نسخه Pdf

آخرین ماموریت

بررسی سوانح مرگباری که برای خدمه سرنشینان بالگردها رخ می‌دهد

آخرین ماموریت

بسیاری فکر می‌کنند بالگردها چون در ارتفاع پایین پرواز می‌کند و در خیابان و بیابان، کوه و حتی استادیوم‌های ورزشی می‌تواند فرود بیاید وسیله‌ امنی برای جابه‌جایی است اما حوادث تلخ سال‌های اخیر نشان می‌دهد بالگردها نیز دچار سقوط مرگبار زیادی شده‌اند.

برای نمونه در آخرین حادثه روز ۴اسفند بالگرد حامل وزیر ورزش و برخی مدیران کل این وزارتخانه درحالی‌که آماده‌ نشستن در ورزشگاه شهر بافت کرمان بود یکباره دچار حادثه شد. در جریان این سانحه ۱۶ نفر مجروح شدند که یکی از آنها رئیس دفتر وزیر ورزش بود. او دقایقی بعد از حادثه به‌علت شدت جراحات جان باخت. به این بهانه مهم‌ترین سوانح بالگردها در سال‌های اخیر را بررسی کردیم. اگر حوادث بالگردها را از نظر زمانی تقسیم‌بندی کنیم، بیشتر آنها در اسفندماه رخ داده است .

۱۵شهید، هنگام حراست از کشور 
مرگبارترین حوادث سقوط بالگرد در سال ۸۵ برای رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) در غرب کشور رخ داد. روز ۵ اسفند آن سال، آنها متوجه حضور نیروهای ضدانقلاب در ارتفاعات خوی شدند. بلافاصله با همکاری هوانیروز ارتش چند فروند بالگرد در اختیار آنها قرار گرفت تا به مصاف گروهک ضدانقلاب بروند. در جریان این درگیری‌ها یکی از بالگردها که حامل ۱۵ نفر بود در ارتفاعات دچار حادثه شده و سقوط می‌کند. در این حادثه تمامی سرنشینان از جمله دو نفر از فرماندهان این قرارگاه به شهادت رسیدند. با توجه به صعب‌العبوربودن منطقه پس‌از یک روز جست‌وجو اجساد شهدای این سقوط مرگبار پیدا و به شهرهای‌شان منتقل شدند.

برخورد با کابل برق 
 24 آبان ۹۱ بود که وقوع حادثه مرگباری برای یک فروند بالگرد هوانیروز در مشهد خبرساز شد. با حضور نیروهای امدادی مشخص شد ساعتی قبل تصادفی در محدوده ملک‌آباد مشهد رخ داده و اورژانس هوایی برای انتقال مجروحان به بیمارستان طالقانی این شهر به پرواز درآمده است.درحالی‌که نیروهای اورژانس مصدومان این تصادف را سوار بر بالگرد کرده بودند، در منطقه «خین عرب» به‌ دلیل مه شدید یکباره خلبان متوجه کابل‌های برق فشار قوی نمی‌شود و با آنها برخورد می‌کند. پس‌از برخورد خلبان با کابل‌های فشار قوی بالگرد سقوط کرده و دچار آتش‌سوزی شد. در این حادثه تلخ، هشت نفر از سرنشینان در دم جان خود را از دست دادند و دو نفر دیگر نیز در حین انتقال به بیمارستان کشته شدند تا یکی از حوادث مرگبار بالگردها به ثبت برسد.

