قدر روزهای خوب را ندانستیم

حسن تفتیان، دونده المپیكی ایران از شرایط سخت كرونایی می‌گوید

قدر روزهای خوب را ندانستیم

 حسن تفتیان و اجبار برای بازگشت از فرانسه؛ آن هم در شرایطی كه المپیكی ایران داشت خودش را برای این رقابت‌ها در تابستان آماده می‌كرد. تقریبا یك ماه پیش و با شدت گرفتن ویروس كرونا او تصمیم گرفت تمرینات را بی‌خیال شود و به كشور برگردد. استرس و ترس از بیماری مهم‌ترین دلیل برای این تصمیم بود.
 سخت‌ترین سفر زندگی
بدون تعارف این سخت‌ترین سفر زندگی‌ام بودم. چرا كه استرس، ترس از بیماری، ریسك بالای حضور در اماكن عمومی و پرواز، شرایط غیرعادی و تدابیر امنیتی همه اینها اذیت كننده بود. فكر كنید در فرودگاه شارل دو گل كه همیشه كانترهای چك پاسپورت و تحویل بار شلوغ بود آن روز فقط 50 مسافر با ماسك و دستكش بودند كه فاصله زیادی از هم داشتند. شرایط خیلی سختی بود اما خدا را شكر برگشتم. از طرفی اروپا هم شرایط خیلی سختی دارد و ترجیح می‌دادم روزهای سخت را كنار خانواده‌ام باشم.
 تمرین با استرس  در فرانسه
شاید باورتان نشود اما این اردو خیلی سخت بود و در كمپ مدام گوشزد می‌كردند مراقب باشید با این‌كه خبری از قرنطینه نبود اما من به‌جز برای مسابقات اصلا از كمپ بیرون نمی‌رفتم. البته خبرهای بد ایران را می‌شنیدم و استرس داشتم و دوری از خانواده‌ام كار را سخت‌تر می‌كرد.
 در پاریس هم مواد   بهداشتی  كم بود
بعضی دوستان فكر می‌كنند فقط ایران كمبود دارد، اما در همه جای دنیا در شرایط بحرانی یكسری كمبودها هم پیش می‌آید. در كل پاریس یا فرانسه ژل ضدعفونی‌كننده نبود یا خیلی كم پیدا می‌شد حتی ماسك هم نبود یا با قیمت خیلی گران می‌فروختند. خیلی از بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها درگیر كرونا بودند.
 تعویق المپیك، منطقی بود
این یك تصمیم منطقی بود. چرا كه سلامتی مهم‌ترین مساله است. با شیوع كرونا انتظار تعویق می‌رفت. آن موقع كه در فرانسه بودم زمزمه‌هایی بود كه به خاطر نزدیكی توكیو به چین، المپیك به تعویق بیفتد. به خاطر این‌كه پاریس میزبان المپیك 2024 بود از خیلی هماهنگی‌ها خبردار می‌شدند، حتی روزهای اول حرف از تغییر میزبان المپیك شد كه خبرنگاران و مربیان می‌گفتند امكان‌پذیر نیست؛ چرا كه فرانسه از هفت سال قبل برای المپیك برنامه‌ریزی كرده و نمی‌شود در مدت شش ماه میزبانی را قبول كرد. به هر حال در این مساله سلامتی همه چیز را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
 فقط برای آمادگی جسمانی تمرین‌می‌كنم
این روزها تمرین آنچنانی ندارم و سعی می‌كنم هر روز تمریناتی را انجام دهم تا آمادگی جسمانی‌ام را حفظ كنم. مربی‌ام هم روی سلامتی تاكید زیادی دارد و مدام با هم در تماس هستیم و به من تمرین می‌دهد.
 قدر روزهای خوب را ندانستیم
این روزها سخت می‌گذرد و ماندن در خانه خسته‌كننده است. شاید بعضی‌ها روزهایی كه هوا خوب است فكر می‌كنند باید بیرون بروند و ویروس هم كه به چشم نمی‌آید، اما حالا وضعیت عادی نیست. اگر عادی بود مسابقات و رویدادهای مختلف در دنیا تعطیل نمی‌شد. به نظرم این روزها باید گوش به زنگ برنامه ریزان سلامت باشیم و با ماندن در خانه باری از دوش پزشكان، پرستاران و كادر درمان برداریم. البته كرونا تلنگری زد تا قدر داشته‌هایمان را بیشتر بدانیم. روزهای عادی كه حالا برایمان آرزو شده است. قدر روزهای خوب را ندانستیم.