رفیق و حامی بدون طمع رقابت

رفیق و حامی بدون طمع رقابت

 با تقویت ساترا و تثبیت جایگاه این سازمان تنظیم‌گر، مخالفان ساماندهی وضعیت نابهنجار و ولنگاری در پلتفرم‌های رسمی از هر فرصتی برای ایجاد مانع در مسیر فعالیت این نهاد، کوتاهی نکردند.

از اولین بهانه‌های مخالفت با حضور ساترا در مسند نظارت و حمایت و تنظیم‌گری این بود که «ساترا زیرمجموعه سازمان صداوسیماست و از آنجا که صداوسیما خود تولیدکننده سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی و رقیب بازار خصوصی است، بنابراین نباید نظارت را به آن سپرد!» این ادعا اصولا براساس تجربه‌های مشابه از ابتدا جایی از اعراب نداشت و به دروغی رسانه‌ای و ناموفق تبدیل شد. چنانچه می‌دانیم وزارت‌ارشاد که صادرکننده مجوز تولید و مجوز پخش در حوزه سینما، تئاتر، موسیقی، ادبیات و هنرهای تجسمی است عملا در این عرصه‌ها مهم‌ترین تولیدکننده محصولات هنری و فرهنگی است و از قضا در قالب انجمن‌های تخصصی هر حوزه و  نهادهای پایداری همچون بنیاد فارابی در عرصه سینما، انجمن هنرهای نمایشی، انجمن موسیقی، انجمن تجسمی و... مهم‌ترین سهم تولید فیلم و تئاتر و موسیقی و... را در دست خود دارد. از طرفی امر نظارت بر این حوزه‌ها را به‌صورت اختصاصی در دست دارد.
از سوی دیگر اما سازمان ساترا در عملکرد خود در مدیریت جدید نگاه حمایتی‌اش را از ابتدای سال‌جاری با 50 عنوان حمایت مادی و معنوی برای پلتفرم‌های دارای مجوز، فعال و تابع قانون اعلام و عملی کرد. مواردی موثر که از «ارائه محتوای فرهنگی در قالب سریال‌های خاطره‌انگیز به‌صورت رایگان به پلتفرم‌ها» تا «ارائه امتیاز پخش زنده فوتبال جام جهانی» را در خود جای‌داد.  اصلاح ساختار در محور تسریع صدور مجوز تولید و مجوز پخش و تعامل در اصلاح محصولات در حال پخش نتایج خوبی در قالب صرفه‌جویی مادی برای پلتفرم‌ها به ارمغان آورد. این اصلاح ساختار در تمامی ارکان مدیریتی این مجموعه اقدام و در حال انجام است و بر ثبات رویه ساترا در اعمال نگاه حمایتی به فعالیت بخش خصوصی تاکید دارد.
همچنین  رویه جدید این سازمان در برخورد با تخلفات حرفه‌ای و... نشان می‌دهد ساترا در احصای حقوق مخاطب در تامین فضای امن فرهنگی جدیت مضاعفی دارد و برای رسیدن به این هدف همچنان تلاش خواهد کرد حتی اگر رقبای قانون‌گریز دست پر «لابی‌گری» و توشه «پول‌پاشی» یا حتی وکیل و مدیر و... داشته باشند. حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی نه از سوی مدیران سطح میانی این نهاد تنظیم که از مدیریت سازمان ساترا و با حمایت و هدایت رئیس سازمان صداوسیما تحت لوای بیانات رهبری معظم انقلاب تاکید شده است. 
حالا ساترا در آخرین روزهای سال1401 به‌عنوان نقطه‌عطفی در زنجیره حمایتی خود در گامی تازه، در دایره حمایتگری و به‌منظور معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر در کشور و هم‌افزایی هرچه‌بیشتر سازمان صداوسیما و رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر و سایر اجزای این زیست‌بوم، نمایشگاه رصتا را تدارک دیده و برگزار کرده است. فرصتی مغتنم که علاوه بر ایجاد و افزایش زمینه تعامل میان متخصصان، توفیقات و دستاوردهای سکوهای نمایش‌خانگی و سایر سکوهای صوت‌وتصویر فراگیر حاضر در نمایشگاه را با همت برنامه‌های رسانه‌ملی در عرصه تلویزیون و رادیو برای عموم مردم بیان می‌کند. یک امکان درخشان برای بازاریابی و توسعه تعاملات اقتصادی و تخصصی. بی‌اغراق با این اقدام راه بر یاوه‌گویان و مدافعان ولنگاری فرهنگی در عرصه پلتفرم‌ها که براساس منافع پیدا و ناپیدای خود دائم بر دروغ رقابت صداوسیما و ساترا با بخش‌خصوصی چنگ می‌زنند، بسته شد. ساترا با این اقدام به‌موقع ثابت کرد رفیق و حامی است تا رقیب و متخاصم و نقش‌آفرینی خود را یک گام به ایجاد فضای امن فرهنگی در پلتفرم‌های رسمی نزدیک کرد. می‌ماند رصد و اصلاح محتوای منتشرشده و موجود در برخی پلتفرم‌های یاغی که ان‌شاءا... آن‌هم به‌زودی به سرانجامی جامع خواهد رسید.

علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده |عضو شورای سردبیری