جنگ سرخ‌ها‌؛ از تبریز تا لیورپول

«جام‌جم» بررسی می‌کند

جنگ سرخ‌ها‌؛ از تبریز تا لیورپول

بعضی از بازی‌ها در دنیای فوتبال وجود دارد که گرچه دو تیم از یک شهر نیستند و به اصطلاح شهرآورد تلقی نمی‌شود اما سابقه رقابت و حتی دشمنی بین آنها سابقه‌ای دیرینه دارد.

اگر بخواهیم در فوتبال باشگاهی ایران به چنین مسابقه‌ای برسیم، بازی دو تیم قرمزپوش و پر‌طرفدار یعنی پرسپولیس و تراکتور در بالای این فهرست قرار دارد. اگر در فوتبال اروپا هم بخواهیم به چنین بازی‌ای اشاره کنیم، باز به دو تیم قرمزپوش می‌رسیم که در لیگ برتر انگلیس بازی می‌کنند. بازی لیورپول و منچستریونایتد هم بیشتر از آن‌که جنبه فوتبالی داشته باشد، تاریخی از دشمنی و رقابت‌های سخت را در دل خودش دارد. حالا خبر خوش برای فوتبال‌دوستان این است که هر دو این بازی‌ها امروز برگزار می‌شود و می‌تواند 180دقیقه عصر یک روز زمستانی را به رنگ قرمز در‌آورد. 
     
هیجان و سکوت!
حتی ورزشگاه خالی از تماشاگر شهید سلیمانی شهر تبریز هم چیزی از حساسیت بازی امروز تراکتور و پرسپولیس کم نخواهد کرد. دو تیمی که در کورس قهرمانی هستند و در بهترین شرایط خود به مصاف هم می‌روند. این دیدار به علت محکومیت انضباطی تراکتورسازان بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود. قطعا حضور تماشاگران پرشور تبریزی می‌توانست زیبایی‌های بازی بزرگ هفته بیست‌ودوم لیگ برتر را دوچندان کند اما بازهم این بازی جذابیت‌های خاص خودش را دارد و نتیجه آن قطعا در سرنوشت بالای جدول تاثیرگذار است. 
     
تراکتور بهتر از پرسپولیس
تراکتور در شش بازی اخیر خود در این فصل شکست نخورده و در بهترین شرایط خود در طول فصل جاری پذیرای پرسپولیس است. آنها در آغاز نیم‌فصل دوم با چهار برد و دو تساوی 14امتیاز کسب کرده‌اند. این در حالی است که پرسپولیس در شش هفته نخست دور برگشت با سه برد، یک تساوی و دو باخت، صاحب 10امتیاز شده است.
     
خمز بالاتر از یحیی
یحیی گل‌محمدی و پاکو خمز، سرمربی اسپانیایی تراکتور در فصل‌جاری از بهترین مربیان لیگ برتر بوده‌اند اما اعداد و اعشار می‌گوید تا اینجا خمز یک‌دهم بهتر از یحیی امتیاز جمع کرده است. سرمربی قرمزهای پایتخت در ۲۱ بازی به‌طور میانگین ۲ و خمز در ۱۰ بازی به‌طور میانگین 1/2 امتیاز کسب کرده‌اند.
     
رفت و برگشت؟!
در پنج فصل اخیر هرگز تیمی نبوده که در هر دو بازی رفت‌وبرگشت پرسپولیس را شکست داده باشد. این موقعیت اما برای تراکتور وجود دارد. بازی رفت دو تیم در ورزشگاه آزادی با یک گل به سود تراکتور تمام شد تا تیم تبریزی با هدایت قربان بردیف، اولین شکست فصل را به سرخپوشان تهرانی تحمیل کند. تراکتور تنها تیمی است که توانسته استقلال و پرسپولیس را در این فصل شکست دهد. آنها استقلال را هم در تبریز با شکست بدرقه کردند.
     
رودررو 
دو تیم در مجموع ۵۲ بار به مصاف هم رفته‌اند که ۲۵ برد برای پرسپولیس و ۱۱ برد برای تراکتور ثبت و ۱۶ بازی هم به تساوی ختم شده است. هشت بازی اخیر این دو تیم با تساوی تمام نشده و یک تیم توانسته 3 امتیاز دیدار را به دست آورد.
     
رکورد پرسپولیس
پرسپولیس در دو حضور قبلی خود در تبریز به پیروزی دست یافته و تا قبل از فصل جاری در پنج بازی اخیر خود مقابل تراکتور صاحب پنج برد متوالی شده بود. پنج برد متوالی مقابل پرسپولیس، رکورد دست‌نیافتنی تراکتور مقابل پرسپولیس است. تراکتور از ۱۸ آذر سال ۱۳۸۹ تا ۲۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۲ در پنج بازی متوالی برابر پرسپولیس بازی را با برد به پایان رساند. تراکتور تابه‌حال مقابل هیچ تیمی در پنج بازی متوالی شکست نخورده است.


خمز: برای پرسپولیس زیاد پنالتی می‌گیرند!
گزیده‌ای از صحبت‌های پاکو خمز، سرمربی تراکتور در نشست خبری پیش از بازی با پرسپولیس:
 
پرسپولیس بازیکنان خوبی دارد. سعی می‌کنیم توپ را در اختیار داشته باشیم و زمانی که توپ را از دست می‌دهیم، باید نظم تیمی خودمان را حفظ کنیم. 
 
تیم‌هایی که هدف قهرمانی دارند، پرسپولیس، سپاهان، استقلال و گل‌گهر هستند که هزینه زیادی انجام داده‌اند. وظیفه ما قهرمان‌شدن نیست و این رویایی است که به‌دنبال آن هستیم. اگر به آن برسیم خوشحال می‌شویم اما این فشار سنگین روی تیم‌هایی است که نام برده‌ام و این فشار روی ما نیست.
 
برای تیمی مثل پرسپولیس این همه پنالتی می‌گیرند، ولی تاکنون برای ما پنالتی نگرفته‌اند. شاید چیزهایی وجود دارد. آیا قضاوت برای استقلال و پرسپولیس با تراکتور یکسان است؟ این‌که امسال برای تیم ما پنالتی نگرفته‌اند عجیب نیست؟

حسین  خلیلی - گروه ورزش
لیورپول و منچستریونایتد امشب در حالی در ورزشگاه آنفیلد به مصاف هم می‌روند که روندشان طی چند وقت اخیر با هم متفاوت است. منچستر چهارشنبه‌شب در حالی توانست وستهام را در جام حذفی شکست دهد که با یک گل عقب بود و در نهایت با نتیجه 3 بر یک پیروز شد. این نتیجه را باید کنار عملکرد خوب چند ماه اخیر شاگردان اریک تن‌هاگ گذاشت که علاوه بر رساندن خود به من‌سیتی و آرسنال در صدر، توانست با کنار زدن بارسلونا، به دور بعد لیگ اروپا هم صعود کند. در آن طرف، عملکرد لیورپول طی چندوقت اخیر را می‌توان مصداق بارز کجدار و مریز به‌حساب آورد. شاگردان یورگن کلوپ در دو بازی آخرشان بدون این‌که گلی دریافت کنند، توانستند کریستال‌پالاس و ولورهمپتون را شکست دهند. اما طرفداران لیورپول خوب می‌دانند که نمی‌توان به چنین عملکردی زیاد دل‌خوش کرد، زیرا این تیم ماه گذشته نیز توانست در دو بازی پیاپی در کنار ثبت کلین‌شیت، اورتون و نیوکاسل را شکست دهد اما بعد از آن مقابل رئال در آنفیلد قرار گرفت و آن باخت تحقیرآمیز 5 بر 2 برای‌شان رقم خورد. گرچه پیش‌بینی این بازی بسیار سخت است اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که شاگردان تن‌هاگ برنده جنگ میانه میدان هستند و بعد از آن نوبت به قدرت خط دفاعی دو تیم بر‌می‌گردد که در این مورد تیم کلوپ چندان حرفی برای گفتن ندارد. 

آمارهای رو در رو 

لیورپول در شش بازی آخر خود در ورزشگاه آنفیلد مقابل منچستر شکست نخورده و آمار 3 برد و 3 تساوی را از خودش به‌جا گذاشته است. آخرین باخت آنها به شیاطین سرخ در ورزشگاه خانگی به ژانویه 2016 برمی‌گردد که با نتیجه یک بر صفر باختند.

یونایتدها در هفت بازی قبلی خود در آنفیلد در تمامی رقابت‌ها فقط یک گل زدند. همچنین این برای اولین‌بار از سال 1992 است که این تیم در چهار بازی متوالی در آنفیلد نتوانسته گلزنی کند. 

آمار شیاطین سرخ مقابل لیورپول تحت هدایت یورگن کلوپ اصلا جالب نیست. شیاطین سرخ در 17بازی‌ای که مقابل تیم کلوپ بازی کردند فقط چهار پیروزی به‌دست آوردند و شش بازی را هم باخته‌اند.

5
لیورپول اگر در این بازی شکست نخورد، برای اولین‌بار طی فصل جاری لیگ برتر است که در پنج بازی متوالی نباخته.

128
محمد صلاح اگر فقط یک گل در این بازی بزند، تعداد گل‌هایش در لیورپول را در بازی‌های لیگ برتر به عدد 128 می‌رساند و با عبور از رابی فولر، گلزن‌ترین بازیکن تاریخ لیورپول می‌شود. از طرف دیگر، ستاره مصری لیورپول را می‌توان به نوعی گربه سیاه من‌یو دانست زیرا توانسته تا به امروز هشت گل به این تیم بزند.

11
تیم تن‌هاگ در 11 بازی قبلی خود در لیگ برترفقط یک باخت داشته که آن هم در ماه ژانویه مقابل آرسنال بود. 

50
منچستر در صورت تساوی، بعد از 25بازی به امتیاز 50 می‌رسد. این دومین بار بعد از رفتن الکس فرگوسن است که این تیم چنین عملکردی از خودش به‌جا می‌گذارد. آنها در فصل 18-2017 با مورینیو بعد از 25 بازی به 53 امتیاز رسیدند. 

27
لیورپول در بازی‌های خانگی این فصل 27 امتیاز  و از بازی‌های خارج از خانه 12 امتیاز به‌دست آورده است.

6
مارکوس رشفورد از ابتدای فصل 18-2017 تا به امروز موفق به زدن شش گل به لیورپول شده است .البته او هنوز نتوانسته در آنفیلد دروازه لیورپول را باز کند.

100
امشب می‌تواند یک شب رویایی برای برونو فرناندز باشد. او اگر بتواند برای تیمش گل بزند، تعداد گل‌هایش با لباس منچستر در لیگ برتر را به عدد 100 می‌رساند.  

رضا پورعالی - دبیرگروه ورزش