باز هم کابل برق 
 قاتل بالگردها بدون شک خطوط برق فشار قوی است. در حادثه دیگری که این ‌بار در استان فارس رخ داد، ۷ فروردین ۹۵ سقوط بالگرد امدادی در اطراف دریاچه مهارلو به نیروهای امدادی اعلام شد. با حضور نیروهای اورژانس و هلال‌احمر مشخص شد دقایقی قبل بالگرد تحت اختیار اورژانس هنگامی‌که قصد انتقال یک بیمار را به بیمارستانی در شیراز داشته، در اطراف دریاچه مهارلو با خطوط برق فشار قوی برخورد کرده و ساقط می‌شود. در جریان این حادثه پنج خلبان و تکنیسین بالگرد، دو نیروی اورژانس و فرد بیمار و همراهش جان خود را از دست دادند تا با مرگ ۹ نفر یکی از مرگبارترین حوادث سقوط بالگرد در کشور بار دیگر به ثبت برسد.

سقوط در جاده هراز 
در حادثه دیگری که این‌ بار در شمال کشور رخ داد، 31 شهریور 95 وقوع تصادفی میان چند خودرو در جاده هراز و نزدیکی گزنک به اورژانس اعلام شد. با توجه به‌شدت حادثه تصمیم گرفته شد اورژانس هوایی از پایگاه آمل به محل حادثه اعزام شود.هنگامی‌که اورژانس هوایی به محل حادثه رسید هنگام فرود یکباره کنترل بالگرد از دست خلبان خارج شد و بالگرد در کنار جاده سقوط کرد.  در جریان این حادثه یکی از تکنیسین‌های اورژانس جانش را از دست داد و سه سرنشین دیگر بالگرد مجروح شدند و از مرگ نجات یافتند.

سقوط هنگام نجات زن باردار 
۱۳ اسفند ۹۷ به اورژانس شهرکرد اطلاع داده شد که زنی باردار در روستای دهدلی دچار درد زایمان شده و به کمک نیاز دارد. با توجه به این‌که امکان اعزام آمبولانس به آن منطقه وجود نداشت، درخواست امداد هوایی شد. دقایقی بعد یک فروند بالگرد با پنج سرنشین از اصفهان برای کمک به سمت روستا به پرواز درآمد. هنوز بالگرد به روستای مورد نظر نرسیده بود که به دلایل نامعلومی با کابل فشار قوی برخورد کرده و دچار حادثه شد. پس‌از سقوط بالگرد آتش مهیبی در محل حادثه رخ داد به‌طوری‌که به‌هیچ‌وجه امکان شناسایی اجساد وجود نداشت. در جریان این حادثه تلخ پنج نفر از نیروهای هوانیروز و اورژانس به شهادت رسیدند اما بااین ‌وجود بالگرد دیگری از یک پایگاه هوایی به روستا اعزام و زن باردار را به بیمارستان اردل منتقل کرد.

سقوط بالگرد مرزبانی 
 فروردین ۹۸، بالگرد ۲۱۴ مرزبانی مثل همیشه برای انتقال نیروها به ارتفاعات دالامپر ارومیه به پرواز درآمد. بالگرد مانند همیشه نیروهای تازه‌نفس را پیاده و نیروهای دیگر را سوار کرد و آماده‌ پرواز شد. هنوز دقایقی از پرواز نگذشته بود که بالگرد به دلایل نامعلومی سقوط کرد.در جریان این حادثه کمک‌خلبان جانش را از دست داد و به شهادت رسید. ۸نفر از سرنشینان دیگر بالگرد نیز مجروح شدند که با توجه به صعب‌العبوربودن منطقه با بالگردی دیگر به ارومیه منتقل شدند و تحت مداوا قرار گرفتند.

سقوط بالگرد حامل صندوق رای
درست یک روز بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم در خرداد ۱۴۰۰، هنگامی‌که دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات قصد داشتند صندوق رأی را از ارتفاعات لالی استان خوزستان به فرمانداری منتقل کنند، بالگرد حامل صندوق رأی که متعلق به هلال احمر بود در ارتفاعات دچار حادثه شد و سقوط کرد. در جریان این حادثه تلخ مأمور پلیسی که مسئول حفاظت از صندوق بود به شهادت رسید و چند سرنشین دیگر بالگرد مجروح شدند اما مجروحیت آنها سطحی بود.
ضمیمه نوجوانه