فروپاشی داخلی اسرائیل نزدیک است

فروپاشی داخلی اسرائیل نزدیک است

بحران و درگیری داخلی در سرزمین‌های اشغالی به اوج خود رسیده و اسرائیل از درون در آستانه فروپاشی است.

شهرک‌نشینان روز دوشنبه با حمله به نظامیان ارتش صهیونیستی در جنوب نابلس و شمال کرانه باختری، تلاش کردند یک افسر را زیر بگیرند. رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که شهرک‌نشینان یک فرمانده تیپ «بنیامین» که در منطقه رام‌ا...، البیره و اطراف قدس فعال است را مورد ضرب و شتم قرار دادند که دو نفر در این خصوص دستگیر شدند. شهرک‌نشینان همچنین شب گذشته، به سوی نیروهای ارتش صهیونیست در شمال کرانه باختری سنگ پرتاب کردند. در واکنش به این امر، یوآف گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفته که «حمله شورشیان یهودی به سربازان اسرائیل اشتباه و بسیار خطرناک است».
وی طی بیانیه‌ای افزوده است: «در قبال این قانون‌شکنان هیچ تسامحی صورت نمی‌گیرد. زیرا این ارتش اسرائیل است که به کشور اسرائیل و شهروندان آن، حیات می‌بخشد و فرماندهان و سربازان به صورت شبانه‌روزی برای محافظت از ساکنان کشور اسرائیل تلاش می‌کنند».
این درگیری‌ها اما شکاف‌های سیاسی در میان سردمداران رژیم صهیونیستی را عمیق‌تر کرده است. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی درخصوص حادثه درگیری داخلی در سرزمین‌های اشغالی گفته است: «شبه‌نظامیان بن گویر و اسموتریچ به اقدامات وحشیانه خود ادامه می‌دهند که نیروهای ارتش را به خطر می‌اندازد. نتانیاهو کنترل دولت خود را از دست داده است... قبل از این‌که خیلی دیر شود این جنون را متوقف کنید».
 بنی گانتس، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی نیز در این‌خصوص خطاب به بنیامین نتانیاهو هشدار داده که «تو مسئول شعله‌ور شدن آتش در شهرک حواره هستی. باید عاملان این جنگ‌ها و کسانی که به خود جرأت این کار را می‌دهند، تحت پیگیرد نظامیان ارتش قرار گیرند، عاملانی که اگر حمایت و دفاع تو از آنها نبود، این اتفاق روی نمی‌داد».
اشاره او به تندروی‌های نتانیاهو علیه فلسطینیان است که باعث شده شهرک‌نشینان اشغالگر به مردم فلسطین حمله کرده و حتی با ارتش اشغالگر نیز درگیر شوند.این در حالی است که در سایه تشدید تنش‌ها و درگیری‌های داخلی در رژیم صهیونیستی، ناظران سیاسی با تکیه بر بررسی وضعیت کنونی این رژیم و چالش‌های عمیق آن از آغاز اشغالگری تاکنون که به دهه هشتم عمر خود نزدیک می‌شود، می‌گویند که عوامل داخلی، تل‌آویو را مهیای نابودی کرده و نیاز چندانی به تهدیدات خارجی برای انفجار این گسل ناامن نیست. تندروی‌های نژادپرستانه داخلی در اسرائیل، موجی از خشم و خشونت راه انداخته که آتش لازم را برای سوزاندن بنیاد صهیونیسم فراهم می‌کند.

مهدی جاوید | کارشناس مسائل سیاسی