رقص مرگ در آتش

تعداد مصدومان و تلفات چهارشنبه‌سوری امسال در‌حال‌رکورد زدن است

رقص مرگ در آتش

تا ساعاتی دیگر صدای ترقه و انفجار در حالی گوش کوچه و خیابان‌های شهرها را کر خواهد کرد که حوادث مرتبط با انفجار مواد محترقه تا عصر دوشنبه 23 کشته برجای گذاشته است. بیش از ۱۸۲ نفر مصدوم شده‌اند که حال چهارنفر از آنها وخیم است. روند مراجعه مصدومان به بیمارستان سوانح سوختگی هم سه برابر شده است. با این روند به نظر می‌رسد امسال تلفات چهارشنبه سوری رکورد هولناکی برجای خواهد گذاشت.

آمارها چه می‌گوید
بر اساس آمارهای رسمی در شش سال اخیر، ۵۸‌نفر در حوادث مربوط به شب چهارشنبه آخر سال جان خود را از دست داده‌اند. بیشترین کشته‌های حوادث مربوط به چهارشنبه آخر سال، در سال۱۴۰۰ بود که با ۱۹ کشته به ثبت رسید. سپس به ترتیب در سال ۹۵ ، ۱۶ کشته‌، در سال‌ 99، 12 نفر ، در سال 98، پنج نفر ، در سال 96 و 97 نیز هر سال سه مرد، بر اثر حوادث مربوط به چهارشنبه آخر سال جان‌باختند. در حوادث امسال هم تاکنون هفت نفر در تبریز، شش نفر در بوکان، شش نفر در دو حادثه در تهران، دو نفر در همدان، یک نفر در قزوین و یک نفر در ارومیه جان خود را از دست دادند. 

هشدار پلیس به اخلالگران
چند هفته‌ای هست که پلیس برخورد با فروشندگان موادمحترقه غیرمجاز را در دستور کار خود قرار داده است‌. سردار عباسعلی محمدیان‌، رئیس پلیس تهران بزرگ دیروز در جمع خبرنگاران گفت: «‌اقدامات پلیس در تهران در راستای مقابله با افرادی بوده که موادمحترقه را قاچاق می‌کنند یا اقدام به تهیه و توزیع موادمحترقه پرخطر می‌کنند تا بتوانیم چهارشنبه پایان سال کم‌خطری را تجربه‌کنیم.»
وی افزود: «‌حدود 80 تن از مواد اولیه ساخت موادمحترقه را کشف و توقیف کردیم و همچنین در مکان‌های دیگر 9 تن مواد اولیه دیگر کشف شد.»
فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان این‌که بیش از 4 میلیون قطعه موادمحترقه پرخطر قاچاق کشف شده، گفت: «البته به کارخانه‌های داخلی که مواد محترقه کم‌خطر تولید کردند، اجازه توزیع داده‌شد.»
وی با بیان این‌که جلوگیری از مسدود شدن معابر و حفظ سلامتی شهروندان از اولویت پلیس در مراسم چهارشنبه پایان سال است، گفت: «با کشف این تعداد از موادمحترقه 5 میلیون صدای انفجار از شهر کم شده است.»
محمدیان با بیان این‌که ارزش ریالی موادمحترقه قاچاق بیش از 15میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: «تا این لحظه 124 نفر در ارتباط با ورود موادمحترقه قاچاق دستگیر شده‌اند‌.»
فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان این‌که برگزاری مراسمات خانوادگی ممنوع نیست، گفت: «اگر در چهارشنبه پایان سال وسیله نقلیه فردی توقیف شود تا پایان فروردین و اگر کسی دستگیر شود تا پایان 13فروردین مهمان پلیس هستند.»

افزایش مصدومان امسال 
رئیس بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری با اشاره به این‌که نوجوانان آسیب‌پذیرترین گروه در حوادث چهارشنبه سوری هستند، گفت: میانگین سنی افرادی که دچار سوختگی می‌شوند ۱۵‌تا ۲۵سال است. این گروه سنی بسیار آسیب‌پذیر هستند و خانواده‌ها باید از آنها مراقبت کنند.
دکتر مصطفی ده‌مرده‌ای در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که تاکنون و قبل از فرارسیدن چهارشنبه‌سوری سال جاری، حدود ۳۰مجروح مرتبط با این حوادث به بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری مراجعه کرده‌اند، گفت: همه این افراد هنگام ساخت مواد منفجره و ترقه مجروح شده‌اند. اکثر این افراد به شکل سرپایی مداوا شدند اما تعدادی هم بستری شدند.
وی افزود: نسبت به مدت مشابه در سال قبل (ایام نزدیک به چهارشنبه سوری) آمار مراجعان افزایش یافته است. تا سالیان قبل، پیش از فرارسیدن چهارشنبه سوری حدود ۱۰ مراجعه داشتیم که این آمار امسال رشد داشته است. در حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری سال قبل میزان مراجعه به بیمارستان سوانح سوختگی شهید‌مطهری حدود ۱۰۰نفر بود که ۳۰نفر هم بستری شدند.
وی در پایان گفت: توصیه می‌کنیم در مواجهه با فردی که دچار سوختگی می‌شود ابتدا موضع را با آب ۱۰ یا ۱۵ درجه شست‌وشو داده و آن محل را با ملحفه تمیز بپوشانند و به سرعت به اولین مرکز درمانی نزدیک به خود مراجعه کنند.

محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث