زمین و ماه از فاصله ۴/۱ میلیارد کیلومتری!

عکس علمی روز

زمین و ماه از فاصله ۴/۱ میلیارد کیلومتری!

در سمت چپ تصویر روبه‌رو، در ناحیه سیاه‌رنگی که اعماق فضا را نمایش می‌دهد، زمین و ماه از لابه‌لای حلقه‌های زیبای سیاره زحل از دید دوربین فضاپیمای کاسینی همچون دو نقطه درخشان ثبت شده‌است. ستاره روشن‌تر در این عکس موقعیت زمین را در حالی نمایان کرده‌است که نور خورشید را باز تابانده است.
دنیای بزرگی که آن را کره زمین می‌نامیم شامل شش قاره است که وسعت عظیم آن در میان قریب به ۲۰۰کشور تقسیم شده است. ملت‌های گوناگون با آیین و فرهنگ سنن گوناگون روی این نقطه درخشان در عالم زندگی می‌کنند. ده‌ها هزار گونه جانوری و گیاهی، رشته‌کوه‌های عظیم و قله‌های سر به فلک کشیده، دشت‌های وسیع و اقیانوس‌های پهناور  در این عکس که از فاصله یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون کیلومتر زمین گرفته‌شده، تنها ابعادی به اندازه نقطه‌ای درخشان در بی‌کرانگی کیهان دارد. عجیب‌تر آن‌که در لحظه‌‌ای که این عکس گرفته شده‌است، هشت میلیارد نفر انسان روی این نقطه درخشان در عالم به زندگی روزمره مشغول بوده‌اند و بیشترشان بی‌آنکه حواسشان باشد فضاپیمایی در حال عکس گرفتن از دنیای آنهاست بر سر مالکیت بخش ناچیزی از این نقطه روشن یا حتی بر سر لقمه نانی از این دنیا با هم دست به گریبان بوده‌اند!
برگردیم به زحل و حلقه‌های زیبا و عظیمش که بخشی از آنها را به شکل نوارهایی کرم و شیری رنگ در این تصویر می‌بینید. این حلقه‌ها در واقع مجموعه‌ای ناپیوسته از میلیاردها قطعه سنگ پوشیده با یخ هستند که از فاصله دور همچون نوار یا حلقه‌هایی به‌هم پیوسته به نظر می‌رسند. این حلقه‌ها نیز روشنایی خود را مدیون بازتاب نور خورشیدند.
فضاپیمای کاسینی که این عکس را گرفته ‌است در سال ۱۳۹۶ پس از ماموریتی ۱۳ ساله در مدار سیاره زحل، در عملیاتی مهندسی شده وارد جو این سیاره و ضمن کاهش ارتفاع و افزایش دما و فشار برای همیشه در اعماق جو زحل مدفون شد.