اسامی دیدم امیرحسین قربانی، همشهری من است و این موضوع برایم جذاب شد. تشییع جنازه باشکوهش بیشتر ترغیبم کرد و صبر و صلابت خانواده در حمایت از رهبری که تصویر متفاوتی نسبت به رسانه‌ها و فضای سیاسی موجود بود، محرک قوی‌تری شد برایم. من دوست دارم از کسانی بنویسم که ظرفیت قله‌شدن دارند. این خانواده خیلی زود به حاشیه رفتند و زندگی‌شان ظرفیت‌های زیادی برای نوشتن داشت. اصرار یکی از استادان اخلاق هم سبب شد من پای حرف‌های این پدر و مادر به روش غیرمعمول سایر مصاحبه‌ها بنشینم. جعفری در خلال صحبت‌هایش دلیل نوشتن روایت از زبان پدر را باورپذیرتر کردن اتفاقات دانست و گفت مادرانه نوشتن جنبه احساسی کار را بالا می‌برد، در حالی‌که در روایت پدر، کار کمتر احساسی و بیشتر باورپذیر خواهدبود.
جعفری موضعگیری پدر شهید در مقابل این حادثه را برای عده‌ای سؤال‌برانگیز خواند و افزود با روایت خاطرات پدر شهید از دفاع‌مقدس، اسارت و بیان خطای پزشکی که به معلولیت دائمی فرزند کوچک‌شان منجر شد، بر این مطلب صحه گذاشته شد که از این پدر با این تجربه جز این واکنش انتظاری نمی‌رفت.
 
«تور تورنتو» مهندسی شده و مطلوب است
در ادامه برنامه امیر اسماعیلی کارشناس کتاب، تور تورنتو را یکی از نشانه‌های بلوغ رفتاری و عملکردی انتشارات روایت فتح دانست و در مورد کتاب تور تورنتو گفت: نکته بارز این کتاب انتخاب زاویه دید متفاوت و درست آن است. پدران گنجینه‌های خاصی هستند که زبان‌شان قفل و بندهای خاص دارد. منظر انتخاب شده در این کتاب ما را با دو روایت همراه می‌کند. امیرحسین خوش‌تیپ کاملا امروزی و پدر جبهه رفته‌ای که این پسر، پسر اوست. کتاب تور تورنتو، مهندسی‌شده و مطلوب است. حجم کتاب و طراحی زیبای جلد با قلم خوب نویسنده همراهی می‌کند. این کتاب تنها کتاب درباره حادثه  سقوط هواپیمای اوکراینی است و متاسفانه این نشان از انسدادهای ذهنی ما دارد که اکثرا ضررش بیشتر از منفعتش خواهدبود. ما معمولا برای فرار از چالش‌ها و دوری از حساسیت روی کتابی، صورت مسأله را پاک  و از نوشتن کتاب خودداری می‌کنیم. مدل طرح موضوع در این کتاب منحصر به فرد و خاص است. برای همین هم بدون تبلیغات خاص در عرض کمتر از یک سال، به چاپ نهم رسیده‌است.
اسماعیلی در ادامه توضیحاتش خاطرنشان کرد همه مردم پای شناخت مقصر در این حادثه ایستاده‌ایم اما در داخل همین کشور می‌خواهیم مسأله بررسی شود. این خانواده‌ها گوش شنوا می‌خواهند.

 پدرانی که فرزند پسر دارند، این کتاب را با احتیاط بخوانند
در پایان برنامه میثم رشیدی مهرآبادی ضمن اشاره به این موضوع که روایت سالم این کتاب درخواست چند خانواده دیگر را برای ثبت داستان زندگی عزیزان‌شان درپی داشته، افزود استفاده از مکالمات با مدل چت، موجز بودن کتاب و طرح جلد زیبا، جزو محاسن کتاب است. استفاده از جملات کوتاه استرس و سوگ را می‌رساند که حاصلش تپش قلب خواننده است. به نظر من حالت روحی یک پدر به بهترین وجه ممکن بیان شده‌است. به پدرانی که فرزند پسر دارند توصیه می‌کنم این کتاب را با احتیاط بخوانند.