نسخه Pdf

مطالب «حضرت حجت» کوتاه و خواندنی

مطالب «حضرت حجت» کوتاه و خواندنی

آیت‌ا... بهجت به موضوع مهدویت عنایت ویژه‌ای داشتند و صحبت‌های مختلفی با چهره‌های مهدوی می‌کردند.

به نوعی، مشاهیر و محققان حوزه مهدویت همچون آهنربا جذب آیت‌ا... بهجت می‌شدند. مانند آیت‌ا... ناصری که هر وقت به قم مشرف می‌شدند به دیدار حضرت آقای بهجت می‌رفتند. آیت‌ا... بهجت خیلی امام زمانی بودند.این کتاب برای کسی که درباره امام زمان مطالعه نداشته نیز مفید واقع می‌شود. یعنی اگر شخصیتی یا تاریخی یا کتابی هست، در پاورقی درباره‌اش توضیحات مفصلی ارائه می‌شود. 
می‌توان گفت حدود 20 درصد کتاب را پاورقی‌ها تشکیل داده است.جا دارد در حوزه مهدویت پژوهش‌های زیادی انجام شود. وقتی سیر تحولات و فراز و فرود چاپ و نشر کتاب در حوزه مهدویت را بررسی می‌کنیم، در می‌یابیم در مقاطعی کتاب‌ها بسیار کم هستند و یک دوره‌ای بیشتر می‌شوند. به صورتی که منابع منتشر شده مهدویت در دهه80 از منابع تولید شده در هزار سال قبلش، بیشتر است. 
چاپ کتاب‌های حوزه مهدویت اوایل دهه70 شروع شد و در دهه80 به اوج خودش رسید و به‌واسطه تحولات اجتماعی، متاسفانه در دهه 90 رو به افول رفت. برخی صحبت‌های سست و بی‌پایه انجام شد و سیاستمداران نیز آسیب‌هایی را وارد آوردند.
«ظهور بسیار نزدیک است» فیلم‌ مستندی بود که گرچه بخش‌های خوبی داشت اما در بخش اصلی‌اش، آنچنان دفاعی نمی‌توان از آن داشت. به نحوی که در این فیلم، رئیس‌جمهور وقت، فرمانده‌کل قوای امام زمان می‌شود که همین موضوع نیز باعث شد نقدهایی جدی روی این کار صورت بگیرد. 
با تعویض مدیریت حوزه نشر انتشارات جمکران انقلابی جدی رخ داد که تا حد زیادی کمبودهای این انتشارات را جبران کرد و کتاب‌های مستند و قدرتمندی به بازار نشر ارائه شد.
عمده مطالب کتاب «حضرت حجت» کوتاه و خواندنی است و نگاهی تخصصی نیز به موضوع مهدویت دارد. با این حال، نقصی که می‌شود در کتاب دید این است که گرچه متن وجود دارد اما فرامتن وجود ندارد و مشخص نیست که صحبت‌ها را چه کسی در کجا و چه زمانی گفته است. این‌که یک مطلب در کلاس درس گفته شود، با وقتی که یک مطلب مثلا در مسجد فاطمیه گفته می‌شود، تفاوت دارد. با این حال زحمت زیادی برای این کتاب کشیده شده و پیشنهاد می‌کنم آن را مطالعه کنید.

محمود مطهری‌نیا - دکترای تاریخ، کارشناس مهدویت