نسخه Pdf

اپلیكیشن‌ساز فوری

چطور می‌توانید هر وب‌سایتی را در چند ثانیه به یك اپلیكیشن اندرویدی تبدیل كنید

اپلیكیشن‌ساز فوری

اپلیكیشن‌های رسمی بسیاری از سرویس‌های محبوب ما از جمله وب‌سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و شبكه‌های اجتماعی مورد علاقه كه هر روز به آنها سر می‌زنیم مورد تایید گوگل هستند و در Play Store به كاربران عرضه می‌شوند. اما در بسیاری از موارد این اپلیكیشن‌ها (به‌خصوص سرویس‌ها و شبكه‌های اجتماعی محبوب و پركاربر) با دسترسی‌های غیرضروری كه از كاربران دریافت می‌كنند در پس‌زمینه به فعالیت دائمی مشغول شده و باعث افت سرعت و كاهش عمر باتری شما می‌شوند. یك راه‌حل منطقی برای حل این مشكل استفاده از نسخه لایت یا سبك اپلیكیشن اندرویدی این نرم‌افزارهاست؛ اپلیكیشن‌های لایت دسترسی‌های غیرمعمول لازم ندارند و به‌محض بسته ‌شدن، فعالیت آنها به‌ پایان می‌رسد. اما اگر وب‌سایت یا سرویس مورد علاقه شما اپلیكیشن سبك اندرویدی نداشت چه باید كرد؟ در ادامه می‌خواهیم سرویسی را معرفی كنیم كه به شما امكان می‌دهد در چند ثانیه نسخه‌ لایت اپلیكیشن اندرویدی هر وب‌سایت یا سرویس تحت‌وب دیگری را كه می‌خواهید در چند ثانیه بسازید و به صفحه اصلی گوشی خود اضافه كنید.

خشایار مریدپور / روزنامه‌نگار فناوری

 با هرمیت آشنا شوید
سرویس تحت‌وب Hermit در اصل یك مرورگر اینترنت، مثل فایرفاكس یا كروم است. قابلیت اصلی هرمیت تبدیل هر وب‌سایت دلخواه شما به یك اپلیكیشن لایت اندرویدی است كه می‌توانید به‌صورت مستقیم از روی گوشی آن را اجرا كنید. البته شاید نیازی به ساخت اپلیكیشن نداشته باشید، چون با رفتن به این سرویس، می‌توانید مجموعه عظیم اپلیكیشن‌های موجود فعلی را هم مشاهده كنید. این اپلیكیشن‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف از جمله شبكه‌های اجتماعی (مثل اینستاگرام)، خبرگزاری‌ها، سرگرمی و... 
مرتب شده‌اند و به‌ احتمال زیاد با كمی جست‌وجو می‌توانید آنچه را می‌خواهید پیدا كنید.  البته اگر وب‌سایت یا سرویس مدنظر شما در كتابخانه هرمیت موجود نباشد هم چندان جای نگرانی نیست، زیرا كافی است URL سایت موردنظر را وارد كنید تا هرمیت در چند ثانیه یك نسخه اپلیكیشن اندرویدی مستقل از آن را به شما تحویل دهد. مسلما این اپلیكیشن همیشه تمام قابلیت‌هایی را كه در نسخه «رسمی» در اختیار دارید، نخواهد داشت. برای مثال نسخه تحت‌وب اینستاگرام به شما اجازه آپلود تصاویر را نمی‌دهد، بنابراین استفاده از نسخه لایت اپلیكیشن اینستاگرام تنها وقتی معقول است كه بخواهید پست‌ها را ببینید و قصد آپلود كردن چیزی را نداشته باشید. 
از طرف دیگر، تبدیل برخی وب‌سایت‌ها از جمله وب‌سایت‌های خبری، شبكه‌های اجتماعی یا سرویس‌های پركاربرد به اپلیكیشن‌های لایت فكر بسیار خوبی است. به‌ویژه آنهایی كه در نسخه‌ تحت‌وب تمام قابلیت‌های اپلیكیشن را در اختیار شما 
قرار می‌دهند. در بیشتر موارد، اختلاف مصرف باتری اپلیكیشن‌های لایت و نسخه‌های رسمی عرضه شده برای اندروید قابل توجه است، به‌علاوه به‌این ترتیب حریم خصوصی خود را بهتر حفظ می‌كنید. در نهایت باید به این نكته اشاره كنیم كه با استفاده از هرمیت می‌توانید به استفاده از اپلیكیشن‌های قدیمی كه دیگر پشتیبانی نمی‌شوند و استفاده از آنها ممكن است باعث به‌وجود آمدن خطرهای امنیتی شود، ادامه دهید. 
 برتر از كروم
اگر جزو كاربران حرفه‌ای‌تر باشید احتمالا با خود فكر می‌كنید، چرا وقتی می‌توانم با خود كروم، نسخه لایت وب‌سایت‌های مورد علاقه‌ام را تهیه كنم، باید از یك سرویس طرف سوم مثل هرمیت استفاده كنم؟ واقعیت این است كه این قابلیت در خود مرورگر كروم هم وجود دارد، اما جزئیاتی وجود دارد كه باعث می‌شود استفاده از هرمیت جذابیت بیشتری پیدا كند. 
بزرگ‌ترین تفاوت این است كه اپلیكیشن‌های هرمیت به‌عنوان برنامه‌های مستقل روی گوشی شما اجرا می‌شوند. وقتی در كروم یك میانبر برای یك وب‌سایت درست می‌كنید، درواقع دارید یك زبانه از مرورگر را روی صفحه اصلی قرار می‌دهید. وقتی روی این میانبرها كلیك می‌كنید، وارد كروم می‌شوید و یك زبانه با آدرس موردنظر برای شما باز خواهد شد. حتی اگر وب‌سایت موردنظر در كروم باز باشد، با لمس میانبر روی صفحه اصلی یك زبانه دیگر با همان آدرس در كروم گوشی شما باز می‌شود. درحالی كه وقتی یك اپلیكیشن لایت هرمیت را باز می‌كنید یك اپلیكیشن با مرورگر مخصوص به خودرا اجرا كرده‌اید. اگر اپلیكیشن از قبل باز باشد، با لمس مجدد آیكون برای بار دوم اجرا نمی‌شود، بلكه فقط به‌سرعت فراخوانده شده و به شما نمایش داده می‌شود.
كل رویكرد هرمیت به این قضیه، فراهم كردن امكان ساخت اپلیكیشن‌های آماده «مجزا» است، درحالی‌كه اپلیكیشن‌های لایت كروم درواقع بخشی از خود كروم هستند. این یعنی امكان شخصی‌سازی برای اپلیكیشن‌های لایت هرمیت وجود دارد و می‌توانید برای اپلیكیشن‌های مختلف تنظیمات متفاوتی درنظر بگیرید. این درحالی است كه اپلیكیشن‌های لایت كروم امكان شخصی‌سازی ندارند، چراكه كماكان بخشی از كروم هستند و تنها تنظیماتی را كه برای كروم تعیین كرده‌اید می‌توانید به‌عنوان تنظیمات این اپلیكیشن‌ها به‌كار ببرید.

