نسخه Pdf

زلزله در دره سیلیکون‌

زلزله در دره سیلیکون‌

18ماه پیش، خرده‌فروش آنلاین خودروهای دست دوم کاروانا، چشم‌انداز بزرگی داشت که ۸۰ میلیارد دلار می‌ارزید. اکنون ارزش آن کمتر از 5/1میلیارد دلار است که 98درصد کاهش یافته و برای زنده ماندن در تلاش است.

بسیاری از شرکت‌های فناوری دیگر نیز شاهد معکوس شدن بخت و رویاهای‌شان هستند. آنها کارمندان خود را اخراج می‌کنند، کار خود را کاهش می‌دهند و کاهش ارزش‌گذاری‌های مالی خود را مشاهده می‌کنند.برای بیش از یک دهه، سرمایه‌گذارانی که ناامید از بازده پول‌شان بودند، پول خود را به سیلیکون‌ولی می‌فرستادند که آن را به طیف گسترده‌ای از استارت‌آپ‌ها منتقل کند. این رونقی بود که به نظر می‌رسید هرگز پایان نخواهد یافت. فناوری، پیروزی‌ها را روی هم جمع کرد و رقبا شکست خورده بودند. کاروانا ده‌ها ماشین فروشی خودکار خودروهای پرزرق و برق را در سراسر کشور ساخت، بی‌امان خود را به بازار عرضه و قیمت‌های بسیار جذابی را برای خرید و فروش ارائه کرد.
«کل صنعت فناوری در ۱۵ سال گذشته با پول ارزان ساخته شد. اکنون آنها با واقعیت جدیدی مواجه می‌شوند و بهای آن را خواهند پرداخت.»
پول ارزان، بسیاری از خریدهایی را تامین کرد که جایگزین رشد ارگانیک در فناوری می‌شوند. دو سال پیش در حالی که همه‌گیری شیوع پیدا کرد و بسیاری از کارکنان اداری در خانه‌های خود محبوس شدند، Salesforce ابزار ارتباطات اداری اسلک را به قیمت 28میلیارد دلار خرید، مبلغی که برخی تحلیلگران فکر می‌کردند بسیار زیاد است. Salesforce برای انجام این معامله 10میلیارد دلار وام گرفت و این ماه اعلام کرد 8000 نفر را اخراج می‌کند که حدود 10درصد از کارکنانش است.حتی بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. آمازون سال‌ها برای به دست آوردن مشتریان جدید مایل بود پول خود را از دست بدهد. این روزها رویکرد متفاوتی در پیش گرفته است و 18000 کارمند اداری را اخراج می‌کند و عملیات‌هایی را که از نظر مالی مقرون به صرفه نیستند، تعطیل می‌کند.
کاروانا، مانند بسیاری از استارت‌آپ‌ها، صفحه‌ای از کتاب بازی قدیمی آمازون را بیرون کشید و سعی کرد سریع به موفقیت برسد. اعتقاد بر این بود که خودروهای مستعمل بازاری بسیار پراکنده برای اختراع مجدد هستند، درست مانند تاکسی‌ها، کتابفروشی‌ها و هتل‌ها. تلاش کرد تا از هر رقابتی پیشی بگیرد.
به گفته کاروانا، شرکت مستقر در تمپه، آریز می‌خواست نمایندگی‌های سنتی را با فناوری و خدمات استثنایی به مشتریان جایگزین کند. ۲۲میلیون دلار برای یک سایت شش هکتاری در سن‌دیگو پرداخت کرد که یک فروشنده مزدا از سال ۱۹۶۵ آن را اشغال کرده بود. پس از شیوع گسترده استخدام، چند شرکت فناوری اکنون در حال عقب‌نشینی هستند.
فهرست رو به رشد: آلفابت، مایکروسافت و اسپاتیفای از جمله جدیدترین غول‌های فناوری هستند که میان نگرانی‌ها درمورد رکود اقتصادی، مشاغل خود را کاهش داده‌اند.
برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در طول همه‌گیری رشد زیادی کردند و ده‌ها هزار کارگر به استخدام خود درآورند. اخراج‌های اخیر کسری از این استخدام‌ها را معکوس کرده است.
کاهش مشاغل اخیر برای کارمندان مسن‌تری که شکست دات‌کام را تجربه کرده‌اند، به‌سختی شوک‌کننده بوده است.
بسیاری از شرکت‌های فناوری رویاهای خود را کمرنگ می‌بینند. نرخ‌های بهره پایین به طور ناگهانی به پایان رسیده است.
در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱، کاروانا ۱۱۰هزار خودرو به مشتریان تحویل داد که ۷۴درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. هدف دو میلیون خودرو در سال بود که آن را تا حد زیادی به بزرگ‌ترین خرده‌فروش خودروهای دست دوم تبدیل می‌کرد. سپس، حتی سریع‌تر از رشد شرکت، از هم پاشید. وقتی فروش خودروهای دست دوم در سال اول همه‌گیری بیش از ۲۵درصد افزایش یافت، مشکلی در عرضه ایجاد شد: کاروانا به وسایل نقلیه بیشتری نیاز داشت. این شرکت یک شرکت حراج خودرو را به قیمت 2.2میلیارد دلار خرید و حتی با نرخ بهره بالاتر نیز بدهی بیشتری گرفت و به مشتریان پول زیادی برای ماشین پرداخت.
اما با کاهش همه‌گیر و شروع افزایش نرخ بهره، فروش کاهش یافت. کاروانا یک دور اخراج در ماه می ‌و دیگری در نوامبر انجام داد. ارنی گارسیا، مدیر اجرایی آن گفت: «ما نتوانستیم به طور دقیق پیش‌بینی کنیم که همه اینها چگونه انجام می‌شود.»
وضعیت برخی از رقبا حتی بدتر است. یک شرکت مستقر در هیوستون، شاهد کاهش سهام خود از 65دلار اواسط سال 2020 به یک‌دلار بوده است و در طول سال گذشته، نیمی از کارکنان خود را اخراج کرده است.
کایرونگ شیائو، دانشیار امور مالی در دانشکده بازرگانی کلمبیا گفت: «نرخ‌های بالا تقریبا برای همه دردناک است، اما به‌ویژه برای سیلیکون‌ولی دردناک است. من انتظار دارم اخراج‌ها و کاهش سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام شود، مگر این‌که فدرال رزرو محدودیت‌های خود را تغییر دهد». بازار انتظار دارد دو افزایش نرخ دیگر توسط فدرال رزرو در سال جاری به حداقل 5درصد افزایش یابد.
در املاک و مستغلات نرخ‌های پایین نه تنها قیمت خانه‌ها را بالا برد، بلکه شرکت‌هایی مانند زیلو و ردفین و دیگران را وارد کسب‌وکاری کرد که قبلا کمی بدنام تلقی می‌شد. در سال 2019، Zillow تخمین زد که به‌زودی از فروش 5000 خانه در ماه درآمدی بالغ بر 20 میلیارد دلار خواهد داشت. سرمایه‌گذاران به وجد آمدند و شرکت سهامی عام را به ارزش 45میلیارد دلار رساند و تعداد کارمندان را به 8000 نفر رساند.
تصور زیلو استفاده از نرم‌افزار هوش مصنوعی برای ایجاد بازار آشفته املاک و مستغلات کارآمدتر، قابل پیش‌بینی‌تر و سودآورتر بود. این نوعی نوآوری بود که مارک آندرسن، سرمایه‌دار خطرپذیر، در سال 2011 درباره آن صحبت کرد، وقتی گفت شورشیان دیجیتال کل صنایع را تحت کنترل خواهند گرفت. او نوشت: «نرم‌افزار دنیا را می‌خورد.»
در ژوئن ۲۰۲۱، زیلو صاحب ۵۰ خانه در پایتخت کالیفرنیا، ساکرامنتو بود. پنج ماه بعد، ۴۰۰خانه داشت. زیلو این خانه را ماه‌ها به بازار عرضه کرد، اما هیچ‌کس آن را نمی‌خواست، حتی با قیمت ۶۲۵هزار دلار. پاییز گذشته، پس از این‌که زیلو بدون تشریفات از بازار خارج شد، خانه را به قیمت ۳۵۵هزار دلار تخلیه کرد. ارزش بازار زیلو اکنون به 10میلیارد دلار کاهش یافته و تعداد کارکنان آن پس از دو دور اخراج به حدود 5500 نفر رسیده است. 

سجاد حسینی - خبرنگار
ضمیمه قاب کوچک