نسخه Pdf

قلب‌هایی که برای ما نمی‌تپد!

جشنی وارداتی که با فرهنگ ما همخوانی ندارد

قلب‌هایی که برای ما نمی‌تپد!

هر چیزی برای خودش هویت و ریشه‌هایی دارد‌. جشن‌ها و مراسم‌ها هم برای خودشان هویت دارند و از یک پس‌زمینه فکری و فرهنگی تغذیه می‌شوند و به‌دنبال رواج یک فرهنگ، ‌عقیده و سبک زندگی خاص هستند. در این بین برخی جشن‌ها و مراسم‌ها ریشه‌های عمیق ملی و مذهبی دارند؛ جشن‌هایی همچون اعیاد فطر، قربان و غدیر با ریشه‌های مذهبی یا جشن عید نوروز که ریشه‌ای ملی دارد و فلسفه‌های فراوانی در ورای آن وجود دارد. بعضی جشن‌ها و مراسم‌ها اما نه ریشه‌های ملی دارد و نه مذهبی بلکه ریشه‌هایش نگاه تجاری و بازاری است و در پیوست‌های فرهنگی آن به تلاش برای تغییر فرهنگ، نگاه و سبک زندگی دیگر جوامع بر‌می‌خوریم. جشن‌ها و مراسم‌هایی همچون ولنتاین!

هر‌ساله در ۱۴فوریه(۲۵بهمن) روز ولنتاین جشن گرفته می‌شود. افسانه‌های متعددی درباره ولنتاین وجود دارد‌؛ یکی از این افسانه‌ها که دهان ‌به ‌دهان چرخیده، این است که امپراتوری روم ازدواج را برای مردان و زنان قدغن کرده بود. کشیش والنتین (valentine) به‌صورت مخفیانه عشاق را به عقد هم درمی‌آورد و گل سرخ به آنها هدیه می‌داد.
امپراتور روم متوجه این موضوع شده و والنتین را در زندان حبس کرد. در زندان، والنتین عاشق دختر نابینای زندانبان شد و با عشق والنتین و دختر نابینا، بینایی دختر برگشت. در ۱۴ فوریه، والنتین را اعدام کردند و این روز به‌عنوان سمبل عشق جشن گرفته می‌شود اما اگر کمی دقیق‌تر به تجارتی که در حاشیه این روز رخ می‌دهد نگاه کنید، متوجه خواهید شد حکایت روز عشق و در واقع حکایت روزی که یک نفر به خاطر عشقش کشته شده بیشتر از آن‌که بهانه‌ای برای ابراز عشق و محبت باشد، ‌بهانه‌ای است برای فروش انواع و اقسام کالاهای وارداتی ولنتاین‌! از شکلات‌های قلبی‌شکل گرفته تا بادکنک و آبنبات و عروسک‌های قرمز رنگی که حوالی این روز بازار کادوفروشی و اسباب‌بازی‌فروشی‌های کشور را در قبضه می‌گیرد. روزی که بیشتر از آن‌که بهانه‌ای برای عشق ورزیدن باشد، بهانه‌ای است برای شکستن تابوها و ترویج روابط آزاد!
روز ولنتاین در حالی وارد فرهنگ مردم کشور ما شده که ما در فرهنگ غنی ملی و مذهبی خودمان بهانه‌های متعددی برای عشق وزریدن داریم؛ روزهایی مثل روز ازدواج حضرت محمد‌(ص) و حضرت خدیجه‌(س) یا روز ازدواج حضرت علی‌(ع) و حضرت زهرا‌(س). همچنان‌که در کشور ترکیه و در استانبول به‌عنوان بخش اروپایی این کشور و با وجود آن‌که دولت ترکیه، ‌ساختاری اسلامی ندارد اما در آنجا روز میلاد حضرت محمد‌(ص) روز عشق‌ورزی همسران است. در نهایت نباید فراموش کنیم که مطابق تعالیم نورانی اسلام، هر روز، ‌هر ساعت و هر لحظه باید به یکدیگر عشق بورزیم و مهربانی در یک روز خلاصه نمی‌شود.

زهرا چیذری - سردبیر چاردیواری