روایت وزیر دفاع از پیشرفت‌های پهپادی و موشکی

در پاسخ به «جام‌جم» عنوان شد

روایت وزیر دفاع از پیشرفت‌های پهپادی و موشکی

روز گذشته نشست خبری وزیر دفاع در این وزارتخانه با حضور خبرنگاران برگزار شد و مهم‌ترین بحث‌ها به موضوعات جنجالی ازجمله برگزاری رزمایش‌های موشکی، موشک‌بالستیک، جنگنده‌ها، ماجرای پهپادها، اس ۴۰۰، تهدیدات اخیر رژیم‌صهیونیستی و حوزه خودروسازی اختصاص داشت.

امیر سرتیپ محمدرضا قرایی‌آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در این نشست خبری در پاسخ به سؤال جام‌جم درباره دستاوردهای وزارت‌دفاع اظهار داشت: مهم‌ترین موضوع برای ما، منافع‌ملی و امنیت‌ملی بوده و از این رو می‌بینیم که دشمن در تمامی اقدامات علیه جمهوری اسلامی با شکست مواجه شده و در مقابل جوانان ما به سطحی از فناوری و اقتدار رسیده‌اند که به‌هیچ‌وجه هیچ دشمنی نمی‌تواند علیه آنها توطئه و سد ایجاد کند. ما از دوره‌ای که آنها فکر ‌می‌کردند با تحریم می‌توانند جلوی پیشرفت‌مان را بگیرند، گذر کرده‌ایم.

آشتیانی افزود: تمام کشورها و کارشناسان خبره نظامی دنیا که با آنها ملاقات داشته‌ایم، از دستاوردهای ما شگفت‌زده شده‌اند و به تبلیغات پوچ غربی‌ها واقف هستند.

وی با بیان این‌که برنامه‌های‌مان را در وزارت‌دفاع به‌صورت جهشی درنظرگرفتیم، خاطرنشان کرد: ما دو برنامه تدوین کردیم که یکی برنامه عادی و سالانه و دوم همین برنامه به‌صورت جهشی است و امروز حداقل دوبرابر بیشتر از برنامه، پیشرفت کرده‌ایم.

تامین 87هزارمیلیاردی نیازهای نیروهای مسلح طی یک‌سال

وزیر دفاع گفت: در بخش تسلیح نیروهای مسلح، امسال نسبت به سال گذشته، 5/1برابر تجهیزات و خدمات به نیروهای مسلح ارائه شده که برابر با حدود 87هزارمیلیارد تومان است.

آشتیانی افزود: در این مدت، بیش از 85 هزار فرصت شغلی ایجاد شده که 15هزار فرصت نسبت به سال قبل افزایش داشته و توانستیم با 6000 شرکت دانش‌بنیان نیز همکاری کنیم.

موفقیت 90درصدی در رزمایش‌ها

وزیر دفاع افزود: در 9 رزمایشی که امسال برگزار شد، سامانه‌هایی که در اختیار نیروهای مسلح قرار دادیم بالای 90 درصد موفق بوده‌اند.

وی ادامه داد: در حوزه رزم‌موشکی، اثربخشی سرجنگی و تاکتیکی‌شدن و مقاومت در جنگ سایبری و پنهان‌کاری مد نظر است و طراحی و ساخت موشک‌های بالستیک نقطه‌زن با برد 2000 کیلومتر را نیز در دستورکار داریم.

آشتیانی گفت: در حوزه موشک کروز نیز انواع 35 تا هزار کیلومتری را تولید کردیم و هم‌اکنون نیز عملیاتی هستند.

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: در حوزه پهپادی، هم در بخش شناسایی و رزمی و هم پنهان‌کار دستاوردهای خوبی داریم و همزمان متخصصان نیز در حال تلاش در این حوزه هستند و به‌کارگیری فناوری هوش‌مصنوعی برای پرواز جمعی و تکی جنگنده‌های با سرنشین را نیز در دستورکار داریم.

وی با اشاره به دستاوردها در حوزه پدافندهوایی نیز به باور373 اشاره کرد و گفت: سامانه موشکی باور 373 با موشک صیاد 4 توانسته است هدف را در 300 کیلومتری منهدم کند. آشتیانی همچنین به برخی دستاوردهای دیگر حوزه نظامی نظیر ساخت انواع زیردریایی‌های سبک و سنگین و ساخت ناوشکن کلاس موج و سینا و ساخت ناو چندمنظوره کلاس شهید سلیمانی و شناورهای تندرو که به انواع موشک‌های کروز و سلاح زیرسطحی مجهز شده‌اند اشاره کرد.

تاکنون هیچ جنگنده‌ای را تحویل نگرفتیم

آشتیانی درباره خرید جنگنده سوخو 35 از روسیه نیز گفت: این موضوع هنوز در مراحل دنبال‌کردن است و تاکنون تجهیزاتی دریافت نشده است.

نیازی به خرید اس 400 نداریم

وی در پاسخ به سؤالی درباره خرید سامانه پدافندی اس‌400 نیز اظهار داشت: روسیه از کشورهایی است که روابط سطح بالایی با   آن داریم.

آشتیانی  ادامه داد: بااین‌حال، ما در بحث سلاح پدافندی به خودکفایی رسیده‌ایم اما اگر لازم باشد سلاحی تهیه کنیم انجام می‌دهیم ولی فعلا نیازی به سلاح دیگری نداریم و خیلی از کشورها دنبال باور 373 ما هستند.

کشورهای زیادی خواهان پهپاد ایرانی هستند

وزیر دفاع گفت: امروز مطالبات کشورها از ما برای دریافت پهپاد متعدد است و کشورهای زیادی خواهان آن هستند چون همه پذیرفته‌اند که قدرت پهپادی ایران بی‌نظیر و آزمایش پس‌داده است. لذا ما با رعایت ملاحظات خود، به برخی کشورها در مسیر تقویت بنیه دفاعی‌شان کمک می‌کنیم.

آشتیانی تصریح کرد: در حوزه پهپادی، دستاوردهای جدیدی داریم که در آینده اعلام خواهد شد.

پاسخ به رژیم‌صهیونیستی در زمان لازم

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد:  امروز مشکل بزرگ رژیم صهیونیستی موضوعات داخلی است اگر بعضی وقت‌ها چیزهایی می‌گویند، غیر از توهم چیزی نیست. ما هرکجا و هرزمان که لازم بدانیم پاسخ رژیم‌صهیونیستی را داده و خواهیم داد اما آنچه آنها این روزها می‌کنند بیشتر جنگ‌روانی است.

روابط با چین گسترده‌تر می‌شود

وی درخصوص برخی اخبار مبنی بر قصد چینی‌ها برای خرید پهپاد از ایران گفت: ارتباط ما با چین یک ارتباط راهبردی است ؛ با رزمایش‌های مشترک و کارهایی که با چین دنبال می‌کنیم، سطح روابط گسترده‌تر خواهد شد و در بحث نظامی هم ارتباط خوبی داریم.

از جبهه مقاومت پشتیبانی می‌کنیم

آشتیانی در پاسخ به سؤالی درخصوص وضعیت صادرات محصولات دفاعی گفت: در این حوزه وضعیت خوبی داریم و در یک‌سال‌ونیم گذشته نیز در صنایع دفاعی اقدامات بزرگی صورت گرفته و نمایشگاه دائمی وزارت‌دفاع نیز در شرف بازگشایی است.

وی درخصوص حمایت ایران از جبهه مقاومت تصریح کرد: ما با تمام اعتقاد از جبهه مقاومت پشتیبانی می‌کنیم که در این بین، کشور سوریه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و در هر زمینه که بتوانیم، این موضوع را دنبال می‌کنیم.

قاهر در حوزه پهپادی دنبال می‌شود

آشتیانی درخصوص پروژه قاهر نیز گفت: یکی از ایده‌هایی که صنایع دفاعی به آن رسید این بود که پروژه قاهر در حوزه پهپاد اما با ابعاد کوچک‌تر دنبال شود که به اعتقاد ما ایده خوبی است و درحال‌حاضر منتظریم طراحی کامل و سپس عملیاتی شود.

تقدیر از جام‌جم توسط وزیر دفاع‌


در این مراسم روزنامه جام‌جم، رسانه‌ برتر در حوزه دفاعی در سال ۱۴۰۱ شناخته شد و طی مراسمی توسط امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و امور پشتیبانی نیروهای مسلح از آن تقدیر به‌عمل‌آمد.