نسخه Pdf

رئیس رسانه ملی عنوان کرد

رئیس رسانه ملی عنوان کرد

اینجا رصتاست. حدود 100رسانه صوت و تصویر فراگیر از سراسر ایران زیر چتر ساترا در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران همسایه شدند تا برای علاقه‌مندان از چند و چون کارشان بگویند، با کاربران خود بی‌واسطه ملاقات کنند و از فضای ایجادشده برای هم‌افزایی بهره ببرند.

ضمن این‌که می‌توان در بخش‌های جنبی نمایشگاه از کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی درباره سواد رسانه‌ای و موضوعاتی از این دست استفاده کرد. پنجشنبه گذشته نمایشگاه با حضور پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما افتتاح شد که وی در این افتتاحیه در جمع خبرنگاران به ایراد سخنرانی پرداخت و به پرسش‌های آنان درخصوص فعالیت‌های ساترا پاسخ داد. علاوه‌بر جبلی، سیدنظام‌الدین موسوی سخنگو هیات‌رئیسه مجلس، حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما، سعید مقیسه مدیر ساترا، معاونانش و... از افراد حاضر در این مراسم بودند. اگر از علاقه‌مندان به فضای مجازی و کار سکوهای انتشار و تولیدکننده محتوا در این فضا هستید و فرصت نکردید سری به این نمایشگاه بزنید، خواندن گزارش پیش‌رو را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نوای موسیقی مازنی سریال خاطره‌انگیز پایتخت در فضا پیچیده است و پخش بخش‌هایی از این مجموعه تعدادی از بازدیدکنندگان را مقابل صفحه نمایش بزرگ متعلق به یکی ازپلتفرم‌های حاضر در نمایشگاه گرد هم آورده است. کمی آن‌سوتر گویی زمین فوتبال در غرفه یکی از شرکت‌کنندگان رصتا به‌پا شده است. طراحی این غرفه که مرتبط با محتوای رسانه‌اش، فضای زمین چمن را بازآفرینی کرده، جالب‌توجه و چشم‌نواز است. از این دست غرفه‌ها کم نیست. نخستین نمایشگاه رصتا در شرایطی در سالن‌های ۷ و ۲۷ نمایشگاه بین‌المللی تهران پذیرای مخاطبان است که در این دوره از رویداد ۹۶ غرفه از سکوهای دارای مجوز ساترا حضور دارند. در این دوره از رویداد نمایشگاهی علاوه‌بر ۹۶ غرفه‌ای که حاضر هستند، برخی از مجموعه‌ها مثل ایرانسل، همراه اول، معاونت فضای مجازی صداوسیما و آومیک نیز با چندین شرکت زیرمجموعه حضور دارند.
ایرانسل با شش زیرمجموعه شامل سرویس‌های دیجیتال و شرکت‌هایی چون لنز، راویتو، ریتم، سیمبا، دانا و ویستا مدیا عصر جدید تجربه حضور در نخستین نمایشگاه رصتا را از سر می‌گذراند.
همچنین همراه اول با ۹ زیرمجموعه سرویس آلا، شاد، شادبوم، اونو، نت‌باکس، سیم‌کارت جوانان، دیدیمون، هاب بهشتی و خدمات زیرساختی شامل سرویس‌های دیجیتال، اپلیکیشن و شتاب‌دهنده‌ها در این رویداد میزبان مخاطبان است.
معاونت فضای مجازی صداوسیما با شش زیرمجموعه شامل شبکه سپهر، اپلیکیشن سپهر، تلوبیون، واحد بازار محتوا، واحد رصد و داده کاوی از اپراتورهای حاضر در نمایشگاه است.
مرکز نوآوری آومیک نیز با زیرمجموعه‌هایی شامل تنظیم‌یار، استودیو برش، حنیف، رسانیوم، متدیتا، ایونتو از اولین‌ تجربه حضور در نمایشگاه رصتا بهره می‌برد.
این نمایشگاه با حضور پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما افتتاح شد. پیمان جبلی در جریان بازدید از غرفه‌های نخستین نمایشگاه رصتا به این نکته اشاره کرد که این نمایشگاه بهترین مصداق حمایت رسانه‌ملی از تولیدکنندگان صنعت رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر است. وی همچنین در میان خبرنگاران به گفت‌وگو با آنها پرداخت و به پرسش‌ها پاسخ داد. 
پیمان جبلی، رئیس صداوسیما بعد از بازدید از غرفه رسانه‌های حاضر در نمایشگاه «رصتا» در سخنانی تصریح کرد: براساس آخرین آماری که امروز اعلام شد سازمان تنظیم و مقررات صوت‌وتصویر فراگیر در فضای‌مجازی نزدیک ۳۷۰ مجوز تاکنون برای رسانه‌های فراگیر صادر کرده‌است. با تعامل بسیار خوبی که وجود دارد و اشتیاقی که برای دریافت مجوز مشاهده می‌کنیم، این عدد احتمالا تا چند ماه آینده به ۵۰۰ مجوز برسد.
به گزارش جام‌جم، رئیس صداوسیما در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره رویکردهای این رسانه در ماه‌های اخیر عنوان کرد: قبلا هم عرض کرده‌ام رسانه‌ملی از تمام توان فکری، حرفه‌ای و مادی خودش برای به‌روز شدن استفاده می‌کند. همان‌طوری که طرف مقابل یعنی رسانه‌های بیگانه از همه ظرفیت‌های به‌روزشده حرفه‌ای، فنی و فکری موجودش استفاده می‌کنند، ما هم موظف هستیم این کار را انجام دهیم.
جبلی گفت: در دوره تحولی صداوسیما بنا بر این است که ما اولا روایت اول را در اختیار داشته‌باشیم و اجازه ندهیم روایت اول در اختیار دشمنان باشد. ثانیا در تلاشیم بین رسانه‌ملی و دستگاه‌های مسئول هم‌افزایی و تعامل مؤثر ایجاد شود تا رسانه‌ملی وظایف خودش را انجام دهد.

آنتن دادن به دیگر رسانه‌ها
جبلی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه جام‌جم درباره این‌که تعدادی از رسانه‌ها بر فضای رقابتی میان صداوسیما و برخی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر تاکید دارند؛ این در حالی است که برگزاری نمایشگاه نقض این دیدگاه است. صداوسیما در ادامه برای گسترش رویکرد حمایتی خود چه خواهدکرد و آیا تبادل آثار میان این رسانه و دیگر رسانه‌ها صورت خواهدگرفت، بیان کرد: ما با رسانه‌هایی که در تعامل با ساترا هستند و خودشان را مجاب به رعایت هنجارها بدانند، قطعا با آنها تعامل و هم‌افزایی داریم. حتی به آنها کمک می‌کنیم و آنتن صداوسیما را می‌توانیم در اختیارشان قرار دهیم. ما اگر مشکلی داشته‌باشیم با آن رسانه‌هایی است که بر قانون‌شکنی، استفاده از هنجارهای غیراخلاقی و غیرفرهنگی و غیرمتناسب با نیاز و خواست فرهنگی جامعه، پافشاری دارند. به هر حال تنظیم‌گر قانونی در این عرصه سازمان صداوسیماست که برای تولید و انتشار، وظیفه خودش را انجام دهد. ما مشکل‌مان با آن دسته فعالان، شرکت‌ها و رسانه‌هایی است که اصرار بر قانون‌شکنی داشته‌باشند با بقیه رابطه‌مان بسیار روان است. جلسات هم‌فکری، هم‌افزایی و کمک محتوایی در واقع فرآیند حمایتی ساترا به این رسانه‌ها وجود دارد و ان‌شاءا... تقویت هم خواهدشد.
رئیس صداوسیما در پاسخ به سؤال یک خبرنگار درباره رویکرد ساترا نسبت به رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر گفت: این نمایشگاه خودش بهترین مصداق برای تعامل و هم‌افزایی بین ساترا به‌عنوان نماینده سازمان صداوسیما در حوزه تنظیم‌گری صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی با فعالان، شرکت‌ها و درواقع مجموعه رسانه‌هایی است که در حوزه تولید محتوا در فضای مجازی فعالیت می‌کنند. خود این نمایشگاه بهترین پاسخ به این سؤال است.
وی اضافه کرد: تا الان370 رسانه مجوز گرفتند و در یک فرآیند روان در حال تعامل و همراهی هستند. این عدد روزبه‌روز در حال افزایش است. تمام درخواست‌کنندگان مجوز در یک فرآیند شفاف که در قالب پنجره واحد کسب‌وکار «درگاه ملی صدور مجوز» است درخواست مجوز می‌دهند. خود صداوسیما جزو اولین دستگاه‌هایی بود که به این پنجره واحد پیوست و الان به‌راحتی هر درخواست‌کننده مجوزی می‌تواند به این سامانه ورود کند و درخواست بدهد و در یک مدت زمان مشخص، پاسخ درخواستش را دریافت کند.
وی با اشاره به افزایش صدور مجوزها تصریح کرد: در چند ماه آینده رسانه‌ها قابلیت ارتقا به 500 رسانه را خواهند داشت.

حمایت از فعالان بخش خصوصی 
جبلی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگاران درباره ماهیت قانونی ساترا عنوان کرد: اصل 175 قانون‌اساسی، سازمان صداوسیما را به‌عنوان مسئول انحصاری صوت‌وتصویر فراگیر در کشور مشخص کرده‌است. شورای نگهبان قانون‌اساسی که به‌منزله قانون‌اساسی است و به همان اندازه اعتبار دارد سال 1379 دستورالعمل‌ها را به‌صورت مطلق تفسیر کرده و درواقع حکمرانی در آنجا هم به عهده صداوسیماست.
وی در ادامه پاسخ به این سؤال یادآورشد: در کنار اسناد قانونی فراوانی که موجود است به لحاظ قانونی نقیصه‌ای برای انجام این وظیفه قانونی صداوسیما وجود ندارد. البته دستور مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور سابق در راستای همان قانون‌اساسی صادر شده‌است و تکلیف را مشخص می‌کند. 
جبلی تصریح کرد: آنجایی که ما دچار نقص بودیم و نیاز به قانون داریم در موضوع تخلفات است که باید مشخص شود اگر تخلفی اتفاق افتاد، دستگاه قضایی به چه شکلی باید با آن برخورد کند. به همین دلیل در کمیسیون تلفیق حکمی برای تعیین قانون تخلفات آمده‌است که امیدواریم با کمک مجلس شورای اسلامی بتوانیم از این نقیصه هم عبور کنیم. آیین‌نامه تخلفات باید مشخص شود و ان‌شاء‌ا... به تصویب برسد اما به این معنی نیست که اصل تنظیم‌گری سازمان صداوسیما و ساترا در حوزه تصویر و فراگیر در فضای مجازی نیاز به قانون دارد. این نیاز به قانون اگر هم وجود داشته در قانون‌اساسی و تفسیر قانون‌اساسی تکلیفش مشخص شده‌است.
وی افزود: حوزه تولیدمحتوا در بخش خصوصی را ظرفیت مکملی برای حکمرانی فرهنگی و برای رفع نیازهای جامعه در حوزه فرهنگ می‌دانیم. سازمان صداوسیما در جایگاه قانونی تنظیم‌گری صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی رسالت خود را حمایت از فعالان بخش خصوصی در حوزه تولیدمحتوا اعم از نمایش‌خانگی، برنامه‌سازی تولیدمحتوا در قالب‌ها و گونه‌های مختلف می‌داند و درعین‌حال وظیفه نظارت بر تولید محتوا و انتشار هم برعهده این نهاد تنظیم‌گر قانونی گذاشته‌است. 
ضمیمه نوجوانه