​​​​​​​ شخصی‌سازی كنید
همان‌طور كه گفتیم، هرمیت علاوه‌بر تنظیمات كلی، قابلیت شخصی‌سازی اپلیكیشن‌ها را هم به شما می‌دهد. در اپلیكیشن اصلی Hermit می‌توانید تنظیماتی را به‌عنوان پیش‌فرض برای تمام اپلیكیشن‌ها درنظر بگیرید. برای مثال می‌توانید انواع به‌خصوصی از محتوا را برای تمام اپلیكیشن‌هایی كه ساخته می‌شوند، محدود كنید. اما علاوه‌براین می‌توانید برای هریك از اپلیكیشن‌ها هم قوانین و تنظیمات مختص به آن را ایجاد كنید. 
برای مثال می‌توانید به یك برنامه نقشه امكان دسترسی به موقعیت مكانی خود را بدهید، اما می‌توانید یك وب‌سایت را از دسترسی به همین اطلاعات مكانی محروم كنید. برخی دیگر از شخصی‌سازی‌های ممكن در این اپلیكیشن‌ها عبارت‌اند از:
 باز كردن اپلیكیشن در حالت تمام‌صفحه
 باز كردن اپلیكیشن در حالت بدون قاب
 امكان رفرش با كشیدن بالای تصویر به پایین
 امكان افزودن دكمه Scroll
 قابلیت بلاك كردن تبلیغات
 قابلیت دانلود خودكار تصاویر یا دانلود تنها با اجازه كاربر
 قابلیت باز كردن لینك‌ها در مرورگر داخلی یا با استفاده از مرورگر موردعلاقه شما
 فعال یا غیرفعال‌كردن Javascript
 افزودن دكمه Do Not Track برای متوقف كردن دسترسی سایت‌ها به جزئیات فعالیت شما
 فعال كردن حالت صرفه‌جویی در مصرف داده
 اجازه یا عدم اجازه دسترسی به موقعیت مكانی
 اجازه یا عدم اجازه دسترسی به دوربین و میكروفن
 امكان انتخاب یك تم شخصی
 امكان شخصی‌سازی آیكون اپلیكیشن
این گستره وسیع انتخاب به شما امكان ایجاد اپلیكیشن‌های اختصاصی از وب‌سایت‌ها یا سرویس‌های موردعلاقه با كمترین زحمت و بیشترین كارایی را خواهد داد. البته همان‌طور كه گفتیم، نكته مهم درنظر گرفتن این نكته است كه اپلیكیشن‌های هرمیت بهترین كارایی را برای وب‌سایت‌هایی دارند كه تمام امكانات نسخه اپلیكیشن را در وب ارائه می‌دهند.
ضمیمه قاب کوچک