مدیریت قرارگاهی مفهوم تحول در رسانه ‌ملی است

در برگزاری نخستین نشست تخصصی معاونان سیمای مراکز استان‌ها مطرح شد

مدیریت قرارگاهی مفهوم تحول در رسانه ‌ملی است

نخستین نشست تخصصی معاونان سیمای مراکز استان‌ها در روزهای سه‌‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه 9، 10 و 11 اسفندماه سال‌جاری به میزبانی صداوسیمای مرکز اصفهان برگزار شد. وحید جلیلی، قائم‌مقام رئیس رسانه‌ ملی در امور فرهنگی در بخشی از سخنانش در آخرین روز این همایش سه روزه بیان کرد: تحول در رسانه‌ ملی یعنی این‌که صداوسیما باید به شکل قرارگاهی اداره شود. ما نباید اجازه دهیم هیچ‌گونه استعدادی حذف شود.

در این نشست‌ها، مسلم رحیمی، قائم‌مقام معاونت امور استان‌ها ضمن تقدیر و تشکر از افشارنیا، مدیر‌کل صداو‌سیمای مرکز اصفهان و همکاران این مرکز گفت: سند تحول سیمای استان‌ها باید بر محور عدالت‌گستری که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و در همین نشست تخصصی، جمع‌بندی  و اعلام شود.

به گزارش روابط‌عمومی رسانه ‌ملی، رحیمی‌ با تأکید بر این‌که برای تدوین سند تحول باید موارد متعددی را مدنظر قرار دهیم، گفت: دقت در شناخت حوزه مأموریت معاونت‌ها در مراکز استان‌ها که وابسته به شناخت زیست‌بوم محل مأموریت بوده، شناخت سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزار‌ها، تهیه بانک اطلاعاتی از افراد شناخته شده و نخبه در هر حوزه در شهر و روستای محل مأموریت، استفاده از مزیت‌های استانی برای برقراری اتحاد ملی، ارتباط با استان‌های دیگر و تعامل داشتن با مراکز استان‌های همجوار، انگیزه دادن به نیروها و استفاده از افراد تازه‌نفس و متخصص، نظارت کامل بر چرخه تولید، تأمین و پخش و در نهایت پرورش ایده‌های جشنواره‌ای از‌جمله مواردی است که باید در سند تحول سیمای استان‌ها مد‌‌نظر قرار گیرد.

وحدت‌آفرینی صدا و سیما

در ادامه یوسف افشارنیا، مدیرکل صداوسیمای مرکز اصفهان ضمن خوشامدگویی به حاضران در این همایش گفت: صدا‌وسیما با رویکرد تحولی در تولید و انعکاس رسانه‌ای، توانست بار دیگر وحدت و یکپارچگی مردم در راهپیمایی 22 بهمن ۱۴۰۱ را به همه جهان ثابت کند و برگ زرین دیگری بر افتخارات نظام جمهوری اسلامی ‌بیفزاید که این اقدام هوشمندانه رسانه ‌ملی مورد تمجید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت.

وی افزود: این نشست تخصصی، فرصت طلایی برای تعامل بیشتر معاونان سیمای مراکز است که قرار است سیاست‌های مختلف برنامه‌سازی در سال 1402 را برای تولید محتوای هرچه بهتر و برنامه‌ریزی مورد بررسی قرار دهد. وی افزود‌: اولین برنامه‌ریزی که در سال 1401 انجام شده، استفاده از کنداکتور اقتضایی است و این اقدام بسیار خوبی بود تا بتوانیم با دست باز برنامه‌سازی کنیم.

مدیرکل صداوسیمای مرکز اصفهان با تأکید بر تسهیل در امر برنامه‌سازی گفت: اهمیت‌بخشی به نیروی انسانی کارآمد، تأمین تجهیزات و بودجه لازم جهت برنامه‌سازی، سرعت رسیدن سازمان به اهداف تعیین شده را دوچندان می‌کند.

