حمایت از رسا‌نه‌های فراگیر با «رصتا»

رئیس سازمان صداوسیما عنوان کرد

حمایت از رسا‌نه‌های فراگیر با «رصتا»

پنجشنبه گذشته نخستین روز نمایشگاه رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر ایران بود. این نمایشگاه با حضور پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما افتتاح شد. جبلی در جریان بازدید از غرفه‌های نخستین نمایشگاه رصتا به این نکته اشاره کرد که این نمایشگاه بهترین مصداق حمایت رسانه‌ملی از تولیدکنندگان صنعت رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر است. وی همچنین در میان خبرنگاران به گفت‌وگو با آنها پرداخت و به پرسش‌های آنان پاسخ داد.

رئیس صداوسیما بعد از بازدید از غرفه رسانه‌های حاضر در نمایشگاه «رصتا» در سخنانی تصریح کرد: براساس آخرین آماری که امروز اعلام شد سازمان تنظیم و مقررات صوت‌وتصویر فراگیر در فضای‌مجازی نزدیک ۳۷۰ مجوز تاکنون برای رسانه‌های فراگیر صادر کرده‌است. با تعامل بسیار خوبی که وجود دارد و اشتیاقی که برای دریافت مجوز مشاهده می‌کنیم، این عدد احتمالا تا چند ماه آینده به ۵۰۰ مجوز برسد.
به گزارش «جام‌جم»، جبلی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره رویکردهای این رسانه در ماه‌های اخیر عنوان کرد: قبلا هم عرض کرده‌ام رسانه‌ملی از تمام توان فکری، حرفه‌ای و مادی خودش برای به‌روز شدن استفاده می‌کند. همان‌طوری که طرف مقابل یعنی رسانه‌های بیگانه، از همه ظرفیت‌های به‌روزشده حرفه‌ای، فنی و فکری موجودش استفاده می‌کنند، ما هم موظف هستیم این کار را انجام دهیم.
جبلی گفت: در دوره تحولی صداوسیما بنا بر این است که ما اولا روایت اول را در اختیار داشته‌باشیم و اجازه ندهیم روایت اول در اختیار دشمنان باشد. ثانیا در تلاشیم بین رسانه‌ملی و دستگاه‌های مسئول هم‌افزایی و تعامل مؤثر ایجاد شود تا رسانه‌ملی وظایف خودش را انجام دهد.
رئیس صداوسیما در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره رویکرد ساترا نسبت به رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر گفت: این نمایشگاه خودش بهترین مصداق برای تعامل و هم‌افزایی بین ساترا به‌عنوان نماینده سازمان صداوسیما در حوزه تنظیم‌گری صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی با فعالان، شرکت‌ها و درواقع مجموعه رسانه‌هایی است که در حوزه تولید محتوا در فضای مجازی فعالیت می‌کنند. خود این نمایشگاه بهترین پاسخ به این سؤال است.
وی اضافه کرد: تا الان370 رسانه مجوز گرفتند و در یک فرآیند روان در حال تعامل و همراهی هستند. این عدد روزبه‌روز در حال افزایش است. تمام درخواست‌کنندگان مجوز در یک فرآیند شفاف که در قالب پنجره واحد کسب‌وکار «درگاه ملی صدور مجوز» است درخواست مجوز می‌دهند. خود صداوسیما جزو اولین دستگاه‌هایی بود که به این پنجره واحد پیوست و الان به‌راحتی هر درخواست‌کننده مجوزی می‌تواند به این سامانه ورود کند و درخواست بدهد و در یک مدت زمان مشخص، پاسخ درخواستش را دریافت کند.
وی با اشاره به افزایش صدور مجوزها تصریح کرد: در چند ماه آینده رسانه‌ها قابلیت ارتقا به 500 رسانه را خواهند داشت.
     
حمایت از فعالان بخش خصوصی 
جبلی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگاران درباره ماهیت قانونی ساترا عنوان کرد: اصل 175 قانون‌اساسی، سازمان صداوسیما را به‌عنوان مسئول انحصاری صوت‌وتصویر فراگیر در کشور مشخص کرده‌است. تفسیر شورای نگهبان قانون‌اساسی که به‌منزله قانون‌اساسی است و به همان اندازه اعتبار دارد در سال 1379 دستورالعمل‌ها را به‌صورت مطلق تفسیر کرده و درواقع حکمرانی در آنجا هم به عهده صداوسیماست. وی در ادامه پاسخ به این سؤال یادآورشد: در کنار اسناد قانونی فراوانی که موجود است به لحاظ قانونی نقیصه‌ای برای انجام این وظیفه قانونی صداوسیما وجود ندارد. البته دستور مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور سابق در راستای همان قانون‌اساسی صادر شده‌است و تکلیف را مشخص می‌کند. 
جبلی تصریح کرد: آنجایی که ما دچار نقص بودیم و نیاز به قانون داریم در موضوع تخلفات است که باید مشخص شود اگر تخلفی اتفاق افتاد، دستگاه قضایی به چه شکلی باید با آن برخورد کند. به همین دلیل در کمیسیون تلفیق حکمی برای تعیین قانون تخلفات آمده  که امیدواریم با کمک مجلس شورای اسلامی بتوانیم از این نقیصه هم عبور کنیم. آیین‌نامه تخلفات باید مشخص شود و ان‌شاء‌ا... به تصویب برسد اما به این معنی نیست که اصل تنظیم‌گری سازمان صداوسیما و ساترا در حوزه تصویر و فراگیر در فضای مجازی نیاز به قانون دارد. این نیاز به قانون اگر هم وجود داشته در قانون‌اساسی و تفسیر قانون‌اساسی تکلیفش مشخص شده‌است.
وی افزود: حوزه تولیدمحتوا در بخش خصوصی را ظرفیت مکملی برای حکمرانی فرهنگی و برای رفع نیازهای جامعه در حوزه فرهنگ می‌دانیم. سازمان صداوسیما در جایگاه قانونی تنظیم‌گری صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی رسالت خود را حمایت از فعالان بخش خصوصی در حوزه تولیدمحتوا اعم از نمایش‌خانگی، برنامه‌سازی تولیدمحتوا در قالب‌ها و گونه‌های مختلف می‌داند و درعین‌حال وظیفه نظارت بر تولید محتوا و انتشار هم برعهده این نهاد تنظیم‌گر قانونی گذاشته‌است. 
رئیس رسانه‌ملی اضافه کرد: در یک رویکرد دوبعدی حمایت و نظارت تلاش می‌کنیم با تعامل خوبی که با اکثریت قریب‌به‌اتفاق فعالان تولید محتوا هست به نیازهای جامعه پاسخ مناسب دهیم. همچنین صداوسیما آمادگی حمایت‌های بیشتر را هم از تولیدکنندگان محتوایی که در مسیر سلامت فرهنگ جامعه قدم برمی‌دارند دارد.   جبلی گفت: حتی آماده هستیم در تولید محتوا با فعالان فرهنگی این حوزه مشارکت داشته‌باشیم و کمک‌شان می‌کنیم.
   
 توجه به عدالت رسانه‌ای
وی با اشاره به نظام‌مند شدن حوزه تولید محتوا تصریح کرد: اخیرا با تعامل و همفکری‌ای که با ساترا و مجموعه‌های تولید محتوا در حوزه نمایش‌خانگی اتفاق افتاده، آمادگی داریم فعالان این حوزه با تشکیل مجمع و صندوق کمک مالی با مشارکت خودشان اتفاقاتی محقق شود. 
جبلی افزود: نکته مهم توجه به عدالت رسانه‌ای در حوزه محتوا در صوت و تصویر فراگیر است. تمام فعالان و علاقه‌مندان در حوزه فراگیر که تعداد بسیاری‌ از آنها را در همین نمایشگاه می‌بینیم و امروز بنده افتخار دارم از نزدیک با فعالیت‌هایشان آشنا بشوم، در حوزه‌های مختلف اعم از فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و ... علاقه‌مندند و توانایی دارند.
رئیس صداوسیما گفت: ما موظف هستیم به عنوان سازمان تنظیم‌گر، فضا را برای استعدادهای جوان و علاقه‌مندی که می‌خواهند فعالیت کنند، به عنوان سازمان تنظیم‌گر فضای رقابتی را به گونه‌ای فراهم کنیم که این فعالان خُرد به نوعی زیر دست و پای فعالان بسیار بزرگ، از بین نروند به آنها  کمک کنیم و از آنها حمایت کنیم، به آنها میدان بدهیم که در این عرصه نه تنها باقی بمانند بلکه بتوانند خودشان را بیشتر و بهتر هم ان‌شاءا... ارتقا بدهند. جبلی در پایان سخنانش افزود: امیدواریم با همکاری و هم‌افزایی که بین ما و رسانه‌های مختلف و متنوعی که در تولید محتوا در حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، بتوانیم روز به روز شاهد ارتقای بیشتر فرهنگ در جامعه‌مان باشیم و کمک کنیم به حکمرانی فرهنگی درست، که جزو ضرورت‌ها و نیازهای جامعه است. قطعا مردم و خانواده انتظار دارند با سازوکار‌های درست، محتوای سالم و موردنیاز جامعه را در اختیارشان بگذاریم.  جبلی در پاسخ به سؤال خبرنگاری دیگر درباره وضعیت تخلفات و قانون‌گذاری در مجلس شورای اسلامی در حوزه صوت و تصویر فراگیر یادآورشد: در هر عرصه‌ای وقتی تخلفی صورت می‌گیرد و آن نهاد تنظیم‌گر گزارش تخلف را به دستگاه قضایی ارائه می‌دهد، دستگاه قضایی حتما باید به گونه‌ای عمل کند که جلوی تخلف گرفته‌شود. حتی در فرض اول وجودنداشتن آیین‌نامه تخلفات، به نظرمان می‌رسد وظیفه آن دستگاه نهایی حکم‌کننده که دستگاه قضایی است، ایجاب می‌کند جلوی تخلف را بگیرد؛ امیدوارم آیین‌نامه تخلفات که قرار است ان‌شاءا... به تصویب مجلس محترم شورای اسلامی و به تصویب هیأت دولت برسد، به دستگاه قضایی کمک کند وظیفه‌اش را بهتر انجام دهد.
رئیس سازمان صداوسیما همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره آنتن ماه رمضان و نوروز تلویزیون و اتفاقاتی که قرار است برای آن بیفتد، خاطرنشان کرد: اگرچه این سؤال شاید با فضای نمایشگاه انطباق نداشته‌باشد، ما نه فقط در سالی که گذشت، در تمام ایام سال و در تمام لحظات و ساعات ما در فضای رقابت با فناوری، ذائقه و رقبا قرار داریم یعنی دائما رسانه‌ملی و بقیه رسانه‌ها بایستی خودشان را به روز کنند؛ هم به لحاظ فنی و فرآیندی و هم به لحاظ توجه به نوآوری‌هایی که در عرصه جهانی و عرصه داخلی وجود دارد. این چالش امروز و فردای ما نیست و چالش همیشگی ما است. نباید خودمان را از به روزرسانی در این عرصه بی‌نیاز بدانیم.وی در پایان افزود: نکته‌ای که در مورد ماه مبارک رمضان که با نوروز امسال تلاقی پیدا کرده، اشاره شد؛ همکاران ما در بخش‌های مختلف صداوسیما و شبکه‌های مختلف، سیمافیلم، مرکز سیمرغ و بخش‌های دیگر سازمان اعم از سیما، صدا و استان‌ها برنامه‌هایشان را دارند آماده می‌کنند و امیدواریم با وجود انطباق این دو مناسبت نوروز و رمضان بتوانیم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، به نیاز جامعه و مخاطبان پاسخ خوبی بدهیم.گفتنی است، نخستین نمایشگاه رصتا از یازدهم اسفند در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز شده و تا چهاردهم اسفند برقرار خواهدبود. علاقه‌مندان از ساعت 9 تا 18 می‌توانند از این نمایشگاه در سالن‌های 7 و 27 محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران بازدید کنند.

آنتن دادن به دیگر رسانه‌ها
جبلی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه جام‌جم درباره این‌که تعدادی از رسانه‌ها بر فضای رقابتی میان صداوسیما و برخی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر تاکید دارند؛ این در حالی است که برگزاری نمایشگاه نقض این دیدگاه است. صداوسیما در ادامه برای گسترش رویکردی حمایتی خود چه خواهدکرد و آیا تبادل آثار میان این رسانه و دیگر رسانه‌ها صورت خواهدگرفت، بیان کرد: ما با رسانه‌هایی که در تعامل با ساترا هستند و خودشان را مجاب به رعایت هنجارها بدانند، قطعا با آنها تعامل و هم‌افزایی داریم. حتی به آنها کمک می‌کنیم و آنتن صداوسیما را می‌توانیم در اختیارشان قرار دهیم. ما اگر مشکلی داشته‌باشیم با آن رسانه‌هایی است که بر قانون‌شکنی، استفاده از هنجارهای غیراخلاقی و غیرفرهنگی و غیرمتناسب با نیاز و خواست فرهنگی جامعه، پافشاری دارند. به هر حال تنظیم‌گر قانونی در این عرصه سازمان صداوسیماست، که برای تولید و انتشار وظیفه خودش را انجام دهد. ما مشکل‌مان با آن دسته فعالان، شرکت‌ها و رسانه‌هایی است که اصرار بر قانون‌شکنی داشته‌باشند. با بقیه رابطه‌مان بسیار روان است. جلسات هم‌فکری، هم‌افزایی و کمک محتوایی در واقع فرآیند حمایتی ساترا به این رسانه‌ها وجود دارد و ان‌شاءا... تقویت هم خواهدشد.

نوشین مجلسی - گروه رسانه