نسخه Pdf

آرایه‌های ادبی و شعر این کتاب را دلنشین‌ کرده

آرایه‌های ادبی و شعر این کتاب را دلنشین‌ کرده

الهام باقری در این نشست که با حضور ناصر پروانی، نویسنده اثر در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، در سخنانی عنوان کرد: «مهربان‌تر از مرگ» که هفدهمین اثر ناصر پروانی به‌شمار می‌رود و در مدت یک سال به چاپ دوم رسیده، از دو منظر کتابی ارزشمند است؛ یکی از نظر زبانی که مختصات نویسنده- شاعری دارد و گویی پروانی شعر را محاوره کرده است. داستان آن عاشقانه است و تصویرسازی‌های عاطفی زیادی دارد.

این نویسنده با بیان این‌که اشعار موجود در رمان به مخاطب حس شاعرانگی می‌دهد، افزود: در این رمان با آرایه‌های ادبی فراوان به‌ویژه تشخیص مواجه هستیم. حس‌آمیزی و ایهام‌های زیبا و تکرارهای شاعرانه نیز به آن جذابیت خاصی داده است. باقری همچنین به تک‌گویی و غافلگیری‌های راوی اشاره کرد و افزود: تا صفحه 18 رمان غافلگیری‌های زیادی دارد و فقدان‌های راوی کم‌کم احساس می‌شود. از وقتی خاطرات راوی با گندم تمام می‌شود عاشقانه‌ای را شاهدیم و باز پاییز و رفتارهای عاشقانه را می‌بینیم. شخصیت‌های دیگر رمان از گندم خیالی گرفته تا پیمانه و سایرین را با راوی می‌شناسیم و شناخت ما از آنها از زاویه دید فرهاد، شخصیت اصلی شکل می‌گیرد و تمام شخصیت‌ها در خلال گفت‌وگو و تصویرسازی معرفی می‌شوند.
 
اقتباس سینمایی از «مهربان‌تر از مرگ» 
در این نشست همچنین رضا عبداللهی، شاعر و نویسنده در سخنانی از مهربان‌تر از مرگ به‌عنوان یک رمان عاشقانه بلیغ و سلیس یاد کرد و گفت: مهربان‌تر از مرگ پنج فصل را شامل می‌شود که فصل اول خواننده را سرشار از خاطره و عشق می‌کند، فصل دوم خواننده را با پیمانه روبه‌رو می‌کند که به قول راوی، اقیانوسی درون یک پیمانه است. در فصل سوم می‌بینیم که تمامی گندم در پیمانه خلاصه شده و فصل چهارم، با سنگدلی‌های محبوب و سرانجام طلاق توافقی مواجه می‌شویم. در فصل پنجم دیگر احساس نخست را راوی به پیمانه ندارد و سرانجام می‌بینیم گندم خیالی قلبش را هدیه کرده است. مهربان‌تر از مرگ تصویرسازی و محاوره‌های زیبایی دارد و می‌تواند به یک فیلم سینمایی پرمخاطب تبدیل شود.
 
بخش‌هایی از این کتاب می‌تواند نسخه روانپزشکی شود
همچنین در این نشست، ناصر پروانی، نویسنده کتاب در سخنانی عنوان کرد: زندگی ابعاد مختلفی دارد و تنها سیاه و سفید نیست. در مسیر زندگی ما به احساس و عشق در کنار منطق و برنامه‌‌ریزی نیاز داریم و تلاش شده در این کتاب در خلال روایت داستان، نکاتی روان‌شناسی نیز که می‌تواند در نسخه‌های روانپزشکان دیده شود، گنجانده شود. اعتقاد دارم که مرگ زیباترین حقیقی است که به تمام جدایی‌ها و دردها پایان می‌دهد. مرگ پله‌ای برای صعود به کمال است و عشق را می‌توان تمرین مرگ در زندگی دانست. همان‌گونه که برخی حس‌ها را تنها پدر و مادر درک می‌کنند، حس‌هایی در زندگی وجود دارد که تنها عاشقان قادر به درک‌شان هستند.