نسخه Pdf

عاشق کارتان باشید

گفت‌وگو با حمید منوچهری از بازیگران رادیو

عاشق کارتان باشید

حمید منوچهری یکی از گویندگان، دوبلورها و بازیگرانی است که بیشتر مخاطبان با صدای او خاطره دارند، مخصوصا گوینده آثار نوستالژیک و پربیننده‌ای چون اوشین، کارآگاه گجت، میتی‌کومان و... بوده که در یادها ماندگار شده است.

استاد منوچهری در سال ۶۰ کارگردانی صبح جمعه با رادیو را به عهده گرفت و تا سال ۶۵ به فعالیت خود ادامه داد و بعد از آن در عصر جمعه و برنامه‌های ویژه رادیو به کارگردانی و ایفای نقش پرداخت. او هم‌اکنون با رادیو نمایش همکاری می‌کند و اجرای برنامه‌های نمایشی را بر عهده دارد.زمانی که برای انجام مصاحبه با او تماس گرفتم با این که سرش شلوغ بود اما به گرمی پذیرای ما شد. با او به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل این گزارش تقدیم حضور شما خوانندگان فرهیخته قاب کوچک می‌شود. 

از چه سالی و چطور وارد کار رادیو شدید؟
 متولد 1320 در تهران هستم، از سال 1338 از رادیو نیروی هوایی شروع کردم و از سال 1340 به واسطه استاد هوشنگ کاظمی وارد رادیو شدم. استاد، راهنمای من در این کار بود و کار را به من آموخت. استاد زنده‌یاد نصرت‌ا...خان محتشم بسیار بر گردن تمام بازیگران قدیمی رادیو حق دارد و بر سر همه منت گذاشته است. خیلی از دوستان کار را از ایشان آموختند.
 
پس خیلی راحت وارد رادیو و کار شدید؟
با وجود این که چندین سال کار کرده بودم اما زمانی که قرار بود اساتید و بزرگان این حوزه از من امتحان بگیرند تن و بدنم می‌لرزید. جمعی از اساتید در اتاق فرمان می‌نشستند و به صداها گوش کرده و حس بازیگر را بررسی می‌کردند که ما می‌توانیم بازیگر شویم یا نه.

 از وضعیت رادیو راضی هستید؛ آیا شرایط رادیو به لحاظ امرار معاش نسبت به گذشته بهتر شده است؟
 این وضعیت به خیلی چیزها بستگی دارد. سال‌های گذشته ما پیش از این زندگی می‌کردیم و خوب هم می‌گذشت اما در حال حاضر سبک زندگی‌ها تغییر کرده است. امیدوارم شرایط برای جوان‌ها بهتر شود و با عشق و علاقه کار کنند و به آرزوها و اهداف‌شان برسند.
 
با توجه به این که در آستانه سال جدید هستیم، چه آرزویی برای خوانندگان این هفته‌نامه دارید؟
به نام حضرت دوست که هرچه دارم از اوست، آرزوی سلامتی برای تمامی مردم سراسر جهان را دارم.
 
با چه شبکه‌هایی همکاری داشته‌اید و دارید؟
من در طول این سال‌ها فقط با رادیو نمایش همکاری داشته‌ام؛ البته ناگفته نماند، از سال 71 چند سالی با رادیو جوان و فرهنگ ضبط برنامه‌های نمایشی را برعهده دارم.
 
اگر بخواهید یک بار دیگر شغل انتخاب کنید آیا باز هم کار در رادیو را پیشه می‌گیرید؟ 
حتی اگر یک بار دیگر هم متولد شوم باز هم رادیو را انتخاب می‌کنم و رادیو انتخاب اول من خواهد بود. دوبله حرفه اصلی‌ام است، اما رادیو را بیشتر دوست دارم.

 شما کارهایی که اجرا داشته‌اید را به یاد دارید؟ چندتا از برنامه‌های نمایشی را نام می‌برید؟
من همیشه کارها را به یاد دارم، تا جایی که امکانش باشد لوح فشرده کارهایم را تحویل می‌گیرم و به دوستان و آشنایان تقدیم می‌کنم. چند روز پیش برنامه «آپارتمان نفرین‌شده» را در پنج قسمت ضبط کردیم که از 20 اسفند پخش خواهد شد. اما با توجه به این که سن و سالی از من گذشته اسامی برنامه‌ها را به یاد ندارم. من دیگر آن جوان سابق نیستم، مثل شما جوان‌ترها.
 
آیا کارهایی که انجام داده‌اید از میل و علاقه بوده یا فقط صرفاً کار بوده است؟
هیچ کاری نبود که دوست نداشته باشم و انجام بدهم، شاید خیلی‌ها دوست نداشته باشند، اما من تمام کارهایم را دوست دارم، برایتان بهترین‌ها را آرزو می‌کنم، خوش و خرم باشید. 
 
به علاقه‌مندان حرفه بازیگری و گویندگی چه توصیه یا پیشنهادی دارید؟
اگر بخواهم در حوزه بازیگری و گویندگی صحبتی داشته باشم باید بگویم من در تمام سال‌ها به تمام عزیزانی که وارد شده و علاقه داشته‌اند گفته‌ام؛ اگر جوان‌ها می‌خواهند وارد این کار شوند، اول درسش را بخوانند و بعد با عشق وارد شوند، علاقه را می‌توان داشت اما آنچه نیاز برای گویندگی و بازیگری؛ خوب گوش‌دادن، تمرین‌کردن تا رسیدن به هدف است.
 
اگر بدون عشق و علاقه وارد این حرفه شوند، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟
من در طول این سال‌ها با رادیو نمایش کار کرده‌ام و در خدمت‌شان بودم، عاشق کارم بودم. عاشق کارتان باشید، اگر عاشق کارتان نباشید با مشکلات بسیاری مواجه خواهید شد. کار ما ممکن است بسیار بی‌رحم باشد، ممکن است مشکلات بسیاری به وجود بیاورد و خدشه در کار ایجاد کند. غیر از این باشد هیچ‌گاه بازیگر و گوینده نخواهید شد.
 
اگر با عشق وارد این کار شویم آیا موفق خواهیم بود؟
سال‌ها گفته‌ام کسانی که با عشق آمده‌اند بسیار  موفق هستند، آمده‌اند و شده‌اند و هنوز هم هستند عاشق باشند همه‌چیز رفع خواهد شد و بر وفق مراد خواهد بود.
 
چه توصیه‌ای به خوانندگان هفته‌نامه قاب کوچک دارید؟
عاشق کارتان باشید و برای مردم کار کنید چون کاری که ما انجام می‌دهیم برای مردم عزیزمان است و ما برای خودمان کار نمی‌کنیم، باید عاشقانه کار کنیم. من برای تمامی مردم جهان آرامش، سلامتی و سرافرازی آرزو می‌کنم.

مجتبی برزگر - روزنامه‌نگار