«ستایش3 »   به آنتـن نـزدیک شد

جام‌جم از روزهای پایانی تولید فصل سوم سریال ستایش می‌گوید

«ستایش3 » به آنتـن نـزدیک شد

سریال ستایش 3 به نویسندگی سعید مطلبی و تهیه‌كنندگی آرمان زرین‌كوب این روزها مراحل فنی را پشت سر می‌گذارد. این خبر را سعید سلطانی، كارگردان سریال به جام‌جم ‎داده و می‌گوید که امیدوار است سریال تا پاییز به پخش شبكه سه سیما برسد. دهم فروردین 97 بعد از مدت‌ها انتظار، تصویربرداری فصل سوم این سریال در تهران آغاز شد و در این سال مجموعه‌ای از بازیگران فصل‌های پیشین در كنار هنرپیشگان تازه مقابل دوربین رفتند. كار تصویربرداری این سریال در تهران دنبال شد و گفته می‌شود به شمال و جنوب ایران هم رسید و بخش‌هایی از مجموعه در این مناطق روایت می‌شود. فصل اول ستایش كه از آذر 89 تا آبان 90 از شبكه سه سیما پخش شد، ابتدا به ماجرای عشق میان طاهر و ستایش و مخالفت پدر طاهر با این ازدواج می‌پرداخت. بعد وارد فاز زندگی مشترك این شخصیت شد و پس از مرگ ناگهانی طاهر،‌ تعقیب و گریزهای ستایش با پدر شوهری كه درصدد است نوه‌هایش به‌ویژه پسر طاهر را از ستایش بگیرد، آغاز شد. در كنار این خط اصلی ماجراهای دیگری نیز جریان داشت. فصل دوم هم از دی 92 تا مرداد‌94 روی آنتن رفت که زندگی شخصیت‌های قصه را در 20 سال بعد به نمایش گذاشت و نشان داد سرنوشت آنها چنان به‌هم گره خورده است كه باز دست تقدیر پدربزرگ را به شكل ناشناس به نوه‌اش می‌رساند. قصه فصل سوم هم در ادامه فصل دوم روایت می‌شود و ظاهرا قرار است در نهایت نقطه پایانی بر نمایش زندگی ستایش بگذارد و تكلیف شخصیت‌های قدیمی و جدید این سریال را تا حد زیادی روشن كند. اگر از علاقه‌مندان این مجموعه بوده و منتظر تماشای فصل سوم آن هستید، گزارش پیش رو كه در آن با كارگردان و بازیگران این سریال گفت‌وگو كرده‌ایم، جزئیات بیشتری درباره ستایش 3 به شما می‌دهد.


 تصویربرداری تمام شد
تصویربرداری فصل سوم ستایش از دهم‌فروردین 97 در تهران آغاز و مدتی پیش به اتمام رسید. سعید سلطانی، كارگردان این سریال به جام‌جم می‌گوید: سریال در مراحل فنی پس از تصویربرداری قرار دارد و الان مشغول سر و سامان دادن به تدوین، صداگذاری و موسیقی كار هستیم. ستایش 41 قست دارد كه امیدواریم تا اوایل مهر آماده پخش شود. البته زمان دقیق پخش بستگی به جدول پخش شبكه سه سیما دارد.
مدت‌هاست غالب سریال‌های سیما به صورت هر شبی پخش می‌شود و غیر از مواردی استثنا مثل سریال‌های ویژه‌ای چون مختارنامه این روند ادامه داشت و دارد. در این زمان اما سریال ستایش چه در فصل نخست و چه در فصل دوم تنها جمعه‌ها روی آنتن رفت. سلطانی در این‌باره بیان می‌كند: گذشت آن زمانی كه یك سریال به صورت یك بار در هفته و حدود یك فصل روی آنتن می‌رفت. زمانی كه فصل اول و دوم پخش شد پخش هر شبی چندان باب نشده بود اما به هر روی تصمیم‌گیری در مورد شیوه پخش فصل سوم هم با تلویزیون است. هنوز نمی‌دانم هرشب روی آنتن می‌رویم یا یك شب در هفته.
 از شهربانو تا ستایش‌ها
سعید سلطانی، كارگردان باسابقه تلویزیون است كه ساخت آثاری چون مجموعه محبوب پس از باران، مامور بدرقه، شكرانه، سال‌های برف و بنفشه، در جست‌وجوی آرامش، لبه تاریكی و خانه‌ای در تاریكی را كارنامه دارد. او سال 88 كارگردانی سریال ستایش را به قلم سعید مطلبی و تهیه‌كنندگی آرمان زرین‌كوب آغاز كرد. سریالی كه تنها یك روز در هفته پخش می‌شد اما مخاطبان زیادی پیدا كرد و حرف و سخن درباره شخصیت‌های آن و تكیه‌كلام‌هایشان به گفت‌وگوهای روزمره مردم راه یافت. سرنوشت شخصیت‌های ستایش در زمان حال دستمایه ساخت سری دوم این سریال قرار گرفت اما این فصل نیز با پایانی باز مخاطب را چشم‌انتظار ساخت فصل سوم گذاشت.
 ایرج قادری، حامد بهداد و دیگران
سال 88 و زمانی كه ساخت فیلمنامه ستایش بر سر زبان‌ها افتاده بود، خبرهایی ضدونقیض شنیده می‌شد كه ایرج قادری قرار است كارگردانی سریال را بر عهده بگیرد و برای بازی در نقش‌های اصلی با بازیگرانی چون حامد بهداد، نیما شاهرخ‌شاهی و شیلا خداداد صحبت شده است. سابقه دوستی و همكاری طولانی قادری و سعید مطلبی، نویسنده سریال واقعیت داشتن این اخبار را تا حد زیادی تایید می‌كرد. مطلبی نویسنده سه‌گانه ستایش از نویسندگان و كارگردانان قدیمی سینمای ایران است و ساخت آثاری چون پنجمین سوار سرنوشت و فیلمنامه سینمایی محاكمه را در كارنامه دارد. با تمام این تفاصیل همان سال تصویربرداری سریال با كارگردانی سعید سلطانی آغاز شد و نرگس محمدی و مهدی پاكدل بازیگران زوج اصلی سریال شدند. بازیگرانی كه آن زمان چندان شناخته شده نبودند. مهدی پاكدل سابقه بازی در آثار تلویزیونی، سینمایی و تئاتر را داشت اما آنچنان كه امروز میان مخاطبان شناخته شده است، در آن زمان چهره نبود. نقش ستایش برای نرگس محمدی نیز كه سابقه سینمایی داشت، همچون سكوی پرتابی بود كه این بازیگر را بیش از پیش به سینما و تلویزیون معرفی كرد.
 قدیمی‌ها و جدیدها
بسیاری از بازیگران فصل قبل سریال ستایش مثل نرگس محمدی (ستایش نادری)، داریوش ارجمند (حشمت فردوس)، مهدی سلوكی (محمد)، فریبا نادری (پری سیما)، سیما تیرانداز (انیس)، قربان نجفی (صفایی) وامیرمحمد زند (داماد ستایش) در این فصل نیز حضور دارند و علاوه بر آنها هنرپیشگان تازه‌ای همچون فرهاد جم (حاج‌آقا بهبودی)، شهرام پوراسد (مهدی مظفری)، مهتاج نجومی (مادر مهدی)، مریم خدارحمی (آهو)، بهزاد خداویسی (سرگرد)، مهدی میامی (غلامی)، لاله مرزبان (نازگل) و بازیگران دیگری نظیر آتش تقی‌پور، كمند امیر سلیمانی، حسین سلیمانی، محمد فیلی، سامان صفاری، مهرنوش ستاری، نگار جوكار، سینا شفیعی و... در این مجموعه به ایفای نقش می‌پردازند.
بازیگران اضافه شده به فصل سوم سریال نشان می‌دهد كه ماجراهای ستایش قرار است شخصیت‌های تازه‌ای را با خود درگیر كند و احتمالا بچه قصه‌های بیشتری داشته باشد. این اتفاق در فصل اول سریال كه یك سر و گردن از سری دوم بالاتر بود اتفاق افتاد و سریال تعداد بازیگران، محل‌های تصویربرداری و قسمت‌های بیشتری داشت اما در فصل دوم ستایش با افت جذابیت قصه روبه‌رو شد و نتوانست مخاطبان علاقه‌مندی كه منتظر دیدن سرنوشت ستایش بودند را راضی كند و در نهایت آنها را به فصل سوم حواله داد؛ فصلی كه می‌گویند با دو فصل قبلی تفاوت دارد و دارای ساختاری جدید است. این فصل از مجموعه علاوه بر روایت داستان شخصیت‌های فصل اول و دوم به بازگویی روابط میان آنها می‌پردازد.
 جایگزین‌ها
حدیث میرامینی، بازیگری بود كه فصل دوم در نقش نازگل، دختر ستایش به این سریال اضافه شد و اما با شروع تصویربرداری فصل سه و اعلام لیست بازیگران خبری از نام میرامینی نبود. گفتند به دلایل شخصی از حضور در این سریال انصراف داده و لاله مرزبان قرار است ادامه نقش او را در سریال بازی كند. بازیگری كه او را پیشتر در فیلم‌های سینمایی زیر سقف دودی، به وقت شام و هیس دخترها فریاد نمی‌زنند و سریال‌های آنام و هوش سیاه دیده‌ایم. رامسین كبریتی نیز از بازیگران اصلی این سریال بود كه در فصل اول و دوم آن در نقش صابر، پسر بزرگ‌تر حشمت فردوس حضور داشت. با مهاجرت این بازیگر از ایران و پیوستن‌اش به شبكه‌های ماهواره‌ای باید دید جای خالی او در قصه چگونه پر می‌شود؟ با جایگزینی بازیگری تازه یا چاره‌اندیشی برای حذف این شخصیت از قصه؟
مهدی سلوكی نیز در فصل اول نقش برادر ستایش را بازی می‌كرد اما در فصل دوم و سوم با حذف شخصیت برادر از قصه، ایفاگر نقش محمد، پسر ستایش است.
 ستایش، ستایش شد
ستایش در فصل اول با غافلگیری‌های به‌موقع، قصه گرم و بازی‌های خوب بازیگرانش خیلی زود به دل مخاطبان نشست و آنها را پا‌به‌پای شخصیت اصلی و گریزهایش از دست حشمت فردوس با خود همراه كرد. همراهی مخاطبان با ستایش تا اندازه‌ای بود كه عوامل این سریال را به ساخت فصل بعدی مجموعه تشویق كرد. از اتفاقات فرامتنی كه ستایش مسبب آن بود، تغییر در الگوی نام‌های پر تكرار كشور بود. بعد از پخش این سریال نام ستایش كه پیش از این هم رواج زیادی بین مردم داشت، محبوبیتش به سرعت بیشتر و بیشتر شد. این اسم از زمان پخش سریال و حدودا به مدت سه سال، سومین اسم پرطرفدار نوزادان دختر پس از دو اسم فاطمه و زهرا بود.
 از ستایش تا كیمیا
در ستایش 2 شاهد آن بودیم كه نزدیک 20 سال از اتفاقات فصل اول این سریال گذشته است. ستایش به زنی میانسال مبدل شده كه حالا همه او را با نام مستعار ثنابانو می‌شناسند، او در این سال‌ها دختر و پسرش را به دندان كشیده و حالا با آشنایی اتفاقی پسرش با فردوس دوباره آرامش زندگی او به خطر می‌افتد. بستر زمانی قصه می‌طلبید ستایش چهره‌ای شكسته‌تر از فصل پیش داشته باشد. چاره چه بود؟ پیر كردن نرگس محمدی با گریم یا تغییر بازیگر و جایگزینی او با هنرپیشه‌ای كه سن و سالش به نقش بخورد. عوامل سریال گزینه اول را انتخاب كردند. گزینشی كه با عنایت به مورد توجه واقع شدن نرگس محمدی به خاطر بازی در این سریال،‌ منطقی به نظر می‌رسید. این انتخاب اما با گریم نه چندان خوب ستایش با موفقیت چندانی روبه‌رو نشد. گریمی كه مشابه آن برای مهرآوه شریفی‌نیا در فاز سوم سریال كیمیا هم تكرار و عینك این دو شخصیت به سوژه‌ای طنز در فضای مجازی تبدیل شد.