نوروز با «آتش و باد» و «نون خ 4»

رئیس رسانه ملی از سریال‌های جدید سیما خبر داد

نوروز با «آتش و باد» و «نون خ 4»

در پایان مراسم، رئیس سازمان صداوسیما در جمع خبرنگاران به پرسش‌های آنان پاسخ داد. جبلی در جواب سؤال خبرنگار جام‌جم درباره سریال‌هایی که پخش‌شان برای نوروز قطعی شده است، گفت: تا جایی که من از همکارانم در معاونت سیما پرس و جو کردم سریال‌های «آتش و باد» و «نون‌خ4» برای ماه مبارک رمضان که همزمان با عید نوروز است، آماده شدند. برنامه‌های تلویزیونی جذاب و زیادی هم با استفاده از چهره‌های جذاب و توانمند تولید شده و برخی هم به صورت زنده تقدیم خواهد شد. امیدواریم همکاران ما بتوانند از این ظرفیت جدید در سال نو ـــ  که همزمانی ماه مبارک رمضان و عید نوروز است ـــ به‌خوبی برای فراهم کردن اوقات خوش و مفرح برای هموطنان‌مان استفاده کنند.

از او درباره پخش آثار برگزیده جشنواره صبح در شبکه‌های سراسری پرسیدیم که به جام‌جم پاسخ داد: یکی از فواید برگزاری این جشنواره‌ها شناسایی توانمندی‌ همکاران مستعدی است که می‌تواند تولیدات‌شان مورد حمایت بیشتری قرار گیرد. یکی از روش‌های حمایت از این تولیدات پخش در شبکه‌های تلویزیونی است و یکی از روش‌های تامین برنامه‌های فاخر در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی برگزاری همین جشنواره‌ها در سیما، صدا، استان‌ها و برون‌مرزی است. همچنین ظرفیت‌هایی را فراهم می‌کند که امکانات و توانمندی‌ها شناخته و از آنها در تامین برنامه‌های جذاب استفاده شود. 
خبرنگار دیگری در مورد همزمانی دو مناسبت نوروز و ماه رمضان و آثار تولید شده متناسب با آن پرسشی را مطرح کرد که جبلی گفت: این همزمانی به ما کمک می‌کند تا بتوانیم اولا در تولیدات سرگرم‌کننده و مشخصا در حوزه‌های مسابقات، نمایش و دیگر برنامه‌های جذاب تلویزیونی تجربه جدید داشته باشیم و هم برنامه‌هایی متناسب با فضای مذهبی ماه رمضان را روی  آنتن بفرستیم. این فرصت بسیار خوب و در عین حال چالش بزرگی است که امیدواریم مورد رضایت مردم قرار گیرد. هر دو مناسبت هم در حوزه معنوی و هم در حوزه ملی و آیینی قابل توجه است.
پرسشی هم درباره نقد برخی برنامه‌سازان قدیمی صداوسیما در خصوص تولیدات امروز رسانه‌ملی مطرح شد که جبلی پاسخ داد: ما به همه نقدهای منصافانه احترام می‌گذاریم و از کسانی که منصفانه رسانه‌ملی را نقد می‌کنند، تشکر و قدردانی می‌کنیم. امیدواریم در فضای گفت‌وگو و تعاملی که با نخبگان در سازمان صداوسیما ایجاده شده، بتوانیم به این نقدها ـــ تا جایی که واقع‌بینانه است ـــ عمل کنیم. 
رئیس سازمان صداوسیما در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین اتفاقی که قصد دارد سال ۱۴۰۲ در سازمان صداوسیما رقم بزند، چیست توضیح داد: مهم‌ترین اقدام در یک جمله ادامه عمل به سند تحول با شناخت نسبی است که از آسیب‌ها و چالش‌های اجرای سند تحول در سال ۱۴۰۱ پیدا کردیم. امیدواریم با در نظر داشتن این آسیب‌ها بتوانیم قدم بلندتری را در اجرای سند تحول صداوسیما برداریم.
پرسش دیگر درباره تاثیرگذاری این جشنواره در شکل‌گیری ایده‌های نو بود که رئیس رسانه‌ملی بیان کرد: این جشنواره‌ها قطعا در به رقابت کشاندن توانایی‌ها و ظرفیت‌ها از یک طرف و شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی همکاران ما در شبکه‌های برون‌مرزی از طرف دیگر موثر است. جشنواره باید همواره نگاه فرآیندی و ادامه‌دار را دنبال کند، نه یک فرآیند مقطعی و لحظه‌ای را. لذا باید ارزیابی کمی و کیفی تولیدات با در نظر داشتن سیر برنامه‌سازی در طول سال اتفاق بیفتد تا بتواند به ارتقای تولیدات کمک کند. امیدوارم این جشنواره که با همت معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما ایجاد شده در سال‌های آینده بتواند بالغ‌تر و به یک جشنواره معتبر بین‌المللی تبدیل شود. 
جبلی در پاسخ به سوال دیگری درباره تحریم پرس‌تی‌وی عنوان کرد: جنگ واقعا نابرابری است. شبکه پرس‌تی‌وی مقابل ماشین رسانه‌ای غول‌پیکر غرب که از همه امکانات تکنولوژیک، حمایت‌های سیاسی و بین‌المللی برخوردار است، قرار دارد. این جنگ نابرابر به‌‌رغم ادعای دموکراسی و آزادی بیان رسانه‌های غربی رخ داده و نشانه‌اش بسته شدن متوالی شبکه پرس‌تی‌وی و مسدود شدنش در  ماهواره‌ها،  شبکه‌های اجتماعی و اینترنت است. این موضوع نشان می‌دهد شعار آزادی بیان و جریان آزاد اطلاعات دروغین است.
 این رسانه‌ها سال‌ها تلاش کردند به جای رساندن صدای بی‌صدایان به تمام دنیا، صدای خود را غالب و جهان را به جهانی تک‌صدا تبدیل کنند. از سوی دیگر نشان دهنده این است که با وجود این نابرابری، پرس‌تی‌وی به‌خوبی توانسته جریان مؤثر و تعیین کننده‌ای را برای مخاطبان به‌ویژه در کشورهای غربی و انگلیسی زبان ایجاد‌کند.

نوشین مجلسی - گروه رسانه