نسخه Pdf

تو، تکرار نشدنی هستی 

درباره کتاب «همه چیز رو‌به‌راه است؛ ممنونم»

تو، تکرار نشدنی هستی 

وقتی کتاب را خواندم، خودم را در اتاق درمان دیدم، با نوشتار کسی که دارد تداعی آزاد می‌کند و این، خیلی من را جذب کرد که کسی دارد درباره دعاهای عظیم‌الشأن، ‌آزادانه گفت‌وگو می‌کند.

من نوشته و کلمه ندیدم؛ من این کتاب را شنیدم. قلم ارزشمند نویسنده من را راغب کرد که درباره‌اش حرف بزنم. «معنویت درمانی» در روزگار مدرنیته و در عصری که گاهی برای ما تلخ می‌شود، می‌خواهد کمک کند ما عزت نفس از دست رفته‌مان را بازیابی کنیم. مدرنیته با اطلاعاتی که به ما می‌دهد ما را می‌برد به طرف این که تو چیزی نیستی و تو در این دنیای بزرگ، نقطه و ذره کوچکی هستی. نویسنده با قلمش در جای‌جای کتاب عزت‌نفس را با دو شاخصه اصلی فاعلیت و خلاقیت، به ما یاد داده است. در جای‌جای کتاب به ما می‌گوید که تو منحصر به‌فردی؛ تو در گفت‌وگو با خداوند خلاق هستی. 
امام سجاد(ع) این را اگر یاد بگیریم، ‌به ما یاد می‌دهند که تو در گفت‌وگو با خداوند در جایگاه ویژه‌ای قرارداری. تو در این گفت‌وگو خلاق باش و از داشته‌ها و نداشته‌‌هایت بگو. این دو عنصر جایگاه انسان را یادآوری می‌کند و دائم به او می‌گوید که تو، تکرار نشدنی هستی. فکر نکن در این عالم، تو چیزی هستی بین این همه اطلاعات؛ بلکه تو یک موجود تکرار نشدنی هستی و باید از این فرصت استفاده کنی. 
دومین شاخصه‌ای که در این کتاب زیاد آورده می‌شود، این است که یاد می‌دهد در این عالم باید کنش فعال داشته باشی. تو یک گوشت قربانی به دست اتفاقات مختلف نیستی. 
تو انتخاب‌گری. ما در مورد اتفاقی که می‌افتد مفعول هستیم، ولی انتخابی که برای پاسخ به آن اتفاق انجام می‌دهیم، یک انتخاب متفاوت است. جایی که زمین می‌خوریم و به خاطر یک اتفاق، فکر می‌کنیم آخر دنیاست، در دعاها و به‌خصوص معنویت‌درمانی، به ما کمک می‌کند که قدرت دوباره‌ای پیدا کنیم برای نگاه به آینده. دعادرمانی ما را مسئول بار می‌آورد؛ مسئول تربیت خودمان و مسئول تربیت دیگران.  

(گزیده‌ای از سخنان در رونمایی از کتاب «همه چیز رو‌به‌راه است؛ ممنونم» در حسینیه ارشاد)

دکتر سمیه‌سادات لوح‌موسوی - روان‌شناس و نویسنده