شیوه‌نامه بهداشتی مهدهای‌کودک‌ در همه‌گیری کووید-19

شیوه‌نامه بهداشتی مهدهای‌کودک‌ در همه‌گیری کووید-19

مهندس رضا روحی مسوول واحد بهداشت‌محیط مرکز بهداشت شمال تهران

 یکی از اماکن عمومی که در زمان همه‌گیری کرونا باید مورد توجه قرار گیرد مراکز نگهداری کودکان و مهدهای‌کودک‌ است. این مراکز به لحاظ انتقال بیماری در زمان همه‌گیری از اهمیت به‌سزایی برخوردارند زیرا از یک طرف والدینی که کارمند هستند ناگزیرند کودکان خود را به این مراکز بسپارند و از طرفی برخی والدین به‌دلیل مشغله‌های کاری و حضورنداشتن در منزل از این مراکز استفاده می‌کنند ولی به دلیل اهمیت سلامت کودکان و همچنین ارتباط کودکان با والدین خود می‌تواند یکی از راه‌های انتقال بیماری به حساب بیایند. در مهدهای‌کودک‌ باید در اتاق‌های مشترک نگهداری کودک، فاصله‌گذاری فیزیکی انجام شود. به‌طوری که تخت‌ها حداقل یک تا دو متر از هم فاصله داشته باشد.
سطوح مشترک به طور مستمر نظافت و سپس گندزدایی شود.
از تجمع همزمان کودکان در سالن اجتماعات و اتاق معاینه یا مشاوره خودداری شود. تمام ملاقات‌ها و بازدیدهای گروهی والدین لغو شود. از برگزاری برنامه‌هایی مثل جشن‌تولد، اردو و... خودداری شود. کارکنان از مواجهه چهره‌به‌چهره پرهیز کرده و فاصله‌گذاری اجتماعی را در حین کار و پس از آن رعایت کنند. تهویه در اتاق‌ها باید با استفاده از سامانه‌های تهویه یا بازگذاشتن در و پنجره که هوای تازه به اتاق وارد شود، انجام شود.
گندزدایی سطوح مثل دیوارها، کف، پنجره، شیرآلات و... به‌صورت روزانه انجام شود. آبخوری‌ها و آبسردکن‌ها به‌طور موقت حذف شود. سرویس‌های بهداشتی پس از نظافت به‌طور روزانه گندزدایی شود. شست‌وشوی صحیح دست‌ها به کودکان آموزش داده شود و مربیان و کارکنان مهدکودک بر نحوه شست‌وشوی دست کودکان نظارت کنند. از محلول‌های ضدعفونی دست در هر طبقه برای استفاده کارکنان و کودکان استفاده شود. از مواد غذایی طبق دستورالعمل وزارت بهداشت استفاده شود. دفع پسماندها باید به شیوه بهداشتی در سطل‌های دردار و پدالی صورت بگیرد. تا حد امکان وسایل آموزشی و بازی افراد به‌صورت شخصی استفاده شود. مبلمان فضای آزاد به‌صورت روزانه گندزدایی شود. تخت، گهواره و همه تجهیزات موجود روزانه گندزدایی شود. استفاده از وسایل مشترک شامل بالش، ملحفه و زیرانداز ممنوع است.