نسخه Pdf

توصیه می‌کنم یادداشت‌های عَلَم را بخوانید

توصیه می‌کنم یادداشت‌های عَلَم را بخوانید

نشست بررسی و نقد کتاب «محض اطلاع» با حضور دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سرای کتاب برگزار شد.

دکتر غلامعلی حداد عادل در بررسی و نقد کتاب محض اطلاع، گفت: این کتاب تحلیل محتوایی جلد هفتم یادداشت‌های اسدا... علم، نخست‌وزیر و وزیر درباره پهلوی دوم است. یکی از اتفاقاتی که در زمینه تاریخ‌نگاری پس از انقلاب اسلامی روی داد، ظهور و رشد خاطره‌نگاری رجال سیاسی است. بخشی از رجال سیاسی پهلوی خاطرات خود را پس از سقوط رژیم نوشتند و برخی دیگر مانند اسدا... علم یادداشت‌هایی از دیدار با شاه و وضعیت کشور در همان زمان ثبت و در خارج از ایران نگهداری کرد. علم به دخترش وصیت می‌کند که این یادداشت‌ها را پس از مرگ شاه انتشار بدهند.
او افزود: من به جوانان توصیه اکید می‌کنم یادداشت‌های علم را بخوانند، چون این یادداشت‌های راوی وضعیت حکومت پهلوی از زبان یکی از رجال سیاسی نزدیک به دربار است. به نظرم هیچ‌کدام از خاطرات رجال سیاسی به اندازه یادداشت‌های علم مفیدتر و مستند به اسناد و مدارک نیست. اهل تحقیق، تاریخ‌نگاران و دانشجویان می‌توانند با دستمایه قرار دادن این یادداشت‌ها ده‌ها کتاب و پایان‌نامه تالیف کنند. رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی عنوان کرد: من در کتاب محض اطلاع با تحلیل و بررسی یاداشت‌های علم خواستم یک پرده از فساد پهلوی را نشان دهم و در تابلو دیگر که به خاطرات سه چهره انقلابی پرداختم از فداکاری‌هایی بگویم که جوانان این کشور انجام دادند تا انقلاب اسلامی را حفظ کنند.
غلامعلی حداد عادل گفت: در بررسی و تحلیل یادداشت‌های علم بر این هدف بودم که چهره پهلوی را به روایت یکی از چهره‌های مطرح آن نشان دهم تا جوانان این کشور بدانند، چرا انقلاب 57 روی داد؟ آنچه در یادداشت‌های علم از وضعیت دوره پهلوی ارائه شده است از زبان یکی از کارگزاران است که دشمنی با شاه ندارد و شاهد نزدیک اغلب رویدادها و روابط شاه حتی در جنبه‌های خصوصی زندگی اوست.
او ادامه داد: علم در یادداشت‌هایش از بعضی تفریحات خاص خودش و شاه با عنوان «گردش» یاد کرده است، گردشی که در آن پای یک زن در میان است به طوری که در جلد هفتم یادداشت‌های علم که طی 21 ماه تالیف شده است، معشوقه انگلیسی علم 17بار به ایران آمده است. از آن طرف شاه نیز در گردش خود در متن کتاب 70بار با معشوقه‌های خودش ملاقات کرده است. به شکلی که وقتی رزمایشی در حال انجام است و ژنرال‌ها، رجال سیاسی و مقامات منتظر آمدن شاه برای شروع هستند، او مشغول گردش است!
رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی بیان کرد: موضوع دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، بحث آزادی است که در فصلی به نام «آزادی و استبداد در دوران حکومت شاه» به آن اشاره شده است. 
در اینجا خواننده با مطالعه یادداشت‌های علم به وضوح درمی‌یابد که در همه مسائل مهم سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و دانشگاهی فقط و فقط شاه تصمیم می‌گیرد و هیچ‌کس جرات چون و چرا نداشته است.