روز ایرانی در استان بوشهر

گزارش «جام‌جم» از پروژه‌های مهمی که رئیس‌جمهور افتتاح کرد

روز ایرانی در استان بوشهر

ایرانی‌ترین پالایشگاه گازی تاریخ ایران، با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد. پالایشگاهی که روند تکمیل آن متوقف شده بود اما طی دو سال اخیر، احیا شد و سرانجام به بهره‌برداری رسید. رئیس‌جمهور در سفر استانی خود به بوشهر، به پالایشگاه فاز 14 پارس‌جنوبی رفت.

بیش از ۷۰درصد طراحی و ساخت فاز ۱۴داخلی است و به‌عنوان ایرانی‌ترین پالایشگاه شناخته شده است. رئیس‌جمهور در آیین بهره‌برداری از این پروژه گفت: اجرای فاز ۱۴پارس‌جنوبی نشان داد که با دستان نیروی ایرانی با طراحی، اجرا، مشاوره و کالای ایرانی یک کار ارزشمند و فعل «ما می‌توانیم» انجام شده است. امروز منافع این پالایشگاه و محصولات آن می‌تواند بخش‌های مهمی از صنعت نفت و انرژی کشور را فعال کند. رئیس‌جمهور با اشاره به محصولات تولیدی این پالایشگاه ازجمله سالانه ۵۰میلیون مترمکعب گاز، تصریح کرد: این‌که گفته می‌شود کشور ظرفیت‌های زیادی برای پیشرفت دارد یکی از جلوه‌های آن مجموعه‌هایی مثل همین پارس‌جنوبی است که امروز یکی از فازهای پالایشگاه آن به بهره‌برداری رسیده و تبدیل به جلوه خودکفایی و استقلال کشور شده است. ابراهیم رئیسی اضافه کرد: شرکت‌های خارجی که برای احداث فاز ۱۴پالایشگاه پارس‌جنوبی به ایران آمده بودند، با تصور این‌که بعد از رفتن آنها کار این فاز بر زمین می‌ماند، ایران را ترک کردند اما متخصصان جوان کشورمان اجازه ندادند کار روی زمین بماند و فاز ۱۱ این مجموعه نیز به‌زودی با همت همین متخصصان به بهره‌برداری خواهد رسید.

 آخرین پالایشگاه
وزیر نفت هم در این مراسم گفت: فاز ۱۴ آخرین پالایشگاه خشکی پارس‌جنوبی به شمار می‌رود که از توان متخصصین داخلی استفاده شده است و دولت سیزدهم و وزارت نفت به دنبال این است که فاز ۱۱ را به‌عنوان آخرین طرح دریایی پارس‌جنوبی طی یک تا دو ماه آینده وارد مدار بهره‌برداری کند. وی با اشاره به فعالیت ۷۵هزار نیرو و متخصص به شکل ثابت و ۲۰هزار نیرو در قالب شناور در این منطقه، یادآور شد: در کنار فاز ۱۴، امروز طرح‌های پارس‌گلیکور، پست برق پتروشیمی دماوند، مخازن ۹ گانه پتروشیمی سبز عسلویه و بلوک دوم نیروگاه سیکل ترکیبی پارس‌جنوبی در پارس‌جنوبی با اعتبار سه‌میلیارد دلار به بهره‌برداری می‌رسد. اوجی افزود: در زمان حاضر روزانه ۷۰۵میلیون مترمکعب گاز در این مجتمع تولید می‌شود و برداشت ایران از میدان مشترک گازی بیش از قطر است. اوجی اضافه کرد: در فاز ۱۴ پارس‌جنوبی 2.7میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده اما از عایدات این پالایشگاه سالانه 5/3میلیارد دلار برداشت می‌کنیم.

کام شیرین 200هزار خانوار
در ادامه سفر رئیسی به استان بوشهر، یک پروژه مهم دیگر هم افتتاح شد که کام 200هزار خانوار بوشهری را شیرین کرد. موضوع به پروژه آب‌شیرین‌کن بوشهر مربوط می‌شود که با بهترین و ارزان‌ترین فناوری روز دنیا انجام می‌شود و از آب دریا، آب گوارایی می‌سازد. سیدابراهیم رئیسی در مراسم افتتاح طرح‌های آب‌وبرق استان بوشهر که در محل آب‌شیرین‌کن شماره 2 بوشهر افزود: مردم در سفر قبل می‌گفتند که چرا باید کنار دریا تشنه باشند اما حالا این امکان وجود دارد که نیاز مردم از آب‌دریا تامین شود. رئیس‌جمهور افزود: جیره‌بندی آب در شأن مردم بوشهر که در کنار دریا زندگی می‌کنند نیست. امیدواریم با افتتاح این پروژه جیره‌بندی آب در بوشهر پایان یابد. از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا که هرجا پیمانکار دولت بوده با جدیت کار انجام شده تشکر می‌کنیم. کارهایی مانند ساخت آب‌شیرین‌کن باعث امید در مردم می‌شود. تلاش ما بر ایجاد امیدواری در مردم است. 
وزیر نیرو هم در مراسم افتتاح طرح‌های حوزه آب‌وبرق استان بوشهر هم استفاده از آب‌های غیرمتعارف را از برنامه‌های وزارت‌نیرو عنوان کرد و افزود: آب دریا یکی از مهم‌ترین منابع ما برای استفاده از این آب‌ها است. علی‌اکبر محرابیان، استفاده از آب دریا برای مصارف شرب، صنعتی و کشاورزی را ضروری دانست و یادآور شد: به‌دلیل نبود برنامه‌ریزی در کشور برای استفاده از این منابع تا امروز خیلی موفق نبوده‌ایم. تلاش می‌کنیم که نیمی از ظرفیت شیرین‌سازی آب‌دریا در مناطق ساحلی و نیمی نیز در مناطق غیرساحلی مورد استفاده قرار گیرد که در این زمینه ابرطرح‌هایی را در دست اجرا داریم. در استان بوشهر در ابتدای دولت ۳۵هزار مترمکعب ظرفیت وجود داشت که از سال گذشته تا امروز این ظرفیت به ۱۰۲هزار مترمکعب رسیده است و پیش‌بینی شده که در پایان این دولت ۲۴۰هزار مترمکعب در شبکه توزیع این استان استفاده شود. با تکمیل این طرح‌ها دیگر هیچ تنش آبی را در استان بوشهر شاهد نخواهیم بود.  گفتنی است پروژه آب‌شیرین‌کن ۳۵۰۰مترمکعبی بوشهر، پروژه‌ای صددرصد ایرانی است که با سرمایه‌گذاری، طراحی، نصب و اجرای گروه صنعتی مپنا احداث شده است.  همچنین فاز اول طرح آبرسانی شهرستان جم نیز پس از ۱۵سال توقف، تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است. همچنین دو پروژه سد مخزنی باغان با ظرفیت ۳۲میلیون مترمکعب و پروژه سد مخزنی اخند با ظرفیت دومیلیون مترمکعب با دستور رئیس‌جمهور افتتاح و آبگیری شد.