سودجویان ما را دور زدند

رئیس‌جمهور در شورای اداری استان خراسان شمالی:‌

سودجویان ما را دور زدند

رئیس‌جمهور با اشاره به اتفاقاتی که در مدت 14 ماهه خروج آمریکا از برجام افتاده است گفت: بعضی افرادی که در کار اقتصادی فعال بودند و به واردات، صادرات و تجارت‌های بزرگ مشغول هستند در آن ماه‌های اول خیلی بد عمل کردند، سوءاستفاده و سوداگری کردند. به گزارش جام‌جم، حسن روحانی که در سفر به استان خراسان شمالی در جلسه شورای اداری این استان سخنرانی می‌کرد با تاکید بر این‌که باید با این سوءاستفاده‌کنندگان برخورد کرد افزود: البته این افراد زیاد نیستند و در مقابل 80 میلیون مردم ایران، عدد کمی هستند اما به ملت خودشان ظلم کردند. از ما دلار گرفتند که کالای اساسی وارد کشور کنند اما رفتند با پیش‌فاکتورهای تقلبی، با بخشی از این دلارها جنس آوردند و بخشی از آن را با قیمت بالا فروختند و دائما قیمت دلار را بالا بردند و جو ساختند و دشمنان هم در تبلیغات به آنها کمک کردند.
رئیس‌جمهور افزود: مردم ما به دلیل این‌گونه رفتارها دچار زحمت زیادی شدند. من خدا را گواه می‌گیرم که در دولت با تمام توان برای حل این مشکلات تلاش می‌کردیم اما گاهی تلاش ما کارساز نبود. در بخشی از راه‌ها موفق می‌شدیم اما متاسفانه در بخشی از راه‌ها عده‌ای بودند که به ظاهر ایرانی هم بودند اما همه ما را دور می‌زدند.
روحانی تاکید کرد: عده‌ای از این افراد گرفتار شدند و عده‌ای هم پرونده دارند و باید طبق قانون با اینها قاطعانه برخورد شود، زیرا به ما ظلم کردند.
از مشکلات عبور می‌کنیم
رئیس‌جمهور همچنین در ورزشگاه شهدای كارگر شیروان با بیان این‌كه به‌‌رغم ۱۴ ماه تحریم سخت ملت ایران مقاومت جانانه‌ای كرده و هیچ عقب‌نشینی ندارد، گفت: كاخ سفید بداند ملت ایران از مسیر پیشرفت عقب نمی‌ماند.
به گزارش تسنیم، روحانی گفت: در هر مسیری كه آمریكایی‌ها پیش رفتند، شكست خوردند. در سازمان ملل، در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ كشوری به ادعای آنان اعتماد نكرد. تمامی كشورها در مجامع بین‌المللی از ملت ایران حمایت كردند. در دادگاه بین‌المللی لاهه، در مرحله اول آمریكا محكوم شد. در منطقه ما نیز آمریكا محكوم شده است. در سوریه و یمن شكست خورده است. اگر كسی امروز ادعا كند اراده ملت ایران در سایه این فشارها متزلزل شده، این سخن ناروا و دروغ است.
وی ادامه داد: امروز هیچ‌كس نمی‌تواند مدعی شود دولت و نظام ناكارآمد است و این سخنی ناصحیح است. ما در كشور مشكل داریم و در شرایط بسیار سختی هستیم ولی دست به دست هم داده و از مشكلات عبور می‌كنیم. ما با آمار می‌گوییم از مشكلات عبور كرده‌ایم. در این 14 ماه با فشار تحریم بدهی خارجی ما كاهش یافته است. در سال 96، 12 میلیارد و 400 میلیون بدهی داشتیم و امروز 5/9 میلیارد بدهی داریم. حدود 25 درصد كاهش بدهی خارجی داشتیم. علی‌رغم سختی به‌سمت بیگانگان دست دراز نكرده‌ایم.
روحانی خاطر نشان کرد: مردم ایران در همه شرایط و سختی‌ها در کنار یکدیگر قرار دارند و از یکدیگر حمایت و پشتیبانی می‌کنند، همچنان که در سیل بنیان‌کن اخیر، شاهد آن بودیم که همه مردم به صحنه آمدند و به هموطنان خود یاری رساندند؛ لذا ملت بزرگ ایران در همه شرایط در هوای گرم و سرد و در روز روشن و شب تاریک در کنار هم قرار داشته و همه با هم برادر هستیم. رئیس جمهور افزود: همه اقوام و مذاهب اعم از فارس، کرد، ترکمن، ترک، شیعه و سنی، متحد و برادر در کنار هم قرار دارند. وی خطاب به مردم استان درباره پروژه‌های این سفر گفت: مردم عزیز خراسان‌شمالی بدانند خادمین دولت در این سفر 10500 میلیارد تومان پروژه در استان افتتاح می‌كنند. امروز یك طرح بزرگ اقتصادی و صنعتی در جاجرم افتتاح می‌شود كه بیش از ده هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و بزرگ‌ترین طرح آلومینیوم كشور در این استان است. در برق و آب نیز پروژه‌های بزرگی افتتاح می‌شود. وی افزود: در جلسات هیات دولت مطلع شدیم دو پروژه در خراسان شمالی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مطالبه عمومی مردم این استان به‌شمار می‌رود كه این وعده را می‌دهیم تا پایان دولت دوازدهم این دو پروژه به‌طور كامل اجرایی شود.
رئیس‌جمهور از تخصیص اعتبار 400 میلیارد تومانی در راستای تكمیل پروژه‌های راه و راه‌آهن خراسان شمالی خبر داد و گفت: در این سفر 200 میلیارد تومان برای تكمیل بزرگراه بجنورد به گرگان اختصاص داده‌ایم كه هم برای مردم استان و هم زائران علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. روحانی ادامه داد: دیگر پروژه‌ای كه برای خراسان شمالی اهمیت دارد، راه‌آهن است كه اولین بخش آن از جوین به اسفراین متصل شود كه برای تكمیل این پروژه هم 200میلیارد تومان اختصاص داده‌ایم. همچنین در راستای رفاه حال ورزشكاران استان و تكمیل استادیوم‌های خراسان شمالی هفت میلیارد تومان در این سفر مصوب شده است.