ناعدالتی در حقوق بازنشستگان

اعتراض کارگران بازنشسته به مصوبات تبعیض‌آمیز دولت و مجلس

ناعدالتی در حقوق بازنشستگان

مصوبات مجلس و دولت در زمینه اختصاص اعتبار برای افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و عدم اختصاص بودجه متناظر برای افزایش حقوق بازنشستگان کارگری، مورد انتقاد این اقشار قرار گرفته است. در بودجه امسال، رقمی معادل ده هزار میلیارد تومان از درآمدهای عمومی دولت برای افزایش حقوق کارمندان بازنشسته دولتی لحاظ شده ،اما برای کارگران بازنشسته هیچ بودجه‌ای لحاظ نشده و این در حالی است که ۶۰درصد آنها حداقل‌بگیر هستند. بر اساس آمارهای رسمی، حدود ۶۵درصد بازنشستگان کشور و بازنشستگان تامین اجتماعی (کارگران بازنشسته) بوده و خواستار برقراری عدالت مزدی و تطابق افزایش مستمری خود با افزایش مستمری بازنشستگان کشوری و لشکری هستند. برای سال جاری، مستمری بازنشستگان لشکری و کشوری به گونه‌ای افزایش یافته که هیچ بازنشسته‌ای زیر دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافتی نداشته باشد. در عین حال در روزهای آغازین فروردین‌، محمدباقر نوبخت ،رئیس سازمان برنامه و بودجه، از اختصاص ده هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان کشوری و لشکری خبر داد و بعد از آن، سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که با این اعتبار، متوسط حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری به چهار میلیون تومان خواهد رسید!



وضعیت حقوقی کارگران بازنشسته
 بازنشستگان تأمین اجتماعی که اقشار ضعیف جامعه محسوب می‌شوند و بیش از ۶۰درصد آنها حداقل حقوق را می‌گیرند با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و همچنین شیوع کرونا، وضعیت زندگی و معیشتی خوبی ندارند و در مضیقه هستند.
علاوه بر تبعیضی که در مورد حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با سایرین وجود دارد موضوع دیگری که در مورد آن اعتراض دارند عدم اجرای قانون همسان‌سازی حقوق این افراد است که سال‌ها ست بیش از سه میلیون و 500هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی چشم‌انتظار اجرای آن هستند. متأسفانه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی چند سال است بلاتکلیف مانده در حالی که برای بازنشستگان کشوری از سال گذشته همسان‌سازی اجرایی شده است. چنانچه دولت نسبت به پرداخت بدهی‌های خود به سازمان تامین‌اجتماعی اقدام کند، این سازمان نیز می‌تواند همسان‌سازی را اجرا کند و در این صورت حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز همانند بازنشستگان کشوری در سال جاری حداقل به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد. در حال حاضر حداقل حقوق بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی فاصله دارد و دولت باید این فاصله را با اختصاص اعتباری برای همسان‌سازی جبران کند.
سال گذشته در قانون بودجه سازمان تأمین اجتماعی موظف به اجرای قانون همسان‌سازی شد اما بودجه و اعتباری برای اجرای آن از سوی دولت تخصیص داده نشد و نمایندگان خواستار اجرای همسان‌سازی از ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتباری که قرار بود دولت به تأمین اجتماعی پرداخت کند، شدند اما در نهایت نیز دولت این اعتبار را به سازمان نداد و عملا قانون اجرایی نشد.
این در حالی است که در سال ۹۸ و همچنین امسال دولت اعتبار ویژه‌ای برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری (کارمندان بازنشسته) اختصاص داده است به همین دلیل بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی با ارسال نامه‌های جداگانه‌ای به مسوولان نظام،خواستار رفع تبعیض‌ها و روشن شدن تکلیف افزایش حقوق و اجرای قانون همسان‌سازی شده‌اند. سخن بازنشستگان کارگری این است که بودجه‌های اختصاص‌یافته برای افزایش حقوق بازنشستگان کشوری از بیت‌المال است و باید نصیب همه بازنشستگان شود، نه فقط بازنشستگان دولت. آن‌ها می‌گویند چرا دولت از محل درآمدهای عمومی که یا حاصل از دارایی‌های سرمایه‌ای کشور (مثل نفت) یا حاصل از درآمدهای مالیاتی است (که کارگران و بازنشستگان هم مالیاتشان را قبل از دریافت حقوق می‌پردازند) فقط به بازنشستگان دولتی کمک می‌کند و بازنشستگان تأمین اجتماعی را از این گونه مساعدت‌ها محروم کرده است؟
جامعه کارگری خواستار اجرای قانون است
علی‌اکبر عیوضلو، عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران به نامه بازنشستگان تامین اجتماعی به مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: برخی بازنشستگان دولت ارقام پایینی دریافت می‌کردند اما با یک تصمیم کف حقوق شاغلین و بازنشستگان لشکری و کشوری دو میلیون و 800هزار تعیین شد و حقوق برخی از آنها را برای این‌که به این رقم برسند تا 60درصد افزایش دادند.
وی با بیان این‌که دولت بین بازنشستگان لشکری و کشوری تبعیض قائل می‌شود افزود: زمانی که نوبت به تعیین حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی شد دولت نظر خود را تغییر داد. دولت مصوبه‌ای را بدون نظر نمایندگان کارگری تصویب کرد که طبق آن حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 15درصد افزایش می‌یابد. این در حالی است که کمیسیون تلفیق مجلس با هماهنگی دولت تصویب کردند هیچ بازنشسته و شاغل اعم از لشکری، کشوری و تامین اجتماعی نباید کمتر از دو میلیون و 800 هزار تومان دریافت کند.
عیوضلو با تاکید بر این‌که اکنون بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل یک میلیون و 800 هزار تومان دریافت می‌کنند تصریح کرد: نباید بین بازنشستگان تفاوت قائل شد و طبق قانون باید حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی همانند بازنشستگان دیگر به دو میلیون و 800 هزار تومان افزایش پیدا کند. وی با بیان این‌که جامعه کارگری خواستار اجرای قانون است گفت: بر اساس ماده 41 قانون کار حقوق کارگران باید بر اساس تورم افزایش یابد اما در زمانی که تورم پایین است حقوق کارگر به همان میزان افزایش می‌یابد اما وقتی تورم مثال سال گذشته 41درصد است 21درصد رشد می‌کند که این کار یک تخلف است.
عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران ادامه داد: اگر دولت حقوق بازنشستگان را همسان‌سازی نکند به سازمان بین‌المللی کار و دیوان عدالت اداری شکایت می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم بررسی این پرونده‌ها را در اولویت قرار دهند. بازنشستگان تامین اجتماعی هیچ مزایایی ندارند و حقوق ثابت دریافت می‌کنند اما متاسفانه تبعیض دولت باعث شده تفرقه در جامعه اتفاق بیفتد.
عیوضلو تاکید کرد: آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه ظاهرا ساخته‌شده برای این‌که بودجه را بین شاغلان و بازنشستگان دولتی تقسیم کند و جامعه کارگری که بیشترین جمعیت را در کشور دارند از این بودجه محروم شوند. وی با بیان این‌که بازنشستگان از تبعیض دولت معترضند تصریح کرد: اگر دولت اقدامی نکند با اعتراض سه‌میلیون و 500هزار نفر روبه‌رو می‌شود که به هر روشی می‌خواهند حقشان را از دولت بگیرند. حتی برای اعتراض خواستار تجمع در مقابل سازمان برنامه و بودجه شدند و پیگیر این موضوع هستند.