گیل‌دخت، ستاره خانه‌ها

گیل‌دخت، ستاره خانه‌ها

آخرین نظرسنجی انجام شده توسط مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما از سریال‌های نیمه دوم بهمن1401 حکایت از آن دارد که سریال «گیل‌دخت» پربیننده‌ترین سریال تلویزیون بوده است.

این مجموعه توانسته با 38.4درصد بیننده خالص در صدر جدول پربیننده‌ترین سریال‌های نیمه دوم بهمن قرار گیرد. بیننده خالص یعنی مخاطبانی که به هر نحوی از شبکه‌های یک و آی‌فیلم به صورت مجزا یا گاهی از یک شبکه، آن را دنبال کرده‌اند. همچنین از میان بینندگان خالص سریال گیل‌دخت 86.3درصد در حد زیاد از آن رضایت داشته‌اند. مجموعه دیگری که در این فهرست قرار دارد، سریال شهباز است که به کارگردانی حمیدرضا لوافی پخش می‌شود. این مجموعه با 18.2درصد در رده دوم قرار دارد. سریال‌های چشم‌بندی با 14.8درصد و کتونی زرنگی با 13.8درصد در رتبه‌های بعدی پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیونی قرار دارند.

به گزارش جام‌جم، سریال گیل‌دخت که حالا در صدر پربیننده‌های تلویزیون قرار دارد، یک عاشقانه در دل تاریخ است که به قلم مجید آسودگان و کارگردانی مجید اسماعیلی روانه آنتن شبکه یک شده است.  این قصه در دوران قاجار روایت می شود و بازیگران بسیاری در این سریال حضور دارند. نقش اصلی این سریال را  میترا رفیع بازی می کند.  

مجموعه شهباز هم که در رده بعدی قرار گرفته، یک قصه پلیسی دارد که در دل آن، عاشقانه‌هایی روایت می‌شود.  این سریال از شبکه های یک و پنج روانه آنتن می شود.  سریال شهبا ز به کارگردانی حمیدرضا لوافی و تهیه کنندگی امیرحسین آشتیانی پور و مهدی علی نقی پور است.  آرش مجیدی، رضا داودنژاد، علیرضا آرا و... بازی می کنند.

علی ملاقلی پور سازنده سریال کتونی زرنگی است که این شب ها از شبکه سه پخش می شود. این سریال کمدی اجتماعی است و به معضلات اجتماعی که خانواده ها با آن  روبه رو می شوند، می پردازد. در این سریال هدیات هاشمی، افسانه چهره آزاد ، امیرحسین صدیق، محمود جعفری و زنده یاد  علی سلیمانی به ایفای نقش پرداختند.

شاهد احمدلو کارگردانی سریال تلویزیونی چشم بندی را به عهده دارد که در یک سریال کمدی جنایی را ساخته است . در این سریال مرجانه گلچین ،  نعیمه نظام دوست، سیاوش مفیدی، امید روحانی، سعید پیردوست، سروش جمشیدی و... بازی کرده‌اند که هر کدام ا ز آنها ایفای نقش‌های متفاوت را به عهده دارند.

تلخی‌هایی که «گیل‌دخت» شیرین کرد 
سپیده اشرفی | گروه رسانه

دیگر به یک رسم تبدیل شده که تا تعطیلی می‌رسد، ایرانی‌ها برنامه‌شان را برای رفتن به شمال کشور هماهنگ می‌کنند. علاقه به منطقه سرسبز شمال باعث شده تا هرچیزی رنگ و رخ آنجا را داشته باشد برای‌مان جذاب باشد. تلویزیون تا حالا بسیاری از سریال‌‌هایی را روانه پخش کرده که با حال‌و‌هوای شمال کشور و منطقه سرسبز آنجاست. سریال «گیل‌دخت» را هم باید در ادامه پخش همان سریال‌ها دانست. این مجموعه حکایت عشق گلنار و اسماعیل است که به موازات تاریخ با چالش‌های بسیاری روبه‌رو می‌شوند. 
گیل‌دخت یک درام خانوادگی تمام‌عیار است که به کارگردانی مجید اسماعیلی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی روی آنتن رفته است. مجید آسودگان که تا به‌حال در سریال‌های بسیاری حضور داشته، نویسندگی این کار را در دست دارد. آن چیزی که علاوه بر بازیگران حرفه‌ای و توانمند گیل‌دخت می‌توان به‌عنوان نقطه قوت گیل‌دخت اشاره کرد، رنگ و بویی است که این سریال را به یک محتوای مخاطب‌پسند تبدیل کرده است. 
گیل‌دخت هم در فضای شمال ساخته شده و به همین دلیل، سرسبزی شمال کشور را دارد، در عین حال بخشی از لوکیشن آن در مطبخ تاریخی آن زمان اتفاق می‌افتد که همین مسأله باعث شده رنگ و لعاب سریال با حال‌و‌هوای خوراکی‌های آن زمان بیشتر شود. آن‌طور که نویسنده مجموعه پیش از این گفته بود، بخش زیادی از فیلمنامه به مسأله خوراکی و غذاهای تاریخی پرداخته است. چیزی که شاید در سریال‌های تلویزیونی به آن پرداخته شده باشد اما گیل‌دخت توانست یک رنگ و بوی متفاوتی به آن بدهد. 
 نکته دیگر، استفاده از یک فضای زنانه برای روایت دردهایی است که یک دختر در دل مناطق سرسبز شمال با آن مواجه است. سختی‌های دور شدن از فضای همیشگی زندگی در کنار از دست دادن عزیزان، باعث شده تا شخصیت اصلی قصه از حال‌و‌هوای کودکانه و معصوم خود خارج شود و قهرمانی را به تصویر بکشد که قصد دارد خانواده خود را نجات دهد. شخصیت اصلی گیل‌دخت که ابتدا به نام گلنار و بعد با تغییر هویت، به گلی شناخته می‌شود تلاش کرده تا از لابه‌لای رنگ‌ و رخ زیبای زندگی، سختی‌های خودش را کنار بزند و خانواده را نجات دهد. سختی‌های بازی در چنین نقشی بر کسی پوشیده نیست. به نظر می‌رسد که میترا رفیع در قامت بازیگر گلنار، توانسته به‌خوبی از پس این نقش برآید و دختری را در دل تاریخ روایت کند که شاید روزگاری تصور نمی‌کرد با چنین سختی‌هایی روبه‌رو شود.
سریال گیل‌دخت به‌تازگی توانسته در نظرسنجی‌های تلویزیون، رتبه بالایی به دست آورد و این مسأله نشان از آن دارد که این سریال به کام مخاطبان هم شیرین نشسته است. گیل‌دخت تلخ است و از تلخی‌ها روایت می‌کند اما همراه شدن آن با رنگ‌های سرسبز شمال و عطر و طعم غذاهای مطبخ باعث شده تا از شدت تلخی‌های آن کم کند و مخاطب را در هر قسمت با خود همراه کند. به نظر می‌رسد که همراه شدن قصه اصلی گیل‌دخت با گره‌های تاریخی و نشان دادن زندگی مردم در آن برهه تاریخی، بهتر از قبل توانسته مخاطب را با یک سریال این چنینی همراه کند که خود موفقیتی برای عوامل این مجموعه است.

گزارش «جام‌جم» از پربیننده‌های سیما

86.3
مخاطبان از سریال گیل‌دخت از شبکه یک 86و3درصد  در حد زیاد رضایت دارند

18.2
مخاطبان از سریال  شهباز از  شبکه یک و پنج  18.2 درصد  رضایت دارند

14.8
مخاطبان ا ز سریال چشم بندی از شبکه سه 14.8درصد رضایت دارند

13.8
مخاطبان از سریال کتونی زرنگی از شبکه سه 13.8درصد رضایت دارند