تدوین نهایی سند تحول سیمای استان‌ها

در دومین روز از این نشست، محمدباقر اعلمی، مدیر‌کل سیمای استان‌ها نیز با بیان اهمیت برنامه‌ریزی در سال پیش‌رو؛ در‌خصوص برنامه‌ریزی محتوایی گفت: تحول در ساز‌و‌کار و در محتوا از مهم‌ترین موارد گفت‌وگوی این نشست است. وی تصریح کرد: برنامه‌های تکلیفی کاهش یافته تا خلاقیت و شکوفایی در مراکز افزایش یابد. اعلمی‌ با بیان این‌که این نشست باعث تعامل بیشتر بین استان‌ها خواهد شد، گفت‌: در شاخص ارزیابی برنامه‌ها و رتبه‌بندی مراکز، تغییراتی داشته‌ایم که طی این نشست اعلام خواهد شد و یک کار بسیار بزرگ این است که در آینده ارزیابی‌ها بر‌اساس شاخص‌های خود مراکز انجام خواهد شد و  هیچ مرکز کوچکی با مراکز بزرگ سنجش نمی‌شود. این همایش سه روزه با تدوین نهایی سند  تحول سیمای استان‌ها  در سال 1402 در پنجشنبه شب  به پایان رسید.

حضور رسانه ‌ملی در عمق میدان

در آخرین روز از این نشست‌ها، وحید جلیلی، قائم‌مقام رئیس رسانه ‌ملی در امور فرهنگی، نقش اصفهان را در دوران دفاع‌ مقدس پیشتاز و ممتاز دانست و تاکید کرد: همه نکات برجسته این شهر و استان باید یادآوری و تازه‌گردانی شود تا از ذهن و دل مردم دور نشود. وی با اشاره به این‌که اگر بسیج نبود دفاع ‌مقدس هم شکل نمی‌گرفت، گفت: تمام دنیا، جنگ را با نیروی حرفه‌ای و کلاسیک اداره می‌کنند اما ما در دوران دفاع ‌مقدس جنگ را با نیروی مردمی اداره کردیم. جلیلی با بیان این‌که ما امروز درگیر جنگ فرهنگ و تمدن واقعی هستیم، تصریح کرد: وجود و ماهیت دفاع ‌مقدس بدون بسیج نیروها و حضور گسترده، وسیع و دائمی مردم قابل تصور نبود و در جنگ فرهنگی نیز باید بتوانیم ساز‌و‌کارهایی برای حضور گسترده مردمی طراحی و اجرا کنیم.

وی گفت: در حوزه سیاسی ما توانستیم نظامی را پایه‌ریزی کنیم که با همه نظام‌های موجود در دنیا فرق می‌کرد؛ مردم‌سالاری دینی در جمهوری اسلامی یک مدل جدید را به جهان ارائه کرد و نهادهای مختلف مردم‌سالاری شکل‌ گرفت.

جلیلی افزود: ما در حوزه فرهنگی نیز قابلیت‌های زیادی داریم و صداوسیما با ماهیت قرارگاهی خود باید بتواند فضایی را فراهم کند که استعدادهای موجود در جامعه و شور و شوقی که برای مشارکت مردم و نخبگان وجود دارد از بین نرود .

قائم‌مقام فرهنگی سازمان گفت: باید فضایی را در رسانه ‌ملی ایجاد کنیم که همیشه در عمق میدان و در میان مردم باشیم و در هر زمانی که اراده کنیم متناسب با امکانات و توان موجود تلاش کنیم که هر محله، مدرسه، مسجد و هر خانه، یک مرکز تولید محتوا و یک مرکز اعزام به جبهه‌های جنگ نرم شود. وی گفت: تحول در رسانه ‌ملی یعنی این‌که صداوسیما باید به شکل قرارگاهی اداره شود. نباید اجازه دهیم در اثر غفلت ما استعدادها حذف شوند. وی با اشاره به این‌که در صداوسیما فرصت‌های حضور مردمی و نخبگانی را باید شناخت و از این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده کرد، گفت: مدیر فعال فرهنگی یعنی این‌که قابلیت‌ها، سرمایه‌ها و امکانات و دارایی خود را ببیند و از دشمن نترسد. جلیلی با ابراز تاسف از این‌که در سال‌های گذشته رسانه ‌ملی، نخبگان و دانشمندان را حذف و سلبریتی‌ها را برجسته کرد، گفت: در کشور ما یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب، تشویق و فراهم کردن زیرساخت‌های رشد و پیشرفت برای زنان در جامعه بوده است و از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، زنان جامعه رشد چشمگیری داشته و به مدارج عالی رسیده‌اند اما متأسفانه با نپرداختن درست رسانه به این ویژگی‌ها، دشمنان این نقاط قوت را به‌عنوان نقاط ضعف نشان می‌دهند. وی در ادامه گفت: فعالان رسانه‌ای به‌ویژه مدیران صداوسیما باید در مقابله با جنگ نرم فرهنگی دشمن، ظرفیت‌ها و نقاط قوت جامعه را به شکل خلاق و هنرمندانه در رسانه ‌ملی منعکس کنند.