نسخه Pdf

اصول بشور و بسابی ایمن با مواد شوینده شیمیایی

هنگام استفاده از مواد شوینده شیمیایی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

اصول بشور و بسابی ایمن با مواد شوینده شیمیایی

یکی از اساسی‌ترین بخش‌های خانه‌تکانی بشور و بساب‌های دم عید است و یکی از مهم‌ترین دستیاران این بشور و بساب‌ها، مواد شیمیایی و شوینده‌ها هستند که اگر هنگام استفاده از آنها نکات ایمنی را رعایت نکنیم، می‌تواند برای‌مان آسیب‌های متعددی را به همراه داشته باشد.

درواقع استفاده از مواد شوینده و محصولات شیمیایی موجود در بازار عصای دست خانه‌تکانی عید است. استفاده از این محصولات می‌تواند باعث افزایش سرعت و کیفیت تمیز شدن وسایل خانه و برق‌انداختن کف و سطوح خانه شما شود، فقط به شرطی که برندهای با کیفیت موجود در فروشگاه‌های معتبر را خریداری کنید. البته استفاده از این محصولات دارای عوارضی هم هست که اگر مراقب باشید، هیچ اتفاقی برای شما نخواهد افتاد.
یکی از مهم‌ترین اصول در خانه‌تکانی‌های شب عید اجتناب از ترکیب انواع مواد شوینده با یکدیگر است. 
برخی افراد تصور می‌کنند که با مخلوط‌کردن مواد شوینده مختلف اثر پاک‌کنندگی و لکه‌بری آنها افزایش می‌یابد، درصورتی‌که ترکیب این مواد ممکن است به ایجاد ترکیبات شیمیایی ثانویه منجر شود که اثرات زیانبارتری نسبت به مواد اولیه داشته باشند. درحالی‌که سیستم تنفسی انسان یکی از مهم‌ترین راه‌های ورود مواد شیمیایی به بدن است. استفاده از شوینده‌ها که حاوی مواد شیمیایی متعددی هستند باعث بروز اثرات سمی بر ریه‌ها یا آلرژی و آسم می‌شود.  هنگام استفاده از مواد شیمیایی مانند شیشه‌شور، جوهرنمک و ... از دستکش استفاده کنید، مخصوصا افرادی که دارای ناراحتی پوستی هستند، رعایت این نکته بیشتر از همه توصیه می‌شود.
هنگام استفاده از شوینده‌ها در سرویس‌های بهداشتی در صورت وجود پنجره حتما آن را باز کنید و در غیر این صورت حتما باید هواکش روشن باشد.
هنگام استفاده از شوینده‌ها باید حتما یک پارچه یا حوله خیس را روی بینی خود قرار داد. ماسک‌های جراحی یا ماسک‌های معمولی که در ایام کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرند برای محافظت از مواجهه با گازها و بخارات سمی مناسب نیستند. البته اگر مبتلا به بیماری‌های آسم یا آلرژی شدید هستید، به‌هیچ‌وجه از محصولات شیمیایی استفاده نکنید.