قانون‌ستیزی با دنده «چپ»

بررسی پشت‌پرده‌های تحرکات اخیر در دانشگاه تهران

قانون‌ستیزی با دنده «چپ»

 شکل‌گیری تجمعی 100 نفره در ساعت 12 ظهر روز دوشنبه هفته جاری، مقابل پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و سردادن شعارهای ساختارشکنانه و اعتراض به اجرایی شدن قوانین مرتبط با موضوع حجاب، برای ساعاتی فضای دانشگاه را ملتهب کرد و در عرصه‌ رسانه‌ای نیز خبرساز شد. این تجمع در پی فراخوان برخی جریان‌های شبه مارکسیستی با طرح مضامینی چون مخالفت با حجاب اجباری و محدودیت‌های جدید در مورد نوع پوشش دانشجویان برگزار شد  و  برخی دانشجویان هم در مخالفت با این تجمع  و در دفاع از حریم مقدس دانشگاه و آرمان‌های انقلاب اسلامی، تجمع دیگری برگزار کردند.
برابر با گزارش‌ها با توجه به کم‌اقبالی به فراخوان تجمع‌‌کنندگان ساختارشکن، آنها برای تحریک جو عمومی دانشگاه از محل تجمع خارج و به سمت محوطه دانشگاه حرکت کردند و در همان حین اقدام به سردادن شعارهای تحریک‌آمیز کردند.
این رویه البته باعث تشدید التهاب فضای دانشگاه شد و به درگیری مختصر آنها با سایر دانشجویان انجامید و در نهایت این اوضاع متشنج با وساطت و مدیریت دانشجویان و مسئولان دانشگاه خاتمه یافت.
 اجرای نامناسب یک قانون خوب
 علی خضریان، فعال سابق دانشجویی درباره دلایل شکل‌گیری تجمع اخیر در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد:  چندی است که شرایط محیطی دانشگاه تهران دچار معضلات اساسی شده و بعضا در برخی محوطه‌ها شاهد حضور افرادی غیر دانشگاهی هستیم که امنیت روانی دانشگاه و دانشجویان را به مخاطره می‌اندازند. حتی در برخی موارد محیط دانشگاه از جهاتی از شرایط عرفی جامعه هم ناهنجارتر شده و علت آن هم وادادگی برخی مسئولان در حوزه فرهنگی است.
وی با اشاره به مصوبه هیات رئیسه دانشگاه برای اصلاح این وضعیت اظهار کرد: براساس این مصوبه، ورود و خروج دانشجویان صرفا با کارت‌های معتبر ممکن است و پوشش دانشجویان اعم از آقا و خانم مطابق با عرفیات اجتماعی تعریف شده است.
این فعال سابق دانشجویی با انتقاد از اجرای نامناسب این مصوبه  افزود: افرادی که مجری پیاده کردن این قانون بودند بواسطه بی‌تدبیری و یا شاید بی‌اعتقادی، تعمدا با رفتار‌های خود تلاش کردند اجرای آن را به حاشیه ببرند و همین مساله نارضایتی‌هایی را در پی داشت. بنابراین در کنار رضایتمندی عمومی که از قانون وجود داشت، در برخی موارد نارضایتی نیز نسبت به حواشی اجرای این قانون خوب ایجاد شد.
البته خضریان، نارضایتی‌های موجود را در  سطحی که به مرحله برگزاری چنین تجمع یا دوقطبی در فضای دانشگاه برسد ندانست و درباره دلیل شکل‌گیری چنین تجمعی گفت: برای وقوع حادثه دو روز پیش دانشگاه تهران می‌توان احتمالاتی مطرح کرد. براساس یک فرضیه، تجمع دانشگاه تهران را می‌توان به مجریان بی‌اعتقادی نسبت داد که پشت صحنه اجرای قانون قرار دارند و با بد عمل کردنشان زمینه نارضایتی را از نحوه اجرا بالا بردند و حاشیه‌ها را سازمان‌دهی کردند.
وی افزود:در کنار تجمع شکل گرفته باید مساله تشکیلات دانشجویی دخیل در این تجمع را نیز مورد بررسی قرار داد. مدتی است که یک جریان چپ‌گرای مارکسیستی که ژست راست‌گرایی لیبرالی می‌گیرد تلاش ناموفقی دارد که در سطح دانشگاه به ابراز وجود بپردازد. این افراد چون اساسا از سوی محیط‌های دانشجویی مورد اقبال قرار نمی‌گیرند از هر فرصتی برای برخوردهای لمپن‌گونه استفاده می‌کنند.
این فعال سابق دانشجویی اظهار کرد:  اما گذشته از همه تحلیل‌هایی که پیرامون تجمع اخیر دانشگاه تهران وجود دارد بخش قابل تاسف آن، صدور بیانیه‌ها و فراخوان‌هایی است  که از سوی انجمنی صادر می‌شود که داعیه‌دار رویکرد اسلامی است و باید پرچمدار اسلام‌گرایی در دانشگاه باشد. اساسا ماهیت وجودی انجمن اسلامی در زمان تاسیس آن در سال 21 تقابل با دانشجویان چپ بود، اما امروز انجمن با وجود همه داعیه‌های سابق با جریان‌های چپ مارکسیستی همسویی پیدا کرده‌اند.
 انگیزه‌های انتخاباتی
 محمدصادق کوشکی، استاد دانشگاه هم در گفت‌وگو با جام‌جم، ریشه قانون‌ستیزی اخیر در دانشگاه تهران را در برخی تحولات سیاسی خارج از دانشگاه دانست و گفت: بخش افراطی جریان‌اصلاحات در عمل برای انتخابات اسفند ماه هیچ دستاوردی برای هوادارانش نداشته و دستش خالی است. بواسطه عملکرد و این‌که این  عملکرد به حساب اصلاح‌طلبان گذاشته شده است لایه رادیکال این جریان به این نتیجه رسیده که باید از الان انگیزه‌هایی برای حضور حامیانشان در فضای انتخاباتی ایجاد کنند. از آنجا که دستاورد مثبتی نیز ندارند ناگزیر هستند در بعد منفی و سلبی این انگیزه را ایجاد کنند.
این استاد دانشگاه با اظهار تاسف از اتفاقات اخیر دانشگاه تهران و توهین علیه مقدسات و هنجارها  افزود: بخشی از این اتفاقات با هماهنگی و همکاری برخی  مسئولان دانشگاه رخ داد. با اینکه در فضای مجازی دو روز قبل فراخوان داده شد و مسئولان دانشگاه نیز در جریان برگزاری چنین تجمع ساختارشکنانه‌ای قرار داشتند اما ممانعتی در جهت برگزاری آن نداشتند. چرا که چنین تجمعی می بایست برگزار می‌شد تا  همان لایه افراطی که دانشگاه را وسیله و ابزار سیاسی برای کسب رای تبدیل کرده‌اند به نوعی سوخت انتخاباتی برایشان فراهم شود. افراطی‌ها از اکنون به حامیانشان چراغ سبز نشان می‌دهند که در صورت رای دادن به آنها امتیازات فعلی درباره موضوعاتی از جمله حجاب و... از شما گرفته نخواهد شد.
کوشکی افزود:این مدل رفتاری از سوی این جریان برای ترساندن حامیان خود در زمینه از دست دادن بخشی از امتیازاتشان و کشاندن دوباره آنها به پای صندوق ها شبیه مکانیسمی است که در انتخابات‌های گذشته بکار گرفته شد در گمانه‌های سیاسی - فرهنگی وضعیت امروز نتیجه همان رفتارهاست.