نسخه Pdf

ساقی دات کام

گزارش تپش از فعالیت ساقیان مجازی

ساقی دات کام

بازار تبلیغات را بسیار خوب می‌شناسند و به‌همین خاطر با تبلیغات رنگ و لعاب‌دار سعی می‌کنند بازار را در اختیار خود قرار دهند. بسیاری از آنها با تولید کلیپ‌های تبلیغاتی، سعی می‌کنند تا قبح مصرف موادمخدر را در فضای مجازی ریخته و از این طریق مشتریان بیشتری به‌ویژه نوجوانان را جذب خود کنند. این قشر بیشترین فعالیت خود را روی نوجوانان و جوانان متمرکز کرده و تا حدودی نیز با معرفی مخدرهای جدید به‌ویژه گل، توانسته‌اند به اهداف خود برسند. این دست از قاچاقچیان دیگر در پارک‌ها و اطراف مدارس برای پیدا کردن مشتری پرسه نمی‌زنند و با راه‌اندازی چند صفحه در اینستاگرام یا کانال تلگرامی، مشتری‌های جدید پیدا کرده و هویت خود را در این فضا مخفی می‌کنند.

ساقی‌های مجازی این روزها، این فضا را به جولانگاه خود تبدیل کرده‌اند، اگرچه پلیس فتا و پلیس مبارزه با موادمخدر سعی کرده در فضای مجازی با ساقی‌های موادمخدر برخورد کند اما همیشه آنها با استفاده از روش‌های نوین یک قدم جلوتر از پلیس هستند. ساقی‌های مجازی این روزها با کارتل‌های بزرگ قاچاق موادمخدر همکاری کرده و هرازچندگاهی با معرفی یک مخدر جدید، سعی می‌کنند همچنان بازار را در اختیار خود داشته باشند. آنها حالا که قیمت تریاک شش برابر شده با معرفی مخدرهای شیمیایی جدید، درصدد هستند تا مشتریان خود را حفظ کنند. 

کاهش زمان دسترسی به موادمخدر با ساقی‌های مجازی 
 آن‌طور که مسئولان پلیس می‌گویند؛ بین ۲۰ دقیقه تا نیم‌ساعت طول می‌کشد که افراد به موادمخدر دسترسی پیدا کنند. در این‌ میان ساقی‌های مجازی برای ‌این‌که افراد را بیشتر ترغیب به خرید مواد به‌ویژه گل کنند؛ در فضای مجازی مواد را عرضه کرده و این در دسترس بودن، باعث می‌شود تا افراد بیشتری ترغیب به خرید مخدرها شوند. ساقی‌های موادمخدر در فضای مجازی کار را به‌جایی رسانده‌اند که در کمتر از نیم‌ساعت هر مخدری را که بخواهید، می‌توانید سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

فیلم «دینامیت» بازار ساقی‌های اینترنتی را خراب کرد 
 اگر چرخی در فضای مجازی بزنید با اکانت‌های عجیبی روبه‌رو می‌شوید که در مرحله اول، متوجه هدف آنها از ایجاد این صفحات می‌شوید. با یکی از گردانندگان این صفحات که اسم خود را شکستنی گذاشته است، گفت‌وگو می‌کنیم.
در حرف‌های دو پهلویش اگر خریدار مواد باشید، متوجه می‌شوید که او یک ساقی موادمخدر است که در فضای مجازی فعالیت کرده و عنوان شکستنی نیز پوششی است تا افرادی که اعتیاد به موادمخدر دارند، او را بشناسند و بدانند که او ساقی شیشه است.
خودش می‌گوید: اگر در فضای مجازی دیدید کسی اسم کاربری‌اش را «گاری فضایی» گذاشته، بدانید که فروشنده گل و ماری‌جوانا است و اگر کسی شکستنی، شکسته‌شده یا شیشه‌ای گذاشته، بدانید که فروشنده موادمخدر «شیشه» است.
او ادامه می‌دهد: برای‌این‌که در دام پلیس نیفتیم، اکانت خود را هرچند وقت یک بار با تغییر آدرس یا نام از نظر پنهان می‌کنیم اما همیشه مشتریان خود را داریم، چراکه آنها با کدی که در داخل بیو یا پست‌ها گذاشته‌ایم، ما را به‌راحتی پیدا می‌کنند و سفارش‌شان را می‌دهند.
 پسر جوان که حاضر نیست به‌هیچ‌وجه درمورد خودش حرف بزند، مدعی است از این طریق، ریسک دستگیری کمتر شده و ما به‌راحتی می‌توانیم تا هر وقت بخواهیم، مواد بفروشیم و سود خوبی از طریق فضای مجازی به جیب بزنیم.
 او درمورد هزینه ارسال نیز می‌گوید: ما چند پیک مطمئن داریم که از دوستان خودمان هستند و با دریافت ماهی ۱۵ میلیون تومان برای ما موادمخدر را جابه‌جا کرده و به دست مشتری می‌رسانند.
او از برخی فیلمسازان هم انتقاد می‌کند و می‌گوید: یکی از روش‌های ما که از طریق فیلم دینامیت لو رفت، فعالیت در پوشش سایت گیاهان دارویی بود. بعد از این‌که این فیلم پخش شد، دیگر همه فهمیدند کسانی که در فضای مجازی سایت فروش داروهای گیاهی داشته‌اند و از هشتگ گل استفاده می‌کنند، قاچاقچیان موادمخدر هستند. به‌همین خاطر ما دیگر این کار را انجام ندادیم، گرچه هنوز هم هستند ساقی‌هایی که در پوشش سایت‌های فروش داروهای گیاهی، موادمخدر می‌فروشند.

روایت یک نوجوان از خرید مجازی موادمخدر
 پسر نوجوانی که دو سالی است به ماده مخدر گل اعتیاد دارد در مورد چگونگی آشنایی با ساقی‌های مجازی می‌گوید: «کاری ندارد، کافی ا‌ست در شبکه‌های اجتماعی و برخی سایت‌ها که توضیحاتی را درمورد مخدرها و عواقب آن داده‌اند، کلمه ساقی یا کاسب را جست‌وجو کنید. با جست‌وجوی این کلمات به آیدی‌هایی می‌رسید که فروشندگان موادمخدر هستند. آنها هیچ‌وقت خود را به‌عنوان ساقی یا کاسب معرفی نمی‌کنند و شما باید باهوش باشید تا بتوانید از روی مطالب آنها، متوجه این شوید که آیا با ساقی مجازی روبه‌رو شده‌اید یا نه؟»
این پسر نوجوان که گل مصرفی خود را به صورت مجازی تهیه می‌کند، افزود: «بسیاری از سایت‌هایی که در مورد موادمخدر به‌ویژه گل یا دیگر مخدرها مطلب می‌نویسند، خودشان فروشندگان این مخدرها به‌صورت اینترنتی هستند. آنها در پایان هر مطلبی که می‌نویسند، هشتگ ساقی یا کاسب می‌گذارند و از این طریق، شما می‌توانید بفهمید که گرداننده آن سایت یا صفحه خودش فروشنده‌ موادمخدر است. البته آنها هر هفته یا هر ماه، آیدی‌های خود را تغییر می‌دهند تا دستگیر نشوند. وقتی‌که در صفحات مجازی این افراد موادمخدر دلخواه‌تان را سفارش می‌دهید، آنها از طریق پیک‌های مطمئنی که دارند، مواد را برای شما بین نیم‌ساعت تا یک ساعت ارسال می‌کنند.»
این نوجوان که می‌گوید هفته‌ای سه بار پیک ساقی مجازی برایش مواد می‌آورد، ادامه می‌دهد: «نکته این است که آنها نه به شما شماره تلفن می‌دهند، نه از شما شماره تلفن می‌گیرند و فقط به‌صورت اینترنتی با شما چت می‌کنند. بعد هم پیک مواد را در پارک یا خانه‌ای که آدرس داده‌اید، تحویل می‌دهد. معمولا خریدهای اینترنتی گران‌تر از ساقی پارک‌ها است؛ چراکه راهی مطمئن و سریع است. بخواهید به پارک بروید و ساقی را پیدا کنید، زمان زیادی را باید پشت‌سر بگذارید. همچنین ریسک حمل مواد و احتمال دستگیری، باعث می‌شود که شما با ۲۰ درصد پول بیشتر، حاضر شوید مواد را در منزل یا در مهمانی خود تحویل بگیرید و کمتر احتمال دستگیری دارید.»

کوچ ساقی‌ها به فضای مجازی
سردار مجید کریمی - رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فراجا

با توجه به گسترش استفاده از فضای مجازی در میان مردم به ویژه جوانان، کنترل این فضا برای جلوگیری از فعالیت مجرمان در دستور کار این پلیس است. امروزه بسیاری از جرایم از فضای حقیقی به فضای مجازی منتقل شده، از این رو پیشگیری از وقوع جرایم در فضای مجازی نیز بسیار مهم و ضروری است. پلیس با توجه به رویکرد مردمی خود و دیدگاه پیشگیرانه، نسبت به تهدیدها و آسیب‌های پیش رو، همواره وظیفه خود می‌داند با اطلاع‌رسانی و هشداردهی به‌موقع به تمامی افراد در راستای تهدیدات پیش روی فضای مجازی، اقدام به مقابله و برخورد با مجرمان این فضا و پیشگیری از وقوع آسیب‌های مختلف در جامعه کند. با توجه به این‌که در دوران کرونا دانش‌آموزان مجبور به استفاده از فضای مجازی شدند، مجرمان حوزه موادمخدر هم فعالیت خود را در این فضا افزایش دادند. به دلیل این‌که خانواده‌ها کنترل کاملی روی این فضا ندارند، پلیس رصدهای خود را افزایش داد تا بتواند از فعالیت باندهای مافیایی در این فضا جلوگیری کند. موضوع دیگر که فعالیت آن در فضای مجازی ممنوع است، فروش آلات و ادوات استعمال موادمخدر است. فروش و تبلیغ هرگونه وسایل مصرف موادمخدر در فضای مجازی ممنوع است و با گردانندگان این صفحات برخورد می‌شود.

رصد ساقی‌های مجازی
سرهنگ علی‌محمد رجبی - رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا

این روزها با گسترش استفاده از فضای مجازی از سوی هموطنان مجرمان هم به این فضا کوچ کرده و از این بستر برای ارتکاب جرایم خود استفاده می‌کنند. در این میان فروشندگان موادمخدر نیز مانند سایر مجرمان به این فضا کوچ کرده و جرایم خود را انجام می‌دهند. آنها با ایجاد صفحات و کانال‌های مجازی شروع به فروش موادمخدر کرده و حتی پا را فراتر گذاشته و نحوه ساخت موادمخدر صنعتی مانند شیشه را آموزش می‌دهند. متاسفانه والدین روی فرزندان خود در فضای مجازی کنترل لازم را ندارند و موادفروشان مجازی هم از این موقعیت استفاده کرده و نوجوان و جوانان را با تبلیغات فریبنده به مصرف مواد سوق می‌دهند و آنها به علت نداشتن آگاهی، در دام مواد گرفتار می‌شوند.  پلیس فتا برای برخورد با گردانندگان صفحات فروش موادمخدر و تجهیزات استعمال، رصد شبانه‌روزی انجام داده و ضمن مسدود کردن هزاران صفحه در این زمینه، ساقی‌های مجازی را دستگیر می‌کند. شهروندان در صورت برخورد با این صفحات و کانال‌ها می‌توانند موضوع را به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا اطلاع دهند.

جدیدترین مخدرها با قیمتی ارزان 

با افزایش قیمت تریاک، مافیای موادمخدر برای این‌که بازار را از دست ندهد، با ترکیب چند مخدر، مواد خطرناک جدیدی تهیه و وارد بازار می‌کند.
 
«سورچه» بلای جان نوجوانان
یکی از مخدرهایی که اخیرا وارد بازار مصرف ایران شده و روی نوجوانان تمرکز کرده‌، «سورچه» یا «سورچی» است. این مخدر که یکی از مشتقات هروئین بوده و با مرفین بسیار زیاد ترکیب شده؛ این روزها با هزینه اندک ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی در برخی از پاتوق‌های موادمخدر در جنوب شهر قابل خرید و در دسترس نوجوانان است. نام سورچه یا سورچی از کلمه «سورچرانی» گرفته‌شده‌ و این حس را به مصرف‌کننده القا می‌کند که هیچ وابستگی ایجاد نمی‌کند اما نکته مهم این است که این مخدر بلافاصله پس‌ از مصرف، به دلیل مرفین بسیار زیادی که دارد، فرد را به خودش معتاد کرده و افرادی که به این مخدر اعتیاد پیدا می‌کنند،  باید روزی حداقل دو بار آن را مصرف کنند؛ در غیر این صورت خماری شبیه معتادان هروئین سراغ‌شان می‌آید.  این ماده مخدر خطرناک، شبیه نمک پودرشده‌ و به رنگ‌های سفید و کرم وجود دارد، نوع مصرفش نیز مانند کوکائین از طریق اسنیف و استنشاقی است. البته برخی‌ها پا را فراتر گذاشته و آن را مانند شیشه با پایپ کشیده، تعدادی نیز کارشان به تزریق سورچه افتاده است. براساس گفته برخی از پژوهشگران حوزه اعتیاد و درمانگران، در حال حاضر این مخدر در بین نوجوانان کارتن خواب در حال توزیع است و در برخی از مهمانی‌ها نیز فروخته می‌شود. این مخدر همان هروئین با مرفین بسیار بالاتر است که ترکش خیلی سخت‌تر از شیشه، گل و حتی کوکائین است. افرادی که سورچی مصرف می‌کنند، خیلی زود دچار خماری‌شده و همین امر باعث می‌شود که به چندبار مصرف در روز برسند.

مصرف «غبار میمون» در مهمانی‌ها
یکی از مخدرهایی که بیشتر در مهمانی‌ها مصرف می‌شود، غبار میمون نام دارد. این مخدر که از خانواده کاتیون‌ها محسوب می‌شود، اعتیادآوری شدیدی داشته و بیشتر به‌صورت پودرهای کریستالی سفید در بازار موجود است اما قاچاقچیان موادمخدر برای سود بیشتر ناخالصی‌هایی به آن اضافه می‌کنند که رنگ آن را به کرم یا قهوه‌ای تبدیل می‌کند. مصرف مخدر غبار میمون باعث برانگیختگی جنسی شده و همچنین هوش و حواس فرد مصرف‌کننده را پس‌از چند بار مصرف، دچار اختلالات شدید کرده، بر روی بینایی نیز تأثیرات منفی دارد.

 مصرف زامبی با سیگار الکترونیک 
یکی از مخدرهایی که این روزها اگرچه هنوز فراگیر نشده اما از سوی برخی از جوانان مصرف می‌شود، «فلاکا» یا «زامبی» نام دارد. این مخدر که به‌صورت دانه‌های بلوری است، بیشتر از طریق سیگارهای الکترونیکی مصرف می‌شود اما برخی معتادان آن را می‌بلعند. این مخدر نیز از خانواده کاتیون‌ها است و باعث توهم، هذیان، پرخاشگری و ایجاد رفتارهای عجیب‌وغریب می‌شود.

 مخدر چینی در بازار 
 یکی از مخدرهایی که وارد بازار ایران شده‌ اما هنوز فراگیری زیادی ندارد، مخدر «میومیو» است. این مخدر که توسط چینی‌ها تولید شده، اثراتی مانند مصرف آمفتامین‌ها و کوکائین دارد و اعتیاد به آن می‌تواند فرد را دچار تشنج، حمله قلبی و مرگ کند. این مخدر به‌صورت کپسول، قرص و پودر سفید مصرف می‌شود.

گـل به خودی
فرید براتی‌سده - کارشناس پیشگیری از اعتیاد
متاسفانه باور غلطی بین جوانان شکل گرفته است که ماده مخدر «گل»  اعتیاد‌آور نیست و مصرف آن به‌صورت تفریحی هیچ وابستگی ایجاد نمی‌کند. حال این‌که‌ گل ماده‌ای مخدر و از خانواده «ماری‌جوانا» است و افراد بعد از چند‌بار مصرف حتی با فواصل زمانی به آن اعتیاد پیدا می‌کنند. متاسفانه با ورود مخدر گل به بازار مصرف و از اواخر دهه‌ ۹۰‌، این مخدر به دومین ماده پر‌مصرف کشور تبدیل و میانگین سنی مصرف را‌ هم بین دو تا سه سال کاهش داد. 
در حال حاضر حدود 3/2 درصد دانش‌آموزان کشور اعتیاد دارند که بیشتر آنها به گل است. یکی از دلایل افزایش گرایش مصرف به این مخدر، قیمت نسبتا ارزان، مصرف آسان، مهمانی‌ها و در دسترس بودن است. مصرف گل در دراز‌مدت باعث عوارض روانی، توهم، هذیان، اضطراب و اختلال شخصیت می‌شود و بعدها با گروهی از جوانان مواجه خواهیم شد که به درد کار و شغل و ازدواج و مشارکت در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی نمی‌خورند و جرم و جنایت و تنش در خانواده‌ها بالا می‌رود.
عوارض مصرف این مخدر بسیار زیاد بوده و حتی از تریاک بیشتر است. این مخدر مشکلات روانی زیادی را ایجاد می‌کند که فرد برای رفع و درمان آن مجبور است در بیمارستان بستری و تحت درمان قرار گیرد.  از عوارض بلند‌مدت گل هم می‌توان به کاهش توان جنسی، مشکلات ریوی حاد، سوق پیدا کردن فرد به سمت جنون، کاهش قدرت تصمیم‌گیری و سوق پیدا کردن به مصرف دیگر مخدرها اشاره کرد. جوانان و نوجوانان باید بدانند که هیچ مخدری مخصوصا گل بدون عوارض نیست و زندگی و آینده آنها را تباه کرده و لذت مصرف در مهمانی‌ها به عوارض پس از مصرف نمی‌ارزد.