آغوش باز رسانه‌ملی برای روستاییان

در نخستین همایش روستا در رسانه عنوان شد

آغوش باز رسانه‌ملی برای روستاییان

در ماه‌های اخیر پس از انعکاس پررنگ برخی فعالیت‌های روستایی در رسانه ملی مانند حضور روستاییان در راهپیمایی 22 بهمن، نخستین همایش روستا در رسانه با موضوع چگونگی جریان‌سازی حوزه روستا، عشایر و کشاورزی در رسانه ملی از زاویه دید جامعه روستایی، عشایری و کشاورزی دیروز در تالار خواجه‌نصیر مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.

در این مراسم، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، وحید جلیلی قائم مقام این سازمان در امور فرهنگی، امرا... احمدجو کارگردان و نویسنده، حجت ورمزیاری عضو هیات علمی دانشگاه تهران و مدیر دفتر امور زیربنایی مرکز پژوهش‌ها، جلیل بشارتی مشاور روستایی رئیس‌جمهور، اسماعیل باقری عامل پیشرفت منطقه‌ای شهرستان بختگان، بهرام هاشمی فعال حوزه کارآفرینی روستایی، مجید ابوالحسنی فعال حوزه تعاون و صنایع دستی روستایی، قاسم محمدی فعال حوزه کشاورزی و جمعی از تولیدکنندگان و نخبگان حضور داشتند. همچنین محمدرضا بایرامی داستان‌نویس، علی‌محمد مودب و جعفر ابراهیمی شاعر و محمد فیلی بازیگر نیز از جمله مهمانان این مراسم بودند. 

دکتر جبلی، رئیس رسانه ملی در ابتدای سخنانش تأکید کرد: جلسه استثنایی و امیدبخشی است. به رسانه ملی خوش‌آمدید. شما با خودتان امید، نشاط، شجاعت و خلاقیت آورده‌اید. به آغوش باز رسانه ملی  خوش آمدید. ما مدت‌هاست منتظر شما هستیم. امیدواریم حق میزبانی که نه، حق مهمانی را ادا کرده باشیم. چون رسانه ملی مال شماست و ما خدمتگزار شما هستیم. ما در دوره جدید سازمان صداوسیما تمام فعالیت‌های‌مان را ذیل عنوان هویت‌محوری و عدالت‌گستری انجام دادیم. شما هم که مصداق هویت هستید و  عدالت. اگر ما بخواهیم هویت‌محوری را ترجمه کنیم، یعنی توجه به روستا، توجه به فرهنگ، توجه به تاریخ و جغرافیا و تمدن که شما نماینده آن هستید.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم عدالت‌‌گستری را محور قرار دهیم، به این معناست که تمام ظرفیت‌ها و امکانات و توانایی‌ها که در شما و در روستاها و عشایر ما وجود دارد و مغفول مانده باید مورد توجه قرار گیرد. عدالت فقط توجه به تهران و شهرهای بزرگ نیست. توجه به عدالت یعنی ما بیاییم مهمان شما شویم. شما سهم خود را در رسانه ملی پیدا کنید. سهمی که مربوط به شماست، اما شاید مدت‌هاست این سهم از شما دریغ شده است. وی با اشاره به راهپیمایی ۲۲بهمن عنوان کرد: سال گذشته وقتی برای اولین بار مهم‌ترین بخش خبری از راهپیمایی ۲۲ بهمن در ابتدای خبر به جای این که تصاویر از تهران شروع شود، تصویر راهپیمایی تراکتوری و با اشکال متنوع از روستاها پخش شد، بعضی ها از ما پرسیدند آیا خبر خاصی در روستاها بوده و ما گفتیم نه. اتفاقی است که هر ساله می‌افتاده اما ما ندیده بودیم.الان چشم‌مان را باز کردیم. سال گذشته 40 روستا را در ۲۲ بهمن به تصویر کشیدیم. امسال ۶۷۰ روستا برای ما تصویر فرستادند.
رئیس رسانه ملی افزود: ما مدیون روستاییان هستیم. ما مدیون عشایر هستیم. امیدواریم این حضور پربرکت شما که امروز سازمان صداوسیما را منور کرد سرآغاز خوبی باشد.
جبلی همچنین گفت: کشور ما در حوزه اشتغال پنج میلیون نفر جویای کار دارد که اگر در حوزه‌های روستایی مشکلات به کمک رسانه ملی حل شود، دو میلیون نفر می‌توانند در حوزه‌های روستایی شاغل شوند. همچنین این دوستان و عزیزان با اقداماتی که انجام دادند باعث مهاجرت معکوس شدند. ما باید به مسائل روستا توجه کنیم تا مشکلات حل شود. جلسه امروز ما شروع یک راه و آغاز  یک مسیر است.
وی در خصوص سریال‌سازی در روستا هم عنوان کرد: ما در طول سال صدها سریال و هزاران میان‌برنامه می‌سازیم. اگر به همین اندازه بتوانیم به روستا و عشایر توجه کنیم و در صداوسیما کارهایی با همین محوریت بسازیم، موفق‌تر خواهیم بود. چون مخاطبان این سریال‌ها خیلی بیشتر از سریال‌های آپارتمانی کلیشه‌ای شهری است. ما بعد از سال‌ها از امرا... احمدجو به خاطر سریال روزی روزگاری تقدیر کردیم. از این رو باید در صداوسیما بگردیم ببینیم چه کارهایی با محوریت روستا و عشایر تولید شده است. سریال‌های عشایر و روستایی، سبک زندگی ساده روستایی و لوکیشن‌های زیبا دارد و به همین دلیل بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد. در حوزه گردشگری هم می‌توانیم در روستا و عشایر اتفاقات خوبی را رقم بزنیم؛ مثل گردشگری با محوریت صنایع فرهنگی، ورزش‌ها، آیین‌ها و سنت‌ها و... . در حوزه امنیت می‌توانیم بگوییم هر چادر عشایری یک پاسگاه است. عشایر می‌توانند هم امنیت محیط خود را حفظ کنند و هم امنیت مرزها را. کمترین آسیب‌های اجتماعی و خلاف بین عشایر و روستاییان اتفاق می‌افتد. ما همچنین می‌توانیم به کمک رسانه ملی در حوزه آب هم اقداماتی انجام بدهیم. یعنی در حوزه کشاورزی آموزش را در رسانه ملی داشته باشیم و جلوی ضایعات محصولات کشاورزی را بگیریم. حتی توجه به جامعه روستایی باعث حل مشکلات جامعه شهری می‌شود. آب، غذا، امنیت، وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ما به روستاها  که هویت ماست برمی‌گردد. ما وقتی می‌گوییم عدالت رسانه‌ای باید این عدالت را درباره روستاییان به کار بگیریم. چون اگر به آنها توجه نکنیم یعنی کار غیرانقلابی و غیرملی و غیردینی کرده‌ایم. چون ما بالاترین میزان مشارکت در انتخابات را در روستاها داریم. جبلی در پایان هم گفت: رسانه ملی را امانت ۸۰میلیون جمعیت ایران می‌دانیم که باید به هم وفادار باشیم. وی در پاسخ به سوال یکی از عشایر درباره تاسیس شبکه عشایر و روستا هم گفت: اگر حرفی در این باره به صورت قطعی نزدم به این خاطر است که می‌خواهیم سنجیده و فکرشده در این زمینه عمل کنیم تا تجربه شکست‌خورده برخی شبکه‌ها را تکرار نکنیم. وگرنه سهم روستا و عشایر باید در رسانه ملی وجود داشته باشد.
علی‌رضا رضاپور، دبیر این همایش هم در ابتدای صحبت‌هایش گفت: ستاد تحول شکل‌گرفته در داخل رسانه ملی ۱۲ کارگروه دارد، یکی از این کارگروه‌ها، کارگروه روستا و عشایر است که میزبان این همایش است. ما به دنبال جریان‌سازی برای جامعه روستایی و عشایر هستیم و به نسبت جمعیت آنها می‌خواهیم انعکاس داشته باشد. 
در بخشی از مراسم گروه سرودی متشکل از نوجوانان روستای عصمت‌آباد مهریز استان یزد سرودشان را اجرا کردند. سپس نوبت به مدعوین رسید که از استان‌های مختلف برای بازگوکردن مسائل و دغدغه‌‌های‌شان روی سن آمدند. از جمله یوسف کنگربانی که از سرپل‌ذهاب استان کرمانشاه آمده بود و در ابتدای صحبت‌هایش از ریاست صداوسیما تشکر کرد که این همایش را برای دیده‌شدن روستاییان برگزار کرده است. وی افزود: یکی از کمبودهای ما عدم دسترسی به همین رسانه است. او که در زمینه شیلات و پوشاک بیمارستانی فعالیت کرده در این باره گفت: ما بعد از زلزله جهش خوبی داشتیم و فعالیت‌های بسیاری در روستا بدون چشمداشت انجام دادیم. با وجود این که تحریم‌هایی گریبان کشور را گرفت، اما ما کشور را تنها نگذاشتیم.  وی از دکتر جبلی خواست که روستاها را فراموش نکنند. چون فراموشی روستاییان معضل بزرگی است. وی همچنین درباره مشکلات بهداشتی روستا و همچنین مسائلی که در آموزش و پرورش بچه‌ها دارند مواردی را مطرح کرد.
در ادامه دکتر جبلی به همراه تعدادی از چهره‌های عشایر در بخشی از این همایش از محمدرضا بایرامی نویسنده، علی‌محمد مودب شاعر، محمد فیلی بازیگر، جعفر‌ابراهیمی(شاهد) شاعر، امرا... احمدجو نویسنده و کارگردان، محمدرضا کاظمی تهیه‌کننده برنامه‌های حوزه روستا در مرکز اصفهان و همچنین محسن غلام‌زاده مهرآبادی تهیه‌کننده برنامه‌های حوزه روستا در مرکز یزد تقدیر کردند.

زینب علیپور طهرانی |  گروه رسانه