نسخه Pdf

عاشقانه‌ای از جنس پدر و دختری

اهمیت برپایی جشن تکلیف دختران نوجوان با حضور رهبر انقلاب در چه بود

عاشقانه‌ای از جنس پدر و دختری

این دومین دیدار با بانوان بود؛‌ دیدار نخست با اقشار مختلف بانوان و دیدار دوم دیدار پدر و فرزندی.

دختران 9ساله‌ای که مکلف شدن‌شان را همراه پدر جشن گرفتند و نخستین نمازشان را پشت سر رهبر و مقتدای‌شان اقامه کردند تا دوستی با خدا را این‌گونه مشق کنند، آن هم به مناسبت میلاد امام‌علی(ع) پدر امت اسلام و در دیداری پدر و فرزندی با پدر ایران اسلامی. دیدار رهبر معظم انقلاب با دختران تازه تکلیف شده دیداری پر از طراوت، لطافت و نکته‌های باریک‌تر از مو بود. دیداری که نشان از اهمیت دختران امروز و زنان فردا در نگاه رهبر فرزانه انقلاب دارد. دخترانی که مسئولیت پذیرند و در خانواده، ‌مدرسه و ‌محیط بازی با دوستان‌شان می‌توانند اثر بگذارند و می‌توانند دیگران را به راه راست هدایت کنند. دخترانی که دل‌های روشن و نورانی دارند و می‌توانند از رهگذر همین قلب‌های نورانی‌شان با خدا دوست شوند. دخترانی که قرار است جزو زنان بزرگ و برجسته کشورمان شوند و افتخار آفرین باشند. حسینیه امام خمینی(ره) در شب میلاد مولای متقیان حضرت امام علی(ع) شکوفه باران بود. دخترانی که با چادرهای گل‌گلی و با شور و نشاطی وصف ناپذیر آمده بودند تا تعهد و تکلیف‌شان را جشن بگیرند. دهه نودی‌هایی که هم خودشان آینده سازند و هم قرار است آینده‌سازان این مملکت در دامان آنها پرورش یابند و بزرگ شوند. در نگاه‌های معصوم‌شان دو شادی موج می‌زد. یکی شادی جشن تکلیف و عبادت‌شان و دیگری شادی دیدار با رهبری که برای‌شان حکم پدر را دارد و اقامه مهم‌ترین نماز زندگی‌شان به امامت رهبری که‌ پدرانه دوست‌شان دارد و دخترانه دوستش دارند. 
 
دخترانی که همیشه مادرند 
دختران مهمند. نه فقط به‌واسطه نقش دخترانه و عشق بازی‌های‌شان با پدر، ‌نه دلسوزی‌های خواهرانه‌شان برای برادر و نه شیرین‌زبانی‌های کودکانه‌شان برای مادر. دختران فارغ از نقش‌های اثرگذار خواهری و فرزندی که دارند،‌ جدای از  شخصیت لطیف و پر از احساس‌شان یک جایگاه مهم دیگر دارند و آن حس بالقوه مادری است که خداوند در وجودشان به ودیعه نهاده است. دختران از همان عنفوان کودکی درست در لحظه‌هایی که هنوز پستانک در دهان دارند و راه رفتن و حرف زدن را خوب نمی‌دانند، ‌مادری را مشق می‌کنند و عروسک‌های‌شان را در آغوش می‌کشند و شیر می‌دهند! به فرزندان خیالی‌شان محبت می‌کنند و در قبال آنها احساس مسئولیت دارند. انگار در فطرت و ذات‌شان مادر بودن به ودیعه نهاده شده است. این به معنی نادیده انگاشتن سایر نقش‌های دختران نیست اما نمی‌توان جایگاه والا و اهمیت نقش مادرانه آنها را نادیده گرفت. دخترانی که حتی اگر مادر هم نشوند، باز هم بلدند مادری کنند. حتی برای پدر و مادرهای‌شان. پس دختران مهمند و این اهمیت بسیار بیشتر از چیزی است که تصورش را کنیم. آنها چنان مهمند که می‌توانند جهان‌بینی و بینش نسل‌های آینده کشور را تعیین کنند. پس برای مدیریت آینده جامعه باید افکار دخترانش را مدیریت کرد و به دست گرفت. این کاری است که سال‌هاست در تهاجم فرهنگی دشمن شاهد آن بوده‌ایم. دشمنی که سرمایه گذاری اصلی‌اش روی زنان و دختران بوده و هست. به همین علت سراغ فکر و سبک زندگی آنها رفته و تمام هم و غمش را روی تغییر فکر و نگاه زنان و دختران گذاشته تا روی نسل‌های آینده سرمایه‌گذاری کند.در نگاه و سبک زندگی اسلامی هم اصلی‌ترین سرمایه‌گذاری روی دختران است. دختران در 9سالگی مکلف می‌شوند و پسران در 15سالگی.  یعنی دختران در 9 سالگی به پختگی لازم برای پذیرش تکلیف و تعهد می‌رسند و از همین سن و سال می‌توانند آماده پذیرش مهم‌ترین نقش‌های عالم آفرینش شوند؛‌ نقش‌هایی همچون مادری.
 
 صدها نکته باریک‌تر از مو 
دیدار رهبری با صدها تن از دختران نوجوانی که به سن تکلیف رسیده‌اند و برپایی جشن تکلیف‌شان با حضور رهبر معظم انقلاب در دل خود صدها نکته باریک‌تر از مو داشت. از تزیین زیبا و کودکانه حسینیه امام خمینی(ره) گرفته تا ماسک‌های صورتی یکدست و یکرنگ بچه‌ها و نوع صحبت‌ها و مخاطب قرار گرفتن آنها از سوی رهبر انقلاب. از حلقه‌های دوستی دختران گرد رهبرشان گرفته تا نگاه‌های سرشار از محبت و پدرانه رهبری به دخترانش. این دیدار نشانه جایگاه و اهمیت دختران کشورمان در نگاه رهبر معظم انقلاب است. دخترانی که اثرگذار و اثر پذیرند و اگر به‌درستی هدایت و راهنمایی شوند، می‌توانند بخشی از هدایت جامعه را به دست گیرند و در عمل شکل‌دهی به جهان آینده در دست دختران کوچک امروزی است. بر همین اساس است که رهبری در صحبت با دخترانش بر اهمیت جشن تکلیف، صحبت و دوستی با خدا تاکید می‌کند. اگر دل‌های این کودکان از همین سنین کودکی با خدا انس و الفت بیابد و به تعبیر رهبری این کودکان با خدا دوست شوند، ‌محال است در مسیر زندگی از راه راست و درست منحرف شوند. دخترانی که از همین 9سالگی به شعور و آگاهی لازم رسیده‌اند و احساس تکلیف، ‌تعهد و مسئولیت می‌کنند، اثرگذاری دارند.  تمام زنان بزرگ و تاریخ‌ساز کشورمان هم روزی در جایگاه همین دختران بودند و تربیت صحیح و نگاه درست از همان دوران کودکی و نوجوانی و عمل به تکلیف و مسئولیت از آنها زنانی بزرگ و اثرگذار ساخت. زنان برجسته‌ای که مایه افتخار ایران و حتی جهان هستند. 
 
گفتمان رهبر انقلاب در مواجهه با دختران نوجوان
اما نکته دیگری که در این دیدار جلب توجه می‌کند، نوع رفتار و نوع گفتمان رهبر معظم انقلاب با این بچه‌هاست. رهبر معظم انقلاب در دیدارشان با دختران تازه به تکلیف رسیده، کوتاه و جامع اما به زبان کودکانه صحبت می‌کنند. شاید بخش مهمی از این دیدار و این ارتباط، ‌ چشمی و بدون‌ کلام است. نگاه‌های محبت‌آمیزی که میان پدر و دخترانش رد و بدول می‌شود. نگاه‌های مراد و مریدی، ‌نگاه میان رهبر و راهرو و عهدی که میان این دختران دهه نودی با رهبرشان بسته شد. دخترانی که بی‌تردید مردانی همچون حاج قاسم را به اسلام و انقلاب و جهان تقدیم خواهند کرد و خودشان همچون مرضیه دباغ و دیگر زنان بزرگ کشورمان تاریخ ساز خواهند شد. 

یگانه شریعت - چاردیواری