جهاد در خاکریز آخر

گفت‌و‌گوی اختصاصی جام‌جم با مدیر حوزه علمیه‌ای كه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز نیمه شعبان به فعالیت‌های جهادی‌شان اشاره كردند

جهاد در خاکریز آخر

حجت‌الاسلام محمدعلی صادقیان را شاید خیلی‌ها تا همین نیمه شعبان نمی‌شناختند، اما از همان پنجشنبه خاص تا امروز بیشتر ایرانی‌ها می‌دانند كه او همان رئیس حوزه علمیه‌ای است كه رهبر معظم انقلاب در میانه صحبت‌هایشان و هنگام اشاره به ظرفیت‌های كشف شده جدید در ایام كرونا از ایشان نام بردند؛ رئیس حوزه علمیه‌ای در تبریز كه خودش وارد عرصه شده و به شكل میدانی مشغول فعالیت است. ما هم این روحانی جهادگر را از همین سخنرانی شناختیم و همین موضوع بهانه‌ای بود برای یک تماس تلفنی از تهران تا تبریز و یک گفت وگوی تقریبا یک ساعته؛ بسم ا... مصاحبه را که گفتیم ، این روحانی جهادگر از شور و شوق این روزهای تبریزی‌ها گفت. از شوق و انگیزه‌ای که از نیمه شعبان زیرپوست همه مردم به‌خصوص همه بچه‌های جهادگر دویده است؛ طلبه‌های جهادگری که از اولین روزهای شیوع کرونا، میدان را خالی نکردند و همه جوره پای کار ایستادند؛ جوان‌ها، پیرها، مردها و زن‌هایی که از طرح تب‌سنجی و ضدعفونی کردن معابر و خیابان‌ها گرفته تا تولید ماسک و گان و تغسیل و تدفین متوفیان کرونا مشارکت داشتند.

  آقای صادقیان شما از كی وارد عرصه مبارزه با كرونا شدید؟
درست از وقتی این بحث در كشور ما جدی شد، ما با توجه به تجربیات قبلی كه در بحران‌های دیگر داشتیم، مثل بحث سیل یا زلزله، با بچه‌های حوزه و طلبه‌ها جلسه‌ای گذاشتیم و با هماهنگی‌های انجام شده از همان روزهای ابتدایی اسفند، یك گروه جهادی برای مقابله با كرونا تشكیل دادیم و همه اعلام آمادگی كردند برای حضور در این عرصه. بعد با هماهنگی‌های انجام شده با نماینده ولی فقیه در تبریز، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقای آل‌هاشم و با دستور ایشان، با ارسال نامه‌ای به ریاست دانشگاه علوم پزشكی تبریز، برای كمك‌رسانی و حضور در عرصه مقابله با كرونا، براساس پروتكل‌های بهداشتی وزات بهداشت، اعلام آمادگی كردیم.
 از همان ابتدا بحث تغسیل و كفن و دفن متوفیان مطرح بود؟
نه این نامه كلی بود. ما گفتیم هرجایی كه به حضور ما نیاز است، حتی كارهای خدماتی بیمارستانی و... ما آماده به كار هستیم و در نهایت در روزهای پایانی سال گذشته كه بحث غربالگری بیماران كرونایی در مبادی ورودی شهرها مطرح شد، ما به یك همكاری مشترك رسیدیم.
 یعنی همان بحث تب‌سنجی؟
بله، با شروع سفرهای نوروزی ما با تمام طلبه‌های مدارس پنجگانه تبریز، با همكاری هلال احمر در طرح تب‌سنجی، در مبادی تبریز، مثل پلیس راه مرند ــ  تبریز، آذرشهر ــ تبریز، عوارضی تبریز ــ بستان‌آباد حضور داشتیم، اما با اجرای طرح ممنوعیت سفرهای بین شهری، این طرح هم به پایان رسید و ما باز برای انجام كارهای دیگر داوطلب شدیم، چون هدف كمك رسانی و انجام وظیفه بود. درهمین راستا، یك سری از مدارس علمیه تبریز در تولید ماسك، گان و لباس مخصوص كرونا فعال شدند و این فعالیت هنوز هم ادامه دارد. در كنار این موضوع بخش اعظمی از طلبه‌های تبریز كه شامل حوزه علمیه سفیران، حوزه علمیه سالار شهیدان، حوزه علمیه حضرت امیرالمومنین و بخشی از طلبه‌های طالبیه و
حضرت ولیعصر، درحال انجام فعالیت‌های موثری در مبحث ضدعفونی كردن معابر عمومی به‌ویژه در مناطق محروم و حاشیه تبریز هستند و این فعالیت همچنان ادامه دارد. بحث تغسیل و تدفین متوفیان كرونا هم یكی دیگر از فعالیت‌هایی است كه توسط طلبه‌های حوزه علمیه انجام می‌شود كه خوشبختانه بعد از پیگیری‌های مجدانه امام جمعه تبریز و هماهنگی‌های انجام شده، ارتباط ما با آرامستان وادی رحمت تبریز برای این منظور برقرار شد.
 از چه زمانی در وادی رحمت حضور پیدا كردید؟
بعد از عید بود، آن اوایل كلیپ‌هایی در فضای مجازی درباره دفن متوفی‌ها بدون آداب شرعی منتشر می‌شد كه البته به صحت‌شان اعتمادی نیست، اما همین موضوع دغدغه‌ای شد برای ما؛ چراكه ما خودمان را در كنار مردم می‌دانیم و هدف حوزه هم همین است. از طرف دیگر در بحث مسائل شرعی، انجام آداب كفن و دفن، جزو وظایف طلبه‌هاست، به همین دلیل با هماهنگی‌هایی كه با ریاست آرامستان وادی رحمت داشتیم، هم طلبه‌های خانم و هم طلبه‌های آقا در بحث تغسیل، كفن و دفن و انجام آداب شرعی متوفی‌ها، فعال هستند، كه خوشبختانه این حضور از نظر روانی برای بازماندگان این متوفی‌ها واقعا اثرات مثبتی داشته و ما این آ‌رامش و اطمینان خاطر را از نزدیك در چهره‌هایشان دیده‌ایم.
 با توجه به جو روانی‌ای كه درباره ویروس كرونا وجود دارد، نگرانی‌ای درباره انتقال بیماری در این فضا نداشتید؟
واقعیتش این است كه ما با علم به این خطروارد میدان شدیم. بالاخره درهر كار و هر فعالیتی خطر وجود دارد، در دوران دفاع مقدس هم در جبهه‌ها خطر وجود داشت، اما كسی از زیر بار مسؤولیت‌ شانه خالی نمی‌كرد و اتفاقا برعكس همه داوطلب بودند. از طرف دیگر این وظیفه شرعی ماست كه بعداز فتوای رهبر معظم انقلاب بر این مبنی كه برای متوفیان كرونا هم باید غسل و كفن و دفن انجام شود منتهی به ضروریات اكتفا شود، این حجت برما تمام شد و الان همه ما با رعایت تمام اصول بهداشتی مشغول تغسیل و انجام آداب شرعی متوفی‌ها هستیم. از طرف دیگر حضرت آقا در سخنرانی‌ای كه ابتدای سال جدید داشتند، درباره ویروس كرونا فرمودند كه بله این ویروس خطرناك است، اما نه به آن اندازه‌ای كه می‌گویند. ما هم به دنبال این فرمایش لازم دیدیم در این عرصه حضور پررنگ‌تری
داشته باشیم.
 تفاوتی بین كفن و دفن و تغسیل متوفیان كرونا با متوفیان عادی وجود دارد؟
اتفاقا این نگرانی در خانواده‌های زیادی وجود دارد و خیلی‌ها از ما می‌پرسند متوفی‌شان واقعا غسل داده شده، كفن شده و... من با اطمینان می‌گویم آداب شرعی برای هردو گروه به یك شكل انجام می‌شود و تنها تفاوت هنگام دفن، آهكی است كه در قبر متوفیان كرونا ریخته می‌شود. از نظر بقیه اصول و آداب شرعی، ما همه ضروریات را رعایت می‌كنیم و انجام می‌دهیم.




شنیدیم و اشك شوق ریختیم

حال و هوای تبریزی‌ها به‌خصوص طلبه‌های این استان از پنجشنبه یك حال و هوای خاص است؛ درست از وقتی رهبر معظم انقلاب در صحبت‌هایشان به تبریز و فعالیت جهادی رئیس حوزه علمیه طالبیه این استان اشاره كرده‌اند، انگار خونی تازه در رگ‌های این روحانیان جهادگر جریان پیداكرده؛ دراین میان، حال و هوای حجت‌الاسلام صادقیان هم شنیدنی است؛ حال و هوایی خاص همراه با حس افتخار: «واقعیتش این است وقتی ما این فعالیت‌ها را شروع كردیم به ذهن‌مان هم خطور نمی‌كرد حضرت آقا به این فعالیت‌ها اشاره كنند. ما هم مثل بقیه مردم به این میدان آمده بودیم. در نیمه شعبان هم واقعا بی خبر از همه جا جلوی تلویزیون نشسته بودیم و همراه خانواده به صورت زنده به سخنرانی رهبر معظم انقلاب گوش می‌كردیم كه وقتی ایشان در میانه صحبت‌هایشان به تبریز و حوزه علمیه اشاره كردند،واقعا اشك شوق ریختیم و نه‌تنها من كه همه اعضای خانواده‌ام از این موضوع متاثر شدند. ما واقعا به این موضوع افتخار كردیم، اما باور كنید از همان روز احساس می‌كنیم مسؤولیت مان سنگین‌تر شده و الان دیگر باید با تمام نیرو در این عرصه حضور داشته باشیم. عرصه‌ای كه حالا به میدان سنجش عیار انسان‌ها تبدیل شده و در این عرصه مدال افتخار همراهی و مسؤولیت‌پذیری، با صحبت‌های رهبر معظم انقلاب بر گردن طلبه‌های همه مدارس علمیه تبریز، مثل حوزه علمیه حضرت ولیعصر، حوزه علمیه سالار شهیدان، حوزه علمیه امیرالمومنین، حوزه علمیه سفیران هدایت تبریز، حوزه علمیه امام صادق تبریز و حوزه مدرسه طالبیه آویخته شده است.»


از ریشه‌كنی فلج اطفال تا مبارزه با كرونا
در میانه‌های گفت‌و‌گو تقویم خاطرات حجت‌الاسلام محمدعلی صادقیان را كه ورق می‌زنیم، می‌رسیم به روزهای ریشه‌كنی فلج اطفال، به سال‌های ابتدایی دهه 70؛ روزگاری كه او یكی از طلبه‌هایی بود كه در این طرح مشاركت می‌كرد. ماجرایی كه درباره‌اش می‌گوید: در سال‌های اول طلبگی، ما حضوری مشابه همین بحث كرونا در سطح جامعه داشتیم. البته آن موقع به این حركت‌ها جهادی نمی‌گفتند، می‌گفتند بسیج عمومی. آن موقع ما به در خانه مردم می‌رفتیم تا قطره فلج اطفال را به دهان بچه‌ها بریزیم. یادم هست خیلی از خانواده‌ها با این موضوع مخالفت می‌كردند و مثلا بهانه می‌آوردند كه بچه ما خوابیده، اما خوشبختانه با آگاهی‌رسانی كه انجام شد این طرح با موفقیت به پایان رسید و فلج اطفال در كشور ما ریشه‌كن شد. حالا در این بحث كرونا هم من همان همدلی را به وضوح می‌بینم؛ انگار این ویروس همه مردم را پای كار آورده مثلا در تبریز الان همه هیات‌ها تغییر كاربری دادند و مشغول تولید ماسك و توزیع اقلام بهداشتی هستند.