نسخه Pdf

سین کوزه‌ای هفت‌سین

چگونه برای سفره هفت سین روی کوزه سبزه سبز کنید

سین کوزه‌ای هفت‌سین

سبزه کوزه‌ای برای هفت‌سین از قدیم یکی از روش‌های خلاقانه برای سبز کردن سبزه بود که هم جلوه‌ای زیبا دارد و هم درست کردن آن نیازمند وقت و حوصله و صد البته فوت و فن‌هایی ویژه است. با‌وجود این سبزه کوزه‌ای درست کردن خیلی هم کار سختی نیست و با کمی دقت می‌توانید سبزه کوزه‌ای زیبایی را برای سفره هفت سین امسال تهیه کنید.

مواد و لوازم مورد نیاز:
برای درست کردن سبزه کوزه‌ای به کوزه‌ای سفالی و بدون لعاب با ارتفاع حدود ۲۵ تا ۳۵ سانت نیاز دارید.
جوراب نایلونی یا  همان جوراب‌های زنانه (ترجیحا به رنگ کرم)
بذر تره تیزک (شاهی) یا بذر منداب یا خاکشیر حدود ۵‌قاشق غذاخوری

روش سبز کردن سبزه روی کوزه‌:
برای درست کردن سبزه کوزه‌ای ابتدا کوزه را برای مدت یک شبانه‌روز پر آب نگه دارید تا جدار کوزه کاملا‌خیس شود. جوراب را روی کوزه بکشید به طوری که کف کوزه در قسمت نوک پنجه جوراب و سر جوراب نیز در قسمت دهانه کوزه قرار گیرد.اضافه جوراب را نیز می‌توان داخل دهانه کوزه وارد کوزه کرد.بذر منداب را با 2.5برابر  و شاهی را با ۵ برابر آب خیس کنید.دو ساعت اجازه دهید تا سفت و چسبنده شود و به‌ آرامی با انگشتان دست روی دیواره کوزه قرار می‌دهیم به طوری که در مورد بذر شاهی فقط یک لایه نسبتا نازک و در مورد مخلوط خرفه و خاکشیر لایه نسبتا ضخیم‌تری به شکل یکنواخت تمام سطح کوزه‌را‌بپوشاند. توجه کنید که دو سانتی‌متر از ته کوزه باید خالی باشد، کوزه را پر از آب کنید. دقت کنید آب روی بذرها نریزد. کوزه را همواره پر از آب نگه می‌داریم، چون هر روز مقداری از آب کوزه تبخیر می‌شود باید به‌طور مرتب در آن آب بریزیم. آب از داخل کوزه به جداره آن راه یافته و به بیرون تراوش کرده و جوراب را مرطوب می‌کند، به این ترتیب بذر شاهی جوانه زده و ریشه‏‌ها به سطح بیرونی کوزه می‌چسبد.کیسه پلاستیکی شفافی که چند جای آن را سوراخ کرده‌‌اید روی کار قرار دهید. پلاستیک نباید با بذرها تماس پیدا کند. هر وقت جوانه‌های سبز ظاهر شد، پلاستیک را بردارید.مقدار آبی که روی بذر می‌ریزیم باید به اندازه‌ای باشد که حالت ژله‌ای به خود بگیرد، چون اگر رقیق شد بین دانه‌ها فاصله می‌افتد و سبزه‌ها کم پشت می‌شود.درون کوزه باید همیشه پر آب باشد و ظرف زیر کوزه نیز هر روز باید خالی شود.کوزه را در محل پر نور قرار دهید و گاهی آن را بچرخانید تا نور به همه جای آن برسد.
بهتر است مراحل تهیه این سبزه را حداکثر۱۰روز قبل از عید شروع کنید. اگر مراحل را زودتر شروع کنید بعد از گذشت چند روز از سال جدید، بذرهای روی کوزه بلند و نامرتب می‌شوند.آبی که در مراحل کشت سبزه عید استفاده می‌کنید، ولرم باشد.

نکات کلیدی برای داشتن سبزه کوزه‌ای زیبا
این سبزه برای کامل شدن شش روز زمان نیاز دارد و به آبدهی احتیاجی ندارد فقط باید کوزه همیشه پر از آب باشد. در آخر چند شاخه گل طبیعی در کوزه قرار دهید و کوزه را در سفره هفت سین قرار بدهید. کوزه را در محل پر نور بگذارید و گاهی آن را بچرخانید تا نور به همه جای آن برسد. بعد از چند روز کوزه سبز شده و از تماشای آن لذت خواهید